fb
IT Systems 1-2/2022 Logistika 6. 4. 2022 9:52

Moderní řízení skladu – krok za krokem

V posledních letech se změnilo nejen prostředí, ale také chování zákazníků. Většina prodeje zboží a služeb se přemístila na inter­net. Dochází k rozvoji e-shopů, digitalizaci nabídky a obchodu, zvýšení poptávky – to vše má dopad také na skladovou logistiku.

Podle posledních statistik je v České republice více jak 50 tisíc e-shopů a trend je stále rostoucí. Také v oblasti velkoobchodu dochází ke sbližování potřeb s maloobchodním prodejem. V kon­ku­ren­čním prostředí je čím dál více důležitá rychlost a flexibilita, sklad a logistika proto musí pružně reagovat na tyto potřeby.

Typy skladů a jejich potřeby

Abychom mohli správně navrhnout moderní sklad, je potřeba si odpovědět na pár otázek. Jaké bude využití skladu? Jaký budeme mít typ skladovaného sortimentu, objemy skladových položek, rozsah a kvalitu služeb? Tyto a spousta dalších otázek nám dají vodítka pro samotnou realizaci. Například spediční sklad se zásilkami bude mít jiné parametry a potřeby než výrobní sklad, který zajišťuje průběžné zásobování do výrobní linky. Dále je potřeba se podívat do bu­douc­nos­ti a mít alespoň hrubou predikci, ideálně s horizontem 3‒5 let.

Měřitelné parametry pro moderní sklad

Ať už se rozhodujete pro nové, nebo pro úpravu stávajícího řešení skladu, vždy si ověřte jeho aktuální stav a ujasněte, jaké máte očekávání na realizaci změn. To vám pomůže s představou o nákladech a přínosech řešení.

Mezi parametry, na které je vhodné se zaměřit, patří:

  • počet skladových položek
  • objem jednotlivých skladových položek (obrátka zásob)
  • počet a objem příjmů
  • průměrný počet položek v příjmu
  • počet objednávek
  • počet vratek
  • definice logistických služeb a jejich kvalita

Abychom v čase dokázali vyhodnotit, jak se naplnily naše představy, pomáhá vytvořit si také ukazatele, díky kterým vidíme, k jakému zlepšení došlo a porovnávat stav před a po změnách (viz tab. 1).

Ukazatel Jednotka
Zvýšení počtu příjmových položek Pracovník/hodina
Zvýšení počtu expedovaných položek Pracovník/hodina
Chybovost – plnění SLA chybových položek Reklamované chybové položky / expedované položky
Zvýšení objemu skladových zásob Počet skladových pozic / m2
Snížení inventárního rozdílu Částka rozdílu (manko + přebytek) / částka celkového objemu skladových zásob
Rychlost naskladnění příjmové položky s navázanou objednávkou až k expedici Průměrný čas od možného příjmu až po expedici (hodiny)
Podpora legislativy pro nebezpečné látky (ADR) Zavedení legislativy

Tab. 1: Příklad ukazatelů, díky kterým vidíme, jak sklad funguje a k jakému zlepšení došlo. Můžeme na nich porovnávat stav před a po modernizaci.

Pohled do budoucna

Pro správné fungování moderního skladu bude potřeba řídit logistické činnosti s využitím nových moderních technologií. Mám na mysli logistický systém WMS (Warehouse Management System), automatizované linky, výtahové systémy či autonomní vozíky. S podporou automatizace totiž dokážete lépe plánovat, vykrývat špičky a být méně závislý na lidských zdrojích.

S rostoucí poptávkou po logistických službách samozřejmě vznikají také nové fulfillment firmy, které dokážou nabídnout kvalitní a spolehlivé služby.

Logistika ve skladě často navazuje na obchodní a nákupní procesy ve firmách a je součástí řízení dodavatelského řetězce (Supply chain management – SCM). Proto je neméně důležité, aby se potřeby obchodních a nákupních týmů zohlednily v návrhu řízení skladu. Zároveň roste poptávka po dynamických simulacích, které dokážou odhadnout, jaké budou limity logistických operací na skladě.

Praktická doporučení při realizaci projektu WMS

Jako dodavatel softwarových řešení, zejména pak adresovaného skladu, doporučujeme při řízení změny postupovat jako u běžného projektu. Tedy jak jsem již zmiňoval, udělejte si analýzu aktuálního stavu, sepište si očekávání, podívejte se do budoucnosti a odhadněte výše zmíněné parametry, vytvořte si zadání a cíle změn. U větších projektů doporučujeme se obrátit na logistické poradenské firmy, rádi vám pomohou se zadáním či realizují audit, případně s vámi vytvoří dynamickou simulaci budoucího skladu. To vám pomůže vybrat vhodného dodavatele technologií.

Můžete se samozřejmě obrátit také na nás, rádi vám poradíme a pomůžeme najít nejefektivnější řešení pro řízení vašeho skladu.

Radoslav Revenda Ing. Radoslav Revenda
Autor článku je komerčním ředitelem společnosti E LINKX, a. s.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1