Aplikace Zelená karta klade důraz na jednoduchost a uživatelskou přívětivost
Díky aplikaci Zelená karta mají řidiči přístup ke všem dokumentům k autu na jednom místě – od dálniční známky přes zelenou kartu až po havarijní pojištění. K tomu aplikace nabízí množství dalších užitečných funkcí, například hlídání platnosti STK nebo sdílení zelené karty na dálku. Za šest měsíců už získala přes 50 tisíc uživatelů a po necelých čtyřech měsících čítá více než 10 tisíc registrací. Přitom krátce po svém spuštění neměla ani backend. Za jejím úspěchem stojí důraz na jednoduchost a uživatelskou přívětivost.
Papírová zelená karta, kterou mají řidiči v České republice povinnost každý rok vyměnit za novou, nikdy nebyla zrovna praktická. A tak když Ministerstvo financí schválilo v roce 2021 možnost předkládat při silniční kontrole potvrzení o povinném ručení na obrazovce mobilu, řadě řidičů se ulevilo. Absence dokladu totiž může případné zapomnětlivce stát až 3 000 Kč.
Možnost prokázat se digitálně však nabízela daleko větší potenciál. A tak se na nás nedlouho poté obrátil Jiří Lahoda, který působí ve společnosti Renomia/PFP na pozici chief transformation officer, s nápadem uložit zelenou kartu do mobilní aplikace. Mít doklad v aplikaci je totiž daleko přehlednější než při každé kontrole dohledávat fotografii dokumentu v galerii fotek nebo cloudovém úložišti.
Součástí navrhovaného řešení však byla řada pokročilých funkcionalit. Například propojení aplikace s databází společnosti Cebia, která se zabývá ověřováním skutečné historie vozidel, nebo tvorba placeného dashboardu s aktualizovanými informacemi o vozidle. Rovnou se počítalo s registracemi a s tím, že za služby budou řidiči platit – ať už formou předplatného, nebo jednorázové platby.
User experience na prvním místě
V elevupu se nám však koncept registrací a placení zdál problematický. Ze zkušenosti víme, že kdyby si noví uživatelé takovou aplikaci stáhli, spustili a hned by na ně vyskočila žádost o sdílení polohy, možnost zasílat upozornění a nadto ještě nutnost registrace, neměla by velký úspěch. Právě taková oponentura vůči zadání je za mě jedna ze základních a současně zásadních věcí vývoje. Zkrátka neudělat jen to, co klient chce, ale místo dodavatele mu být plnohodnotným partnerem a na rovinu mu říct, pokud něco nedává smysl. Nakonec, cílem má být úspěšná aplikace, která se mu zaplatí, vydělá na svůj další vývoj a ideálně zafinancuje i další projekt v budoucnu.
Jak tedy uživatelům zajistit co nejpřímočařejší, avšak přínosné používání aplikace, tak aby jejich počet rychle rostl a retence neklesala? Navrhli jsme variantu, která umožní nahrát zelenou kartu do mobilu s pomocí technologie OCR (optické rozpoznávání znaků). Ta s pomocí skeneru umí přečíst výstupy ze všech druhů tiskáren a převést je do digitální podoby. Aplikace v první fázi prostřednictvím notifikací řidiče upozorňovala na to, aby si zelenou kartu uložil, na dobu její expirace a na nutnost vyměnit letní a zimní pneumatiky.
To vše, aniž jsme k tomu potřebovali backend. Ten totiž není pokaždé nutný, alespoň ne ze začátku. Stačilo jednoduše uložit digitální dokumenty přímo do zařízení a cloudovou databázi řešit až časem. Při vývoji se snažíme vždy první iteraci vydat co nejdříve i v základní verzi a tu následně rozvíjet. To je lepší hned z několika důvodů. Za prvé rychlejší uvedení na trh představuje výhodu oproti konkurenci, která si dává na čas s vymazlením nejrůznějších funkcí. „Pouhých“ pár týdnů navíc přitom může znamenat náskok v řádu tisíců uživatelů. A taky nám umožní získat více zpětné vazby i nápadů, které můžeme ihned aplikovat. Díky tomuto přístupu jsme proto nemuseli od uživatelů sbírat žádná data a ti mohli začít aplikaci používat hned po otevření bez jakýchkoli překážek.
Jednoduchost je klíčová
Ihned po spuštění se nám potvrdilo, že tento přístup měl smysl. Díky námi vytvořenému jednoduchému one-pageru na www.zelenakarta.cz a lehké PPC kampani pod taktovkou Renomie/PFP začala aplikace ihned nabírat uživatele a společně s nimi i pozitivní zpětnou vazbu. V této fázi si ji mohlo stáhnout přibližně 35 tisíc uživatelů.
Mezitím jsme v elevupu pracovali na dalších aktualizacích, které uživatelům umožnily lépe pracovat s vozidly a přidávat do aplikace další dokumenty, jako je platnost dálniční známky nebo upozornění na expiraci technické kontroly s možností najít nejbližší stanici technické kontroly (STK). Největším zlomem pak byl okamžik, kdy jsme se rozhodli zpětně dopsat mobilní aplikaci backend a přidat do ní registraci.
I v tuto chvíli jsme však na klienta apelovali, že přímé zpoplatnění aplikace jen proto, že ji používá řada lidí, by pro spoustu uživatelů mohla být zásadní překážka. První směr společných workshopů s klientem se ubíral v duchu návrhů na doplňkové funkce, které by Zelenou kartu udělaly víc retenční. Z hlediska UX se ale jevilo jako lepší řešení udržet aplikaci jednoduchou a vyvarovat se penalizace uživatelů, kteří se registrovat nechtějí. A tak jsme místo povinné registrace dali tuto možnost jako dobrovolnou přes SSO od Googlu, Facebooku a Sign in with Apple s výhodou automatické zálohy dat do cloudu, a tím vytvořili prostor pro upsell možnosti registrace. Aplikace tak mohla dál organicky růst, a zároveň nikoho neomezovala.
Zelená novým příležitostem
Když jsme v listopadu 2022 spouštěli verzi s registracemi, měla Zelená karta už 40 tisíc uživatelů. A jen za první týden se bez jediné zmínky o aktualizaci registrovalo přibližně 1 500 uživatelů. Dnes, o necelé čtyři měsíce později, je v aplikaci registrovaných přes 10 tisíc uživatelů a 50 tisíc řidičů ji má staženou v mobilu s tím, že si zelenou kartu do mobilu uložilo 80 % z nich.
S retencí a celkovým navýšením zelených karet budeme bojovat notifikačním centrem, kdy vytváříme specifické možnosti, abychom zacílili uživatele podle jejich chování v aplikaci a v čase. Společnost Renomia/PFP si tak může sama nastavit, naplánovat a definovat cílovou skupinu a podle toho snáz oslovit uživatele. Zároveň v aplikaci bude nově viditelné místo, kde se notifikace budou schraňovat, a registrovaný uživatel tak o svoje upozornění či informace nepřijde.
![]() |
Daniel Jay Lett Autor článku je CEO společnosti elevup. |