fb
IT Systems 3/2024 Trendy ICT AI a Business Intelligence 3. 4. 2024 12:42

Letos už AI zvládne optimalizovat náklady i naplánovat vánoční večírek

Korporáty, startupy, instituce i oby­čej­ní lidé – těm všem umělá inteli­gen­ce loni začala měnit život. Firmy začaly masivně využívat nástroje gene­ra­tiv­ní AI nebo inteligentní voiceboty. Asi není nikdo, kdo by si nevyzkoušel dopisovat s ChatGPT. Rok, kdy se AI skokově rozvinulo, je za námi. Je na čase podívat se, kam se za těch pár měsíců posunulo, jaké trendy na poli vývoje AI sledujeme a jak z nich vytěžit maximum pro svůj byznys.

Na první pohled by se mohlo zdát, že AI oslovilo jen progresivně myslící startupy. Realita je ale taková, že ho masivně využívají i korporáty. Uchytili se v nich hlavně chatboti – například v JPMorgan Chase pomáhají finančním poradcům zefektivnit komunikaci. Konzultanti z Morgan Stanley je zas využívají ke vzdělávání. V některých firmách už dnes zastupují i dříve běžné pracovní pozice – v Brexu, kde vyvíjejí software na monitorování nákladů, představili finančně gramotného AI asistenta určeného speciálně pro finanční ředitele a účetní.

Startupy a produktově orientované společnosti ale loni šly dál a zdaleka se neomezují jen na chatboty. Například firma Salesforce dnes mění svět CRM s pomocí inteligentního systému plánování schůzek a personalizací followupů. Adobe minulý rok posunulo hranice kreativity s doplňováním a úpravami obrázků v Photoshopu, Notion kompletně změnil způsob práce s firemním knowledge-base díky sumarizaci a generování textů. Pokud s Notionem pracujete, určitě vám tyto funkce neunikly. Za povšimnutí stojí jeho (pro mne velice kontroverzní) funkce „make longer“ uměle prodlužující texty. Na jednu stranu houfně využíváme AI k sumarizaci dlouhých textů, abychom je nemuseli číst a zjednodušili si práci s nimi, avšak současně vznikají nástroje, které stručné texty uměle nafouknou. Doufám, že se v budoucnu tomuto vývoji produkty začnou vyhýbat, neboť tímto směrem začínáme tvořit svět, ve kterém jedni pomocí AI píšou a druzí čtou.

Od generativní AI očekávají velké věci i investoři. Její pokroky byly loni impulsem pro společnost VISA, která spustila nový kapitálový fond. Ten si pro startupy využívající generativní AI přichystal 100 milionů dolarů. Těmi se bude pravděpodobně snažit co nejvíce posílit autonomní agenty, propojovat systémy a pomoci firmám, aby vyvíjely hodnotnější produkty. I když se vše točí hlavně kolem „nové“, generativní AI, je třeba poznamenat, že množství investic v sektoru posouvá mílovými kroky i klasické metody umělé inteligence, jako je predikce, analýza dat, plánování nebo strojové učení jako celek.

Dosažení plného potenciálu generativní AI je stále před námi. Zatím jsme ušli jen pár kroků ze základního tábora.

Větší nezávislost a úspora miliard ročně

Predikce těchto gigantů jsou velice pozitivní. Takový výhled má například konzultační společnost McKinsey. Ta odhaduje, že by AI mohla v příštím roce zvýšit produktivitu ve finančním sektoru až o téměř 5 %. Firmy by tak dohromady ročně ušetřily řádově stovky miliard dolarů. Sám očekávám, že dosažení plného potenciálu generativní AI je stále před námi. Pokud bych měl tuto cestu přirovnat k výstupu na vrchol hory, zatím jsme ušli jen pár kroků ze základního tábora – na ChatGPT dnes koukáme stejně jako lidé v roce 1991 na první osobní počítače, kdy je aktivně používalo jen několik málo lidí. Tyto nástroje čeká zkrátka dlouhá evoluce a máme toho spoustu co objevovat.

Letos od AI čekám, že se stane o něco kompetentnější. Své úkoly bude řešit přesněji, efektivněji a především nezávisle. Autonomní AI agenti velice pravděpodobně otočí naruby způsob, jakým pracujeme. Předpokládám, že i nám ve firmě dovede najít místa v rozpočtu, kde můžeme ušetřit, zrevidovat kapacity nebo naplánovat vánoční večírek. Zatímco denní rutinu, kterou trávíme hodiny času, převezme stroj, my se budeme soustředit jen na práci, která nás baví a která přímo generuje zisk. Ty nejlepší systémy budou navíc vytvářet své vlastní agenty, kteří budou plnit dílčí úlohy. Hezkým příkladem takového nástroje je Auto-GPT, které v loňském roce udělalo opravdu obrovský pokrok.

Podstatou tohoto růstu bude neustálé zlevňování API, pomocí kterých AI využíváme. Čekat můžeme také rychlou komoditizaci trhu – brzy bude zkrátka lhostejné, zda úkol provede produkt OpenAI, Google nebo jiné společnosti. Rozhodovat bude cena.

Zatímco denní rutinu převezme stroj, my se budeme soustředit na práci, která přímo generuje zisk.

První hardwarové vlaštovky

Co se generativní AI týče, nesl se loňský rok v duchu aplikací. Na podobný boom v oblasti hardwaru však stále čekáme. Na firmy navíc čeká obrovský koláč v podobě trhu s mobilními telefony, ze kterého si mohou ukousnout velký kus. A kdo ví? Možná v blízké budoucnosti vytvoří úplně nový.

První vlaštovkou je v tomto směru určitě AI Pin z dílny společnosti hu.ma.ne. Na první pohled vypadal velmi slibně – drobný čtvereček, který si připnete na bundu a který vám ihned zodpoví kteroukoli otázku. Znělo to jako sen, který se bohužel nepovedlo převést do reality. Odpovědi AI Pinu byly často příliš zjednodušené, některé úplně mimo téma. Hlavním problémem však bylo, že nikdo, včetně zakladatelů, nedokázal pořádně vysvětlit, k čemu je AI Pin vlastně dobrý. A to nemluvím o absurdní ceně 700 dolarů.

Po neúspěchu společnosti hu.ma.ne se objevily zajímavější projekty. Například firma Rabbit přinesla zařízení R1, se kterým hned první týden od uvedení na trh zaznamenala obrovský úspěch. Jen v předprodejích si přišla na úctyhodných 10 milionů dolarů. Tentokrát se však foundeři poučili a kromě silného AI modelu připravili i přehled možných využití. Zákazníci proto budou moci R1 používat k simultánnímu překladu a objednávání jídla či taxi. Kromě toho čekají na dalších 15 funkcí, které Rabbit plánuje vypustit. R1 má navíc oproti AI Pinu blíže k původnímu tlačítkovému iPodu, a tak se uživatelům snáze ovládá. Plusem je i přijatelnější cena 200 dolarů.

Možná si říkáte, kde je Apple? Navzdory tomu, že jeho hlasová asistentka Siri trochu zaspala, rozhodně není s vývojem AI hardwaru pozadu. Naopak od něj (tak jako vždy) můžeme čekat velké věci, které ostatním značkám možná udělají velkou čáru přes rozpočet – dokážu si představit, že by například Siri už mohla zvládnout sama ovládat ostatní aplikace. Soudit to můžeme z akvizic, do kterých se Apple v posledních letech pustil. Zatímco od roku 2017 koupil dvacet startupů zaměřených na vývoj umělé inteligence, Microsoft jich doposud vlastní celkem dvanáct, Meta jedenáct a Alphabet (Google) pouhých osm. Ať už se bavíme o softwaru, nebo hardwaru, bude to podle mého právě Apple, kdo bude v následujících letech držet prst na tepu doby.

Uspět se dá s inovacemi

Dá se vůbec na tak rychle se plnícím kolbišti prosadit? Za sebe říkám, že určitě ano. Je ale potřeba umět vidět za roh. Inovovat neznamená kopírovat to, co dělají ostatní. Vyvíjejte to, co překračuje současné možnosti, a nedávejte si na čas. Než se nadějete, stejný nápad dostane váš konkurent.

Pokud však hledáte tipy, jak si už dnes zjednodušit s pomocí AI práci, naučte se pracovat s chatboty. Nabídka je široká a díky OpenAI a GPT Store neustále roste. Vězte, že není na co čekat. A pokud už ve vaší firmě generativní AI využíváte, jen tak dál. Neusínejte ale na vavřínech – sledujte novinky a nebojte se experimentovat.

Filip Kirschner Filip Kirschner
Autor je spoluzakladatel a COO Appliftingu.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 10 IT Systems 9 IT Systems 7-8 IT Systems 6
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1