Budoucnost nakupování v éře digitálních technologií a sociálních médií
Sociální sítě, mobilní aplikace, samoobslužné prodejny nebo kamenné obchody obsluhované roboty. Takto by mohlo do budoucna vypadat nakupování v éře generace alfa. Jde o děti, které se narodily po roce 2010 a které preferují odlišný styl komunikace než například jejich rodiče, typicky zástupci generace mileniálů. Shodují se na tom průzkumy hned několika amerických poradenských společností i prestižních mediálních platforem z oblasti retailu a nových technologií.
Podle analytické platformy Exploding Topics, která sleduje nové trendy a technologické inovace, se budou nákupní preference a chování zástupců generace alfa značně odlišovat od předchozích generací, protože jsou vychováváni v době rychlého technologického pokroku.
Podle letošních statistik, ze kterých autoři průzkumu vycházejí, už teď ovlivňují nakupování dětí z generace alfa řada nových faktorů. Pětina (21 %) respondentů uvedla, že plánují v budoucnu nakupovat pomocí mobilního zařízení. S tím pak úzce souvisí i nákupy zprostředkované sociálními médii, které plánuje využívat téměř třetina (28 %) oslovených dětí z generace alfa. Z jejich dalších odpovědí pak vyplývá, že značný vliv na jejich rozhodování při nákupech mají vedle přátel a rodiny také jejich oblíbení influenceři, které zmínila celá čtvrtina (25 %) oslovených respondentů. Pro naprostou většinu, 83 % mladých nakupujících, je pak důležitá rychlost dodání objednaného zboží.
Mezi sledované trendy ale patří i zájem o kamenné prodejny, které podle všeho bude mít své příznivce i v generaci alfa. Ostatně, v průzkumu s nimi stále počítá skoro pětina (19 %) respondentů. Otázkou ale zůstává, jak budou vypadat a na jakém principu budou fungovat.
Odpověď nastínila jiná platforma, digitální společnost Creative Realities, která loni v květnu realizovala průzkum nákupního chování generace Z, tedy lidí narozených od poloviny 90. let do roku 2010. Výsledky ukázaly, že tito zákazníci sice stále touží nakupovat osobně, ale dvakrát častěji než starší generace přitom chtějí využívat nové technologie, včetně samoobslužných řešení.
„Z rozhovorů s našimi obchodními partnery a na základě našich vlastních zjištění můžeme říct, že mladí zákazníci při nakupování preferují jednak pohodlí, ale také vlastní autonomii - jak při výběru zboží, tak při jeho placení. Na rozdíl od generace svých rodičů naopak nekladou důraz na interakci s prodavači. Zavádění nových technologií proto přináší obchodníkům zaměřeným na mladé lidi jistou konkurenční výhodu,“ uvedl Tomáš Nedvídek, obchodní ředitel společnosti SSI Group.
Řada zahraničních podniků už tuto pomyslnou hozenou rukavici skutečně zvedla. A protože samoobslužné služby a autonomní prodejny už jsou v USA běžné, tamní prodejci jdou ještě dál. Jak pro americký zpravodajský portál Axios řekl spoluzakladatel jedné z omnichannelových platforem Zliide Nikolai Brix Lindholm, „pokud chcete jít nakupovat s Airpody v uších, můžete zaplatit a odejít bez jediné interakce s člověkem“. V prodejnách využívajících systém Zliide totiž můžete nakupovat pomocí zařízení v obchodě nebo na svém chytrém telefonu. Instrukce k zaplacení přijdou emailem a jednoduše zaplatíte.
Nový styl nákupního procesu může vyžadovat zapojení dalších nových technologií. Když zůstaneme u příkladu Zliide, je to digitální klíčenka. Například módní butik jimi vybaví oděvy na věšáku, prostřednictvím aplikace uvidíte cenu nebo informace o produktu, zaplatíte pomocí Apple Pay a dostanete digitální účtenku. Klíčenka Zliide se odemkne a vy ji vhodíte do blízké krabice. Pokud se naopak rozhodnete zboží nekoupit hned na místě, ale později si to rozmyslíte, systém vám pomůže ho koupit online a nechat si ho doručit. Zliide už začaly využívat i evropské prodejny. Najdeme ho třeba v Dánsku v obchodech Weekday skupiny H&M.
To je jen jeden z mnoha příkladů nezpochybnitelného trendu v maloobchodu - slábnoucí role prodavačů v prodejnách, které mohou brzy do velké míry nahradit chytré štítky, digitální klíčenky nebo QR kódy.
„Stále se ale ještě počítá i s tím, že lidé, kteří chtějí být obslouženi, budou mít možnost oslovit prodavače. Zaměstnanců bude méně, ale budou mít na zákazníky více času, protože nebudou muset obsluhovat pokladny,“ vysvětluje Tomáš Nedvídek z SSI Group, která v Česku zajišťuje vzdálený dohled a podporu pro samoobslužné prodejny jako je například Super ZOO nebo COOP.
Velkým tématem, které zřejmě ještě více promění nákupní chování zákazníků, je pak „social commerce“. Jde o možnost nakupovat oblečení, nábytek a další produkty prostřednictvím Instagramu, Facebooku, TikToku nebo Pinterestu. Nárůst globálního trhu se „social commerce“ se do roku 2027 odhaduje až na 604,5 miliard dolarů.
Zdroj: SSI Group