IT právo

Když chatbot poradí špatně, kdo za to nese odpovědnost?
Právní aspekty nasazení AI v zákaznické podpoře
Chatboti využívající umělou inteligenci (AI) se rychle stali běžnou součástí zákaznické podpory. Firmy je nasazují kvůli jejich dostupnosti 24/7, schopnosti rychle reagovat a výraznému snížení provozních nákladů. Zákazníci si zvykli na okamžité odpov...

Pravidla pro AI v EU
regulují nejen vývoj AI, ale také odpovědnost za škody, které může způsobit
V Evropské unii byla nastavena pravidla pro regulaci umělé inteligence primárně prostřednictvím nařízení Evropského parlamentu (EU) 2024/1689 (tzv. AI Act). Dalším důležitým prvkem evropské regulace umělé inteligence je směrnice o odpovědnosti za umě...

Vlastnoruční vs. prostý elektronický podpis
Převážná většina smluv a dokumentů se dnes podepisuje pomocí tzv. „prostého“ elektronického podpisu, který je poněkud paradoxně ze všech typů elektronických podpisů legislativně upraven nejméně. Hlavním důvodem plošného užívání prostého elektronickéh...

Novela kybernetického zákona se blíží: Jak se připravit na nové povinnosti?
S blížícím se schválením nového kybernetického zákona, který do naší legislativy převádí evropskou směrnici NIS2, se mnoho firem a institucí ocitá před výzvou, jak implementovat nová opatření. Zákon již prošel ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně a ...

Nová legislativa o přístupnosti online služeb
V roce 2019 vstoupila v platnost směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882, jejímž cílem je harmonizace právních předpisů v oblasti přístupnosti vybraných výrobků a služeb pro osoby se zdravotním postižením nebo jiným funkčním omezením (nap...

Nová pravidla pro zpřístupnění webů lidem s handicapem
Povinná přístupnost webů dopadne i na e-shopy a banky
Pravidla, podle kterých se musejí řídit webové stránky a mobilní aplikace, aby byly snadno použitelné i pro lidi s handicapem, platí už od února 2008 pro státní instituce. Přesto i po sedmnácti letech řada z nich vykazuje chyby a někteří o povinnost...

Nejčastější problémy servisních smluv a SLA
Dodáním softwaru často spolupráce se zákazníkem ještě zdaleka nekončí. Přestože nějaká forma záruky je standardní součástí smluv, péče o produkt, zajištění jeho provozu, a zejména odstraňování vad je obvykle pokryto samostatnou smlouvou. Provozn...

AI Act: Umělá inteligence jako pomoc nebo hrozba?
Od 2. února 2025 je zakázáno používat systémy umělé inteligence, které představují hrozbu pro člověka. Firmy a úřady teď mají postupně 1,5 roku na to, aby se připravily na požadavky nařízení zvaného AI Act. Podívejme se na několik důležitých aspektů ...

Co přinese nový zákon o digitální ekonomice?
V srpnu 2024 schválila vláda návrh zákona o digitální ekonomice (dále jen „zákon o digitální ekonomice“), který je nyní projednáván na půdě Poslanecké sněmovny a jehož schválení se dá očekávat v průběhu letošního roku. Zákon o digitální ekonomice při...

První celoevropské stanovisko k otázkám ochrany osobních údajů při vývoji a implementaci AI
Evropský sbor pro ochranu osobních údajů zveřejnil stanovisko k otázkám ochrany osobních údajů při vývoji, trénování a nasazení modelů umělé inteligence. Stanovisko upřesňuje, jak se aplikuje GDPR při vývoji a nasazení modelů umělé inteligence. Zejmé...

Zmatky kolem nařízení DORA
Regulace finančního sektoru v oblasti kyberbezpečnosti vstoupila v platnost, aby se hned po čtyřech dnech změnila
Pro společnosti ve finančním sektoru v EU byl 17. leden 2025 významným okamžikem, neboť oficiálně vstoupil v platnost nařízení o digitální provozní odolnosti (DORA), který pro ně nastavuje pravidla kybernetické ochrany. Nicméně hned 21. ledna Evropsk...

Novela zákoníku práce přináší IT sektoru vítané změny
Nová úprava zákoníku práce přináší několik zásadních inovací, které se promítnou do každodenní praxe firem, zaměstnanců i podnikatelů. Řada změn výrazně zasáhne i sektor informačních technologií. Ajťáků je v Česku dlouhodobě nedostatek a zkostnatělý ...

Registr zastupování je významným prvkem digitalizace veřejné a státní správy
Registr zastupování vytvořila a formálně spustila Digitální a informační agentura už 1. července 2024. Až koncem listopadu ale došlo k naplnění registru prvními šablonami a daty pro tzv. implicitní zastupování ze zákona a objevila se i první šablon...