fb
IT Systems 5/2022 Logistika, řízení skladů, WMS AI a Business Intelligence 21. 6. 2022 9:38

Datová analytika je pro logistiku klíčová

Chytrá práce s poptávkou přinese více udržitelnosti než elektromobil

Svět retailu se v posledních letech velmi rychle a výrazně mění. Nároky zákazníků stále stoupají a silně konkurenční prostředí e-commerce si žádá schopnost pružně reagovat na poptávku. V Evropě se objevuje trend doručení zásilek do pouhých 10-15 minut, i když taková logistika není realizovatelná všude a prostředí, ve kterém může fungovat, je poměrně striktně definované. Zásadní role kvalitní logistiky poslední míle je ovšem neoddiskutovatelná.

Nejen český trh si za poslední roky vychoval zákazníka do poměrně konkrétní podoby. Takový zákazník si totiž zvykl na, pokud možno bezplatné, same-day doručení a snadno dostupnou reverzní logistiku. Snaha uspokojit jeho potřeby jde však v některých částech světa ještě dál. Dnes již na západě není nereálné nabízet doručení zásilky v rámci 10–15 minut, přičemž tento trend už začínáme pozorovat i v Praze. Avšak taková služba naráží na mnohá úskalí, a ačkoliv vypadá na první pohled jako ideální způsob pokrytí poptávky, v dlouhodobém měřítku absolutně není udržitelná.

Služba výše zmíněného expresního doručení rezonuje především na západě. Londýn, New York, Berlín – právě to jsou příklady měst, v nichž služby všeho druhu „10minutovou logistiku“ nabízejí a snaží si tak u zákazníky vydobýt vedoucí postavení. Taková služba má však svá pevně daná specifika. Dokáže fungovat pouze ve velkých městech s vysokou mírou zalidnění, a především velkou poptávkou. Zároveň nelze jejím prostřednictvím nabízet tak širokou škálu zboží, na jakou jsme zvyklí např. u dovážky potravin a obecně větších nákupů do domácnosti. Nehledě na to, že příslib takto rychlého doručení je většinou neudržitelný také finančně, i proto jej poskytují především společnosti, které jsou silně zafinancované venture investicemi.

Tržiště časových slotů jako regulátor poptávky

Snaha zaměřená čistě na co nejkratší čas doručení tak vzhledem k vysokým nárokům na množství personálu, a především velice neudržitelný provoz takové služby není tou správnou volbou. Na příkladu rozvozu potravin je vidět, že s kvalitním logistickým řešením lze již za pár hodin od objednání doručit plnohodnotný nákup, a to v konkrétním časovém slotu, který si zákazník vybere, a při zajištění udržitelné služby s plným sortimentem.

Práce s časovými sloty navíc může do budoucna zcela převrátit fungování e-commerce a podstatně zlepšit udržitelnost doručování i v konstantně rostoucí e-commerce. Princip, jak by to v budoucnu mohlo fungovat, je jednoduchý – logistická společnost svým klientům v reálném čase nabízí konkrétní volné časové sloty, ve kterých je možné zboží doručit zákazníkům v konkrétních rozvozových zónách. Každý takový slot bude mít pevně danou kapacitu, kterou po jejím vyčerpání již nebude možné využít.

Sledování volných slotů v reálném čase funguje na principu sledování volné kapacity pro danou zónu v průběhu dne. Teprve na základě této kapacity jsou následně generovány volné časové sloty, a to vždy pro konkrétního zákazníka podle konfigurace klienta. Technicky je kapacita evidována v krátkých segmentech, do kterých je rozdělený každý den – při požadavku na volné časové sloty jsou tyto kapacitní segmenty postupně prohledány. Pokud je v některém z časových rozmezí nalezena kapacita, která je dostatečně velká na to, aby utvořila časový slot, ten je následně nabídnut klientovi. Dos­tupnou kapacitu pro jednotlivé časové sloty lze vypočítat ze směn kurýrů a na základě jejich historické produktivity v dané oblasti.

Tímto způsobem lze regulovat poptávku a zároveň zajistit, že zákazník dostane špičkovou službu, tedy precizní doručení v konkrétně ohraničeném časovém okně, díky čemuž může úspěšnost doručení dosahovat i 99 %. Výsledkem tohoto modelu je, že hybatelem poptávky již není jen obchodník, ale také logistická společnost, která má jasně dané omezené kapacity pro konkrétní oblasti a obchodníkům tedy může pomoci cílit poptávku tam, kam se to vyplatí a kde to dává smysl i z hlediska možností doručení.

Na podobném principu fungují také eko sloty, které umožňují zákazníkovi vybrat si pro doručení svého nákupu takový čas, ve kterém již bude kurýr na dané trase a může jej tak obsloužit v rámci své naplánované cesty bez nutnosti další zajížďky. Výsledkem je ekologičtější provoz a mnohdy i nižší cena samotného doručení.

Výpočet ceny nicméně není jednotný a vždy se konfiguruje specificky pro jednotlivé zóny. Do samotného výpočtu vždy vstupuje celá řada proměnných – od banálních, jako například den v týdnu nebo délka časového slotu, až po komplikovanější, jako je třeba predikovaná poptávka v daný čas, adresa zákazníka a jeho blízkost některé z plánovaných tras. Na základě konkrétní konfigurace je pro každou zónu vygenerována jakási vícerozměrná cenová mapa, která se při určování ceny pro konkrétního zákazníka následně využívá.

Ekologické sloty se pak dají využívat napříč provozy, ve výsledku to tedy znamená, že logistická společnost může klientovi nabídnout poměrně výrazné cenové odlišení časů, které jsou pro ni nejvhodnější, a regulovat tak poptávku ve prospěch udržitelnosti. Ta se navíc stává stále důležitějším aspektem také z pohledu zákazníků.

Multisegmentový přístup a decentralizace skladů

Na cestě k udržitelné logistice je klíčový také multisegmentový přístup, který logistické společnosti umožňuje držet hladinu poptávky vyrovnanou v průběhu celého dne. Různé segmenty totiž mají různé logistické špičky (peek times) a je-li činnost logistické firmy koncentrována například na rozvoz hotového jídla, provoz ze zásady nemůže být efektivní, protože zde jsou prakticky všechny objednávky koncentrovány do krátkých časových úseků – přes oběd a přes večeři. Multisegmentový přístup naproti tomu umožňuje rozložit logistické kapacity do celého dne a poptávku rovnoměrně balancovat.

Svou roli v rychlosti a udržitelnosti doručení hraje také decen­tra­li­za­ce, jejíž význam je a měl by být stále citelnější. Není možné, aby jeden centrální sklad dokázal pokrýt potřeby zákazníků z celé repub­li­ky, a přitom udržel kvalitu poskytované služby. Opět jde o trend, který má své kořeny na západě. Například v USA můžeme pozorovat, že kvůli krachu některých rozlehlých obchodních center dochází k uvolnění velkého množství retailových ploch, což skýtá perfektní možnost pro přeměnu prostoru na menší sklady. Právě takové sklady umožňují zkracovat vzdálenost ke koncovému zákazníkovi, což je cíl, na který by se měla logistika primárně zaměřit.

Predikce poptávky jako nástroj udržitelné logistiky

V současné době nelze v logistice aspekt udržitelnosti opomenout a je potřeba pohlížet na něj i z jiného úhlu pohledu, než je stále sílící snaha o navyšování počtu elektromobilů. Elektromobily sice mají své nezpochybnitelné výhody, avšak celý proces doručení stojí a padá na městské infrastruktuře, která vysokému množství elektro vozů prozatím není uzpůsobena.

Již dnes je jisté, že ze strany evropských měst budou přicházet stále tvrdší restrikce, co se týče typu pohonu vozidel, hledání alternativ tedy je na místě. Spíše než na způsob doručení je však potřeba soustředit se na predikci samotné poptávky. Právě ta je totiž velice efektivní cestou k udržitelnosti. V případě DoDo nám s predikcí poptávky pomáhá interně vyvinutý systém, který pracuje s historickými daty o objednávkách. Z těch umíme vytvořit clustery a následně je graficky zobrazit pomocí pravděpodobnostních „heatmap“, na základě nichž predikujeme poptávku v jednotlivých oblastech.

Pokud datová analytika umožňuje předpovídat, kolik zboží bude prodáno a kam bude doručováno, při aktivní práci s balancováním poptávky se vyhneme poloprázdným autům vezoucí dva balíčky na kilometry dlouhé trase. Kombinace predikce poptávky a její aktivní ovlivňování s ohledem na logistické kapacity je tedy možnost, která logistiku posouvá jak v otázce udržitelnosti, tak v samotné kvalitě poskytovaných služeb.

Michal Menšík Michal Menšík
Autor článku je CEO společnosti DoDo Group. Michal Menšík studoval informatiku na VŠE. S rodiči žil v dětství v USA, v Česku začal podnikat v roce 2009, když založil agenturu Inveo.cz, která se dodnes věnuje digitálnímu marketingu a softwarovému vývoji v oblasti e-commerce. Od roku 2017 vlastní B2B technologicko-logistickou společnost DoDo.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1