ITSM je klíčem k udržitelnému IT
Udržitelnost je téma, které se dnes promítá do většiny oblastí naší společnosti. Firmy i organizace si to uvědomují a zohledňují enviromentální cíle ve svých dlouhodobých strategiích. S tím však souvisí změna fungování na všech úrovních, včetně IT. To produkuje přibližně 2 % globálních emisí srovnatelných například s leteckou dopravou. V souvislosti s digitalizací a tlakem na automatizace a obecně širším využitím IT je zřejmé, že tento vliv v následujícím období poroste. Řešením je důslednější kontrola i efektivnější využívání zdrojů.ITSM je klíčem k udržitelnému IT
Viditelné IT je udržitelné IT
S narůstající komplexitou IT služeb v organizacích je stále obtížnější si udržet přehled o základních aspektech, jako je celkový počet zařízení, licencí, potřebná údržba a efektivní využívání zdrojů. Aktuální informace jsou základním předpokladem pro přechod na udržitelnější model fungování. Tyto informace však většině firem zatím chybí, podle průzkumu společnosti Capgemini pouze 46 % IT manažerů má potřebná data. V rámci strategie pro minimalizaci dopadů organizace na životní prostředí by CIO měl být schopen odpovědět na následující otázky:
- Kolik zařízení organizace aktuálně používá, jaká je jejich konfigurace a stáří?
- Jaká je energetická náročnost zařízení a jak se ji daří snižovat?
- Jak lze zvýšit podíl recyklovaného elektroodpadu?
- Splňují naši dodavatelé patřičné ekologické standardy?
- Jak IT přispívá k celkovým environmentálním cílům organizace?
Některé informace lze zjistit i prostým náhledem do tabulky v Excelu, jiné vyžadují dobře nastavené procesy a data. Nicméně s implementací vhodných ITSM nástrojů může být řešení vedoucí k nalezení odpovědí na položené otázky jednodušší, než se na první pohled zdá.
Efektivnější správa životního cyklu IT majetku
Prvním krokem je kontrola nákupu, údržby a likvidace hardwaru. Ten tvoří významnou uhlíkovou stopu a většina organizací (89 %) ho recykluje méně než 10 %. ITSM nástroje nabízejí celou řádu funkcí pro automatizaci správy životního cyklu, které IT šetří nejen práci, ale pomáhají i výrazně prodloužit životnost hardwaru. Životní cyklus lze z pohledu udržitelnosti rozdělit do tří kroků:
1. Nákup – rozhodujte se na základě dat
Při výběru hardwaru musí IT zvažovat kromě ceny a výkonu i to, jak jej následně recyklovat či v průběhu používání upgradovat (modulární provedení). Na základě toho může preferovat dodavatele poskytující odpovídající služby. ITSM pomůže standardizovat dodavatelský řetěz nejen na základě těchto vstupních dat, ale především historických dat. Při posuzování další spolupráce s dodavatelem jednoduše zjistíte spolehlivost a kvalitu poskytovaných služeb. Hned víte, kolik pořízených počítačů od konkrétního dodavatele jste reklamovali, které bylo nutné opravit a kolik z nich se porouchalo až po záruce, případně jaké byly nejčastější příčiny. Jednoduše můžete evidovat i délku záručního servisu a preferovat dodavatele, který poskytuje delší servis.
2. Pravidelnou údržbou zvýšíte životnost hardwaru až o 50 %
Péče o hardware se vyplatí nejen z hlediska zlepšení ROI a efektivnějšího využití, ale také z pohledu udržitelnosti. Pravidelný servis může zvýšit životnost hardwaru až o 50 % a zredukovat odstávky až o 70 %. Prodloužení životnosti, byť o jediný rok, znamená výrazně nižší uhlíkovou stopu. Během používání hardwaru jsou všechny události automaticky zaznamenávány, což následně umožňuje rychleji řešit nahlášené incidenty, opravy i posouzení spolehlivosti zařízení v případě, že se rozhoduje o jeho dalším využití.
3. Vyřazujte hardware bezpečně a ve správný čas
Vyřazení hardwaru je kritickou fází celého cyklu. Často kvůli chybějícím informacím a špatně nastaveným procesům dochází k vyřazení předčasně, aniž by se vyhodnotil skutečný stav majetku. Vyřazují se tak i zařízení, která lze dále používat anebo je možné je využít pro méně náročné úkoly. Důležitým faktorem ke zvážení je i fakt, že recyklace je až 20x energeticky náročnější než další provoz. Pokud dojde k vyřazení, ITSM nástroj poskytuje jasně definovanou workflow s kompletní auditní stopou provedených kroků. Takto nastavené procesy zvyšují i celkovou bezpečnost, protože nemůže dojít k vyřazení hardwaru bez smazání citlivých dat.
Maximalizujte využití a snižte spotřebu
Energetická spotřeba IT odvětví činí téměř 10 % celkové světové roční produkce. ITSM může pomoci s identifikací energeticky náročných zařízení a tím podpořit přechod k úspornějším alternativám. Například starší hardware zpravidla spotřebovává více elektřiny produkující současně i nadměrné teplo, které vyžaduje dodatečné chlazení. Není výjimkou, že pokud organizace provozuje systémy na svých serverech, používá zpravidla novější a výkonnější servery, přičemž starší zůstávají stále v provozu i bez patřičného důvodu. S využitím CMDB získá IT přehled o aktuálně používané infrastruktuře i službách, co na ní běží. Jednoduše tak vyhodnotí, které servery a zařízení jsou skutečně potřeba.
Přestaňte tisknout, digitalizujte
Přestože se mluví o digitalizaci denně, mnoho firemních dokumentů stále existuje pouze na papíře. Předávací protokoly mohou u větší organizace generovat až tisíce papírů ročně. Vznikají tak zbytečné finanční náklady, ale i významná zátěž pro životní prostředí. Například výroba 1 000 ks papíru vyžaduje přibližně 300 litrů vody a 3 m³ dřeva. ITSM nástroje tento problém řeší kompletní digitalizací. Při předání hardwaru je uživateli zaslán elektronický předávací protokol, který může podepsat digitálně odkudkoliv, což je především v době home office značná výhoda.
Měřte, analyzujte a vyhodnocujte
ITSM nástroj je neocenitelným pomocníkem pro měření úspěšnosti nastavené strategie. CIO může například reportovat snížení počtu incidentů změnou dodavatele či prodloužení životnosti hardwaru díky lepší podpoře a pečlivější správě životního cyklu. V reportu může evidovat i informace, jak se daří zvyšovat podíl recyklovaného hardwaru, či snižovat množství elektroodpadu, například díky nákupu modulárních řešení. Pokud v evidenci majetku sleduje energetickou náročnost hardwaru, zejména serverů, které běží nepřetržitě, může snadno vypočítat roční spotřebu. To může být klíčové při zvažování výměny za energeticky úspornější modely nebo pro přechod do cloudu, který je šetrnější díky efektivnějšímu rozdělení výkonu a spotřeby. Všechny tyto informace mohou být důležité nejen pro stakeholdery a zákazníky, ale také pro získání certifikací udržitelnosti (např. ISO 14001).
Jak začít?
Pro budování efektivní strategie zelenějšího IT je nutné si položit několik základních otázek:
Jaký je současný stav?
V ITSM nástroji si CIO snadno dohledá, kolik a jakého hardwaru organizace ročně odepíše, jaké služby se provozují interně, kolik stojí jejich provoz a kolik by stál přechod do cloudu, případně jaká bezpečnostní rizika se s tím pojí. Při plánování změn může snadněji zmapovat možné dopady na zákazníky a stakeholdery.
Kde chceme být?
Na základě aktuálních i historických dat z ITSM může CIO sestavit vizi s reálnými cíli, kterých je možné v dané časově době dosáhnout.
Jak toho docílíme?
ITSM pomůže CIO a jeho týmu i v budování vhodné strategie. To může spočívat například v nastavení efektivnějších procesů, přesnějším vyhodnocování, i v identifikaci nových příležitostí pro zlepšení. Strategie by navíc měla být v souladu s celkovými cíli organizace a ITSM nástroj v tomto ohledu může pomoct i daleko za kompetence IT.
Začněte již dnes
Není otázkou, jestli se zaměříte na udržitelnost, podstatné je kdy. Ti, kdo čekají, až je k tomu donutí předpisy, dobrovolně přenechávají příležitost konkurenci, která již začala. Pro IT je implementace ITSM nástrojů nejjednodušší a nejrychlejší cesta k zahájení zelené transformace. Nejedná se však pouze o změnu technologickou, ale i kulturní, která může vyvolávat počáteční rezistenci v celé organizaci. Dlouhodobě se však změna k zelenějšímu a efektivnějšímu fungování IT i celé organizace vyplatí.
![]() |
Adam Šima Autor článku je specialista na produktový marketing ve společnosti ALVAO. |