IT právo
Elektronické doručování písemností zaměstnancům po novele zákoníku práce
Novela zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, v platném znění (dále jen „zákoník práce“) přinesla zásadní změny v oblasti doručování písemností a pracovněprávních dokumentů zaměstnancům. Zaměstnavatelé díky tomu již od 1. října 2023 ...
Souboj umělé inteligence s autorským právem
Téma umělé inteligence hýbe dnešní společností. Minimálně tou částí, která je ve veřejném prostoru vidět a slyšet. Od teorií a matematických modelů se dostáváme do praxe a každodenních životů lidí, což logicky vyvolává společenskou odezvu. Ve dvo...
Úskalí komunikace v rámci IT projektu z právního pohledu
V praxi se při řešení problémů našich klientů setkáváme se situací, kdy se, ačkoliv je mezi stranami uzavřena písemná smlouva, dovolává jeden z účastníků její změny s odkazem na dokument či dohodu, které vznikly v průběhu implementace zcela neformáln...
Strastiplná cesta Aktu o umělé inteligenci
Druhý prosincový víkend jsme se ze sociálních sítí dověděli radostnou zprávu – evropské instituce po 36 hodinách intenzivního jednání nalezly shodu nad podobou první komplexní právní regulace umělé inteligence na světě. Pouť umělé inteligence legisla...
Nařízení o digitální provozní odolnosti (DORA)
Téměř před rokem přijala Evropská rada nařízení o digitální provozní činnosti neboli Digital Operational Resilience Act (dále jen „Nařízení“ nebo také „DORA“). Nařízení je zásadní iniciativou EU v oblasti digitální provozní a kybernetické odoln...
Jak nastavit obchodní podmínky k softwaru
Dodavatel softwaru nemusí pokaždé vyvíjet řešení na míru konkrétnímu zákazníkovi. Je běžné, že dodavatel vytvoří software univerzálnějšího typu, vhodný pro nasazení u řady subjektů na určitém trhu. Pro konkrétní zákazníky se pak zpravidla řeš...
IT smlouvy z pohledu dodavatele
Dodávky IT řešení jsou často náročné a nákladné projekty, čemuž odpovídá i složitost smluv, podle kterých se takové dodávky realizují. Přes vysoké náklady a značnou míru rizik pro obě smluvní strany se v praxi často setkáváme se smlouva...
Právní aspekty umělé inteligence
Umělá inteligence mění náš svět bezprecedentním způsobem a stává se všudypřítomnou v našem každodenním životě, od personalizované zdravotní péče, přes samořídicí auta, autonomní systémy, až po virtuální asistenty (např. v bankovnictví). Rychle rostou...
Personalizovaný obsah díky generativní AI
Nová meta marketingu vyžaduje morální kompas
Přiznejme si, že oblast marketingu může být velmi komplikovaná, protože spotřebitelé se utápějí v záplavě různorodého obsahu. V tomto vysoce konkurenčním a rychlém digitálním světě se personalizace stává zbraní pro značky, které chtějí zaujmout a po...
Reklamace v oblasti digitálního obsahu
V souvislosti s velkou novelou spotřebitelského práva, která vstoupila v platnost v letošním roce, prošla určitými změnami také právní sféra digitálního obsahu. Nově je v ustanoveních § 2389a – § 2389u zákona č. 89/2012 Sb., občanském zákoníku, v ...
Koncepce BIM míří do finále – v nové podobě
Dnes již téměř nikdo nepochybuje o tom, že ani stavebnictví nemůže stát stranou digitalizace. Potřeba vyšší produktivity a zkvalitnění práce i efektivnějšího řízení stavby je naprosto zřetelná. Právě zde je velký prostor pro využití metody BIM...
Problematika vendor lock-in v oblasti IT veřejných zakázek
Vendor lock-in neboli stav uzamčení zadavatele k dodavateli je situace, která může vzniknout ve chvíli, kdy se zadavatel veřejné zakázky svým postupem při jejím zadávání dostane do pozice závislosti na konkrétním dodavateli v oblasti IT. Bývá tomu ...
Co přináší směrnice NIS2 o kybernetické bezpečnosti
Na konci roku 2022 bylo schváleno finální znění směrnice EP a Rady (EU) č. 2022/2555, o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně kybernetické bezpečnosti v Evropské unii (dále jen „NIS2“). Tato směrnice navazuje na stávající směrnici NIS 1, kter...