AI nejčastěji využíváme pro práci s textem a analýzu dat
Společnost Aibility, která se zaměřuje na osvětu využívání AI ve firemním prostředí, zveřejnila výsledků průzkumu, ze kterého vyplývá, že mnoho lidí se již začalo o využití nástrojů AI v praxi intenzivně zajímat. Více než 80 % respondentů průzkumu již AI pravidelně používá a velká část z nich platí za plné verze nástrojů. Mezi uživateli AI převládají zaměstnanci z vedení firem, IT oddělení, marketingu, vzdělávání a ze sektoru obchodu a prodeje.
Průzkum AImpact 2024 byl realizován mezi 568 respondenty v Česku pracujícími především ve výše uvedených odděleních. Většinu respondentů tvořilo 37 % pracovníků z malých a středních firem, 33 % zaměstnanců velkých firem a korporací a 15 % živnostníků.
Z průzkumu vyplynulo, že z hlediska způsobu využití umělé inteligence vede jednoznačně práce s textem, ať už jde o vytváření, úpravu nebo překlady, tyto možnosti používá 87 % dotázaných. Pomyslné druhé místo s 61 % obsadila analýza a práce s daty a třetí pozice s 51 % patří pomoci s kreativními nápady. V těsném závěsu pak následují další činnosti, na které uživatelé AI využívají, jako je tvorba multimediálního obsahu, porady s chatboty a virtuálními asistenty nebo pomoc při vytváření nových projektů, produktů a služeb.
Plné verze nástrojů umělé inteligence si platilo a na denní bázi využívalo v loňském roce již 37,5 % dotázaných a dalších 43 % respondentů využívalo pravidelně běžně dostupné bezplatné varianty. 17 % uvedlo, že průběžně zkouší různé možnosti a nástroje AI, bez jakékoli zkušenosti zůstává již jen 2,5 procenta účastníků průzkumu.
Uvedená data ukazují rychlý rozvoj a adaptaci AI technologií v oblasti businessu, což znamená, že firmy stále častěji zefektivňují pomocí umělé inteligence interní procesy, zlepšují zákaznické zkušenosti a využívají ji i pro tvorbu inovativních produktů a služeb.
Průzkum také ukázal, že více než 12 % uživatelů AI si uvědomuje, že výsledky generované umělou inteligencí nejsou vždy bezchybné. S tím souvisí mimo jiné další tři doporučení respondentů průzkumu: Učit se s AI správně pracovat, pamatovat, že kvalita výstupu závisí na kvalitě zadání, a také kontrolovat a ověřovat výstupy.
Dotázaní, kteří AI ve firemních procesech využívají, ji vnímají nejčastěji jako osobní asistentku či pomocnici, kterou mají k dispozici v režimu 24/7, nebo také jako nástroj pro úsporu času a automatizaci rutinních činností. V individuálních odpovědích na to, co by doporučili začátečníkům, uvádějí zkušení uživatelé AI nejčastěji tři body: Nebát se začít, investovat čas do učení práce s AI a přistupovat k AI jako k nástroji, ne náhradě člověka.
Největší část uživatelů (88,6 %) využívá podle průzkumu AImpact 2024 nejčastěji jednu nebo dvě oblíbené AI aplikace, přičemž prvních pět míst zaujímá ChatGPT, Microsoft Copilot, Claude, DeepL a Midjourney. 46,5 % dotázaných pracuje s více aplikacemi bez jejich vzájemného propojení a 11 % respondentů používá některé z možností automatizace, které propojují aplikace mezi sebou. Zajímavá je také informace, že pouze 14 % účastníků pracuje ve firemním prostředí se speciálními, často individuálně vytvořenými AI nástroji.
„Průzkum AImpact jsme realizovali již druhým rokem a přinesl tak zajímavé srovnání. Výsledky ukazují, že zaměstnanci postupně odbourávají obavy z toho, že jim umělá inteligence vezme práci, a učí se využívat jejích možností. Bohužel největší bariérou ve využívání AI je nadále především neznalost. I proto zůstává naším cílem otevřít dveře do světa AI milionu Čechů a pomoci jim poznat možnosti AI, a to od výběru správných nástrojů až po jejich hladké začlenění do firemních procesů,“ komentuje výsledky průzkumu Filip Dřímalka, zakladatel společnosti Aibility.
-aibility-