Čím víc platebních metod máš, tolikrát jsi e-shopem
Čeští e-commerce hráči chtějí do zahraničí, dveře jim otevře důraz na lokálnost
Svět elektronického obchodu je bez hranic a zdá se, že si to začínají uvědomovat už i čeští zástupci e-commerce. Aby mohli snadno expandovat do zahraničí, musí především zajistit pro své zákazníky bezproblémový, pohodlný a bezpečný nákup s možností výběru jejich nejoblíbenějšího způsobu platby. To mnohdy znamená dát šanci lokálním platebním metodám, které budí u tamních zákazníků tolik potřebnou důvěru.
Hodnota evropského e-commerce trhu se na konci roku 2020 odhadovala na více než 700 miliard eur, přičemž téměř čtvrtina hodnoty e-commerce transakcí byla vygenerována právě nákupy od zahraničních obchodníků. Nedávná zpráva společnosti International Post Corporation ukazuje, že 32 % kupujících ze 40 zemí nakupovalo v tomtéž roce více od obchodníků mimo jejich domovský stát a 51 % očekává, že tak budou činit v budoucnu mnohem častěji.
Správný jazyk je klíč
Pokud tedy máte v rámci aktuálních trendů také v plánu přilákat zahraniční kupující na své webové stránky, existuje několik faktorů, které pomohou zajistit, že tito zákazníci nákup dokončí a v ideálním případě se na stránku i vrátí.
Naprostým základem je podpora správných jazyků a měny. Transparentnost a přehlednost budí důvěru u kupujících, kteří takto mohou snadno pochopit proces platby, zobrazit ceny a platit ve své měně. Zákazník současně musí jasně rozumět všem krokům objednávky, včetně platební stránky. Dá se to zajistit jazykovými mutacemi, ale i jejich intuitivním výběrem podle IP adresy zákazníka, případně jiných poznávacích znaků. Alternativou je dát zákazníkovi možnost výběru ještě před vstupem do e-shopu.
Dostatečná lokalizace může v konečném důsledku znamenat obrovský rozdíl v konverzi. Znamená to, že se jednoznačně vyplatí investovat do řešení, která myslí i na jiná lokální pokrytí. V tomto případě je důležité ověřit si u svého poskytovatele platební brány, zda vám dokáže zajistit platební stránku i v jiném lokálním jazyce.
Jiný kraj, jiný platební mrav
Karetní systémy Visa, MasterCard, UnionPay a Cartes Bancaires. Apple i Google Pay, případně PayPal nebo Paysafecard – to jsou největší hráči globálního trhu, přes které ročně projdou miliardy transakcí. Jenže nezanedbatelná část toku peněz probíhá také jinde. Na platformách, které jsou u nás možná méně populární, ale o pár set kilometrů dál platí za nejdůvěryhodnější způsob nákupu na internetu.
Proč by to obchodníky mělo zajímat? Protože značná část zákazníků nákup vzdá, pokud nemohou zaplatit tak, jak jsou zvyklí. A že zvyky jsou opravdu pestré. V Nizozemsku například rádi platí přes iDeal, což je metoda online bankovního převodu v reálném čase. Ve Švédsku zase vládne Trustly, služba považována za jednoho z lídrů v bankovních převodech plateb v klíčových evropských trzích. V Německu, Rakousku, Švýcarsku a Belgii pak vévodí Sofort, kterou používá 85 milionů lidí v 13 zemích a bez které by se neměl obejít žádný obchodník, který chce uspět na starém kontinentu.
Pět milionů uživatelů z Dánska a Finska věří metodě MobilePay, 90 % všech polských zákazníků zná službu BLIK. V Belgii online nejčastěji zaplatíte s Bancontact. Satispay je přední způsob mobilní platby na italském trhu, ale setkáte se s ní i jinde v západní Evropě. Mezi dalšími předními evropskými hráči jsou i Paytrail, GiroPay, Aircash nebo SEPA. A to jsme teprve na starém kontinentu.
Hranice se rozplývají
Pokrýt všechny způsoby platby je samozřejmě zhola nemožné, zejména v případě, kdy má mnoho zemí své vlastní domácí platební systémy. Stojí však za úvahu nabídnout minimálně tři nejoblíbenější způsoby platby každého trhu, na kterém chcete své produkty nebo služby nabízet – zde je celkem možné, že některé z platebních metod se budou u vícero evropských zemí překrývat.
Postupně se rozplývající hranice světa e-commerce a perspektiva nabízení produktů a služeb nejen na domácí scéně jsou pro obchodníky čím dál lákavější. Pokud se vám kromě dobrého marketingu a silné doručovací sítě podaří vybudovat také e-shop, který po všech směrech reflektuje lokálnost, můžete mít v hledáčku klidně celý svět.
Karin Milková Autorka článku je obchodní ředitelkou společnosti TrustPay. |