Rozšířená realita proniká i do průmyslu
Když se řekne rozšířená realita (nebo také augmentovaná realita = AR), málokdo ze starších generací má vůbec představu, o čem je řeč. Generaci dospívajících zase napadnou různé 3D hry, jako je například Pokémon GO. Ale co průmysl? Ten je velice konzervativní a na nějakou „zábavičku“ tam přeci není prostor. Omyl.
Nejprve volná definice, co rozšířená realita vůbec je. Jde o počítačem generovaný digitální vizuální svět, který se nativně míchá se světem skutečným. Abychom toho docílili (s předpokladem, že nemáme sci-fi prostředky, které by nám něco promítaly přímo do mozku), musíme použít promítací zařízení. V nejběžnější praxi jde o mobilní telefon či tablet, často se také používají různé AR brýle. Ty uživateli umožňují vidět okolí jako přes běžné brýle, zatímco se přes ně promítá syntetizovaný obraz. V případě tabletu a mobilu se využije obraz přenášený z kamery doplněný o další informace přímo na displeji přístroje. Existuje i možnost dotvářet reálný svět tím, že se do něj přímo promítá informace přes digitální promítačku. V takovém případě již uživatel nepotřebuje brýle ani mobil.
Z technického hlediska to není žádný složitý trik: mobil musí pochopit, na co se dívá, a podle toho dokreslit do obrazu další objekty. Může se jednat i o zdánlivé banality, jako je štítek s informací, výrobní číslo nebo jen šipka, která operátorovi řekne „Tento šroubek to je!“ Od toho se pak odvíjí obrovské množství scénářů. Ve hrách to je například zmíněný Pokémon, takž z podlahy na nás bude koukat syntetická postavička.
Manuál, který se nedá vzít do ruky
V průmyslu jsou scénáře o poznání praktičtější – jedná se hlavně o různé návody, postupy, jak krok za krokem něco nastavit, opravit, smontovat či rozmontovat. Takové návody není nutné luštit z přiložené tištěné příručky. Akce, které má operátor provést, jsou zobrazeny jako trojrozměrné piktogramy přímo tam, kde se mají provádět. Šroubovák se přesně nasazuje na šroub, dvířka se otevírají, šipka jasně ukáže přesně na to tlačítko, které se má zmáčknout. A to všechno vidíme z pohledu operátora. Pokud se budeme dívat z jiného pohledu, uvidíme vizualizaci tak, jako by tam virtuální doplňky skutečně byly.
Méně cestování, menší náklady
Využití v průmyslu najde rozšířená realita také v oblasti vzdálené podpory při opravách a údržbě zařízení. Tento přístup významně urychlila pandemie koronaviru, která de facto ze dne na den znemožnila cestování. Některé firmy ovšem měly zákazníky klidně i na druhém konci světa a museli dostát svým závazkům.
V takových případech lze značnou část standardní údržby, ale i určitou část oprav, vyřešit právě nasazením augmentované reality. Místní technik na druhém konci světa dokáže v kombinaci s digitálními návody a pokyny v rámci rozšířené reality spolu s hlasovou navigací originálního technika dodavatele vyřešit na dálku problém přímo v terénu. Výsledkem je schopnost okamžitého zásahu, který snižuje případné prostoje ve výrobě, a omezení potřeby cestování techniků dodavatele k zákazníkovi. To přináší značnou úsporu nákladů.
Je toho mnohem víc
Zajímavé využití rozšířené reality najdeme také v nábytkářském průmyslu. Chcete si pořídit novou sedačku a nevíte, jestli se vám vejde do místnosti? Nebo chcete vědět, kde by se v pokoji nejlépe vyjímala? Není nic jednoduššího než přenést digitální obraz sedačky do svého vlastního obývacího pokoje a podívat se ze všech stran jak a kam sedačku umístit, jak ladí s okolními prvky, a zda není vhodné ji nějakým způsobem posunout. Poté můžete v klidu objednat konkrétní výrobek, aniž byste riskovali, že sedačku nedokážete pronést dveřmi. Již dnes jdou ale nábytkáři s rozšířenou realitou ještě dál a začínají v ní dokonce zákazníkovi doručovat návody na sestavení nábytku, namísto papírového manuálu.
Další situace vybízející k využití virtuální reality v praxi nastanou v oblasti školení a marketingu. Umožní trénink na obtížně dostupných zařízeních jako jsou například letecké motory, CNC stroje a může pomoci s nácvikem montáže čerpadel v různých konfiguracích či připojováním složité kabeláže apod. Poslouží totiž k vizualizaci vnitřního uspořádání strojů tak, jako kdyby byly průhledné. Můžeme vizualizovat i stavy zařízení, a vytvářet tak virtuální displeje. Podobně je možné zobrazovat i výstrahy a nebezpečné stavy, ať už skutečné nebo simulované při školení. V marketingu se využívá především možnosti ukázat produkt přímo v místě, kam se bude montovat, vizuálně zjistit, zda se do daného prostředí vejde a ukázat možné konfigurace.
Není nutné umět programovat
Co limituje aplikace AR v masivním nasazení? Je to především tvorba obsahu. Obvykle je potřeba zkušeného programátora, aby naprogramoval jednoúčelovou mobilní aplikaci. To je zásadní problém pro řadu firem, které nechtějí do tak nákladného projektu investovat. Na druhou stranu ale už existují i nástroje a platformy, které proces vytváření návodů a prezentací značně zjednodušují.
Platforma například poskytuje dva základní pilíře – mobilní aplikaci a autorský nástroj. Mobilní aplikace můžou fungovat na platformách iOS i Android a slouží k prezentaci AR obsahu. Autorský nástroj autora platformy pak umožňuje zcela bez znalosti programování vytvořit AR prezentaci i AR manuály. Platforma bývá doplněna i serverem pro publikaci dat podle přání zákazníka.
Mgr. Ivan Konečný Autor článku je ředitelem společnosti Misterine s.r.o. |