25. 9. 2025 21:23
Pro využití potenciálu AI není rozhodující technika, ale přístup
Devadesát procent úspěchu je mindset, říká Filip Dřímalka
Závěry z jedné z největších letošních akcí k umělé inteligenci, The State of AI, ukazují na výrazný rozdíl mezi českými firmami v přístupu k AI. Podle experta na digitální inovace a organizátora akce Filipa Dřímalky se podniky dělí na dva tábory: zatímco lídři už rychle implementují AI a dosahují průlomových výsledků, většina společností stále nemá žádnou strategii. Propast mezi oběma skupinami se tak dramaticky zvětšuje.
Inovativní společnosti už dnes využívají AI k rychlejšímu vývoji nebo efektivnějšímu náboru. Velká část trhu ovšem ustrnula jen u základních aplikací typu psaní e-mailů - někteří zaměstnavatelé používání AI dokonce zakazují. „Firmy, které investují do AI a dávají lidem ty nejlepší nástroje, si vytvářejí obrovský technologický i organizační náskok. AI ale není jen další IT projekt - je to iniciativa pro celou firmu,“ varuje Dřímalka.

Prototyp, jehož vývoj ještě nedávno stál 20 tisíc eur a trval osm týdnů, dnes vytvoří firmy díky chytrému využití AI za dva dny a téměř bez nákladů. Analýza 18 tisíc LinkedIn kontaktů, dříve práce pro celý tým, trvá jen několik hodin a stojí asi dva dolary. Díky novým možnostem HR testuje kandidáty během minut, vývoj prototypuje funkce během hodin a manažeři si tvoří „druhý mozek“ pro rychlejší rozhodování. „Náhrada rutinní práce je jen začátek. AI má sloužit k práci s mnohem větším dopadem,“ doplňuje Dřímalka a pracovníky, kteří efektivně využívají AI, jako Superpowered Professionals. „Využívají AI k rychlému tvoření, učení i rozhodování - a umí to promítnout do konkrétního dopadu.“
Rozlišuje přitom pět úrovní dovedností - od základního promptování přes stavbu vlastních asistentů a skriptování až po automatizace a tzv. agentské workflows. „Není nutné ovládnout všechno, důležité je vědět, kde mi AI může nejvíc pomoct.“.
To nejdůležitější pro využití potenciálu AI podle něj není technika, nýbrž přístup: „Devadesát procent úspěchu je mindset. Nestačí přečíst článek nebo zajít na konferenci. Je to o tom sednout si k počítači a zkoušet nové věci. Takhle vznikají kompetence, které ostatním chybí - a tím i kariérní náskok,“ zdůrazňuje Dřímalka.
Podle něj se tak během několika let z manažerů, marketérů či projektových vedoucích stanou lidé, kteří řídí procesy a týmy prostřednictvím AI nástrojů. A právě oni budou mít na trhu práce navrch.