Jednotná evropská legislativa pro drony
Co znamená pro české hobby a profi piloty?
Nová jednotná pravidla pro státy EU vypracovala Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA (European Union Aviation Safety Agency) už loni a dala je k dispozici členským státům k zapracování do jejich legislativ, aby mohla vstoupit v platnost 1. července 2020 (nakonec vstoupí v platnost až k 31. 12. 2020 – půlroční zpoždění je dáno koronavirovou krizí). I když na novou úpravu hledí dronaři s obavami, přináší jednu zásadní výhodu – s dronem budete moci cestovat a nakládat stejně napříč všemi státy Evropské unie na základě jedné registrace (i když to neplatí pro všechny třídy strojů). Navíc všichni budeme vědět, na čem jsme, a nemusíte už při každém překročení hranice studovat odlišné právní úpravy.
Přehled všech relevantních dokumentů najdete na stránkách Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).
3 hlavní cíle nové legislativy pro provoz dronů
- Sjednocení a zpřehlednění pravidel ve všech zemích EU.
- Zjednodušení pohybu dronů a souvisejícího zboží pro prodejce a dodavatele a s tím související rozvoj celého odvětví a vznik nových pracovních míst.
- Bezpečnost leteckého provozu, lidí, jejich soukromí a životního prostředí.
Změny oproti české úpravě: Doplňku X
Doplněk X, na jehož dodržování dohlíží český ÚCL, se zdá českým dronařům jako rozumný a obávají se, co přinese sjednocená evropská legislativa. A ta přináší oproti Doplňku X zásadní změnu – hobby piloti nebudou vyňati z povinností, které dosud platily jen pro profi a komerční dronaře. Příležitostní dronaři a nadšenci, kteří se dosud nemuseli nijak registrovat, i když samozřejmě museli dodržovat pravidla létání, budou muset nově sebe i svůj dron nad 250 g (do 250 g hovoří zákon o hračkách) zaregistrovat a udělat si na něj „řidičák“ (projít úspěšně testem pravidel).
Jak takový test pro dronaře bude vypadat?
Na webu DronPro.cz si můžete vyzkoušet britský test pro dronaře, kteří chtějí létat s dronem s hmotností nad 250 g na území Spojeného království. Je přeložen do češtiny. Musíte správně zodpovědět 16/20 otázek. Test určitě zvládne každý, kdo se alespoň otřel o česká pravidla létání, a je relevantní i vzhledem k tomu, co je obsaženo v jednotné legislativě EU. Český test by měl mít ovšem dvojnásobek, tedy 40 otázek, a pokrývat témata, jako jsou letecká bezpečnost, omezení vzdušného prostoru, předpisy o letectví, lidská výkonnost, provozní postupy, znalosti bezpilotních systémů, ochrana osobních údajů a soukromí, pojištění nebo ochrana před protiprávními činy. On-line osvědčení by mělo platit 5 let.
Zatímco Doplněk X rozlišoval piloty na hobby a profi a drony dělil do několika hmotnostních tříd, evropská legislativa vytváří 3 vzájemně se prolínající kategorie, subkategorie a 5 tříd. Zvýrazněny jsou nové třídy a kategorie, které se budou nově týkat dosavadních hobby pilotů.
Kategorie Open (skládá se z tří podkategorií – A1, A2, A3)
• stroje do 25 kilogramů • bez předběžného povolení • omezení pro letiště a zakázané zóny • omezení na kamery, které nejsou hračkami, kvůli soukromí • omezení maximální rychlosti na 19 m/s (dopadová energie), výrobci pravděpodobně zabudují do automatických režimů • maximální dosažitelná výška 120 m • 15 m nad překážkou • napětí nepřesahuje 24 V • létání na dohled (případně dále s licencovaným pozorovatelem) • minimální věk 16 let nebo v doprovodu registrovaného pilota
Doplněk X | Jednotná EU legislativa |
Podkategorie A1 – smí létat nad lidmi, ale ne nad shromážděním lidí, v režimu Follow me se může dron vzdálit maximálně 50 m od pilota. | |
Hobby
|
Třída C0 – stroje do 250 g
POZOR: DJI Mavic Mini s 249 gramy bude muset jeho evropský majitel zaregistrovat, protože má kameru – tedy čidlo schopné zachycovat osobní údaje, aniž by spadalo mezi hračky. |
Třída C1 – stroje s hmotností 250 až 900 gramů (např. Mavic Air)
|
|
Podkategorie A2 – Pilot se musí nacházet nejméně 30 m od shromáždění lidí, 150 m od obydlených prostor | |
Drony nad 0,91 kg
|
Třída C2 – stroje od 0,9 kg do 4 kg (např. Phantom)
|
Podkategorie A3 – létat jen daleko od lidí i zástavby, nejlépe na vyhrazených plochách modelářských letišť, 150 m od obydlených míst | |
Profi/komerční/letecké práce
|
Třída C3 – 4 až 25 kg (včetně modelů letadel a amatérských konstrukcí do velikosti 3 m)
|
Třída C4 – 4 až 25 kg (bez omezení rozměrů)
|
|
Kategorie Specific
|
|
Kategorie Certified
|
Jak se bude o povolení žádat? Mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma uvedl, že registrace strojů se bude provádět on-line a patřičné rozhraní by mělo být připravené do poloviny roku 2020.
Novým rokem 2021 nejistota okolo sjednocené droní legislativy nekončí
Začne totiž přechodné období, které skončí až o rok později dovršením implementace do národních legislativ členských států EU. Je možné, že si Česká republika legislativu ještě mírně upraví podle svého – státy mohou například upravit nařízení týkající se věku pilotů. Do konce roku 2023 pak musejí získat od ÚCL autorizaci kluby leteckých modelářů.
Shrnutí: 5 hlavních bodů nové legislativy
- Pokud provozujete dron, budete se muset zdarma zaregistrovat on-line do nového registru ÚCL, z kterého vám obratem přijde jedinečné identifikační číslo, kterým označíte všechny drony ze své letky (číslo tedy označuje vás, nikoliv konkrétní dron).
- Povinná registrace se dotkne všech, kteří provozují dron s hmotností nad 250 g, dron s kamerou, který není hračkou, dron, který má vyšší dopadovou energii než 80 joulů, a samozřejmě drony ve specifické nebo certifikované kategorii.
- Zavádějí se 3 základní kategorie provozu dronů s různou úrovní regulace:
- Nejnižší, otevřená kategorie provozu dovolí létat s dronem i bez předchozího povolení úřadu, ovšem při dodržení obvyklých pravidel létání (vizuální kontakt, do 120 metrů nad terénem, v bezpečné vzdálenosti od osob, budov…) a po absolvování on-line testu pilotem.
- Střední, specifická kategorie provozu se týká dronařů, kteří překročují některý z limitů otevřené kategorie. Budete potřebovat zpracovat tzv. SORA – analýzu celkových rizik letu dronu a nechat ji posoudit a schválit ze strany ÚCL. (Případně bude možné podat deklaraci o shodě s tzv. standardním scénářem, nebo se můžete ucházet o tzv. LUC – dlouhodobé oprávnění schvalovat vlastní provoz.)
- Nejpřísněji regulovaná, certifikovaná kategorie počítá s masívnějším nasazením dronů do budoucna.
- Prostory, kde je dnes v ČR dronům povoleno, nebo zakázáno létat (např. okolí letišť), zůstanou v podstatě nezměněné.
- Nově také legislativa určí závazné parametry dronů prodávaných v ČR (el. identifikace na dálku a geo-awareness) s přechodnou dobou, kdy bude možné využívat i drony, které těmto parametrům neodpovídají.
Autor pracuje ve společnosti DronPro.