fb
IT Systems 10/2020 ERP systémy 9. 11. 2020 10:30

Mnoho firem v e-commerce funguje tak trochu jako Potěmkinova vesnice

říká Petr Schaffartzik, předseda představenstva skupiny K2, výrobce a dodavatele ERP systému K2

Petr SchaffartzikPetr Schaffartzik je generálním ředitelem společnosti K2 atmitec a předsedou představenstva skupiny K2, která stojí za vývojem podnikového Informačního systému K2. Ten dnes pomáhá podnikům a organizacím různých velikostí v mnoha odvětvích. K2 tak může stavět na bohatých zkušenostech ze stovek ERP projektů. Se svými zákazníky navíc udržuje velmi úzký kontakt a získává zpětnou vazbu a podněty pro další vývoj svého produktu, ale také přehled o tom, co dnes podniky opravdu trápí a jak by jim v tom mohl informační systém pomoci.

Vzhledem k okolnostem nemohu začít náš rozhovor jinak než otázkou na to, jak letos pandemie COVID-19 zasáhla do vývoje informačního systému K2? Každoročně v tuto dobu uvádíte novou verzi, ovšem letos byla jistě její příprava mimořádně náročná. Dočkáme se tedy nové verze K2? Pokud ano, tak na jaké novinky byste v ní chtěl zvláště upozornit?

Nová verze bude i letos, jako každoročně ji uvolníme začátkem listopadu. Jmenovat se bude K2 gaia a mezi její nejzajímavější novinky bude patřit plně integrovaný systém pro práci s dokumenty (DMS), nové moduly pro servis a údržbu, nový modul pro evidenci smluv a desítky dalších významných a stovky drobnějších vylepšení.

Už při jarním umrtvení ekonomiky jsme zaujali postoj, že COVID-19 pro naše podnikání není výmluvou pro nečinnost nebo neúspěch. Je totiž zřejmé, že tuto virózu jako lidstvo překonáme. Také jsme se naučili za těch téměř 30 let podnikání překonávat překážky, které byly horší než to, co dosud předvedl nový koronavirus a naše vláda v reakci na něj. Proti jiným segmentům podnikání máme obrovskou výhodu v tom, že práce na dálku pro nás nepředstavuje zásadní omezení a jsme tak schopni rychle a pružně reagovat na změny.


Jak jste se vypořádali s omezeními při realizaci projektů u vašich zákazníků? Spousta věcí se jistě dá realizovat na dálku, ale přesto v některých fázích projektu nelze osobní kontakt se zákazníkem plně nahradit.

V určitých fázích projektu jednoznačně preferujeme osobní kontakt, protože osobní komunikace je velmi často efektivnější. Prostě dokážete za kratší čas vyřešit více, protože můžete své chování okamžitě přizpůsobovat reakcím zákazníka. Při sdílení obrazovek často nepoznáte, kdy se ještě druhá strana soustředí a kdy už jen vypnula mikrofon, protože zrovna řeší „urgentnější“ problém.

V situacích, kdy osobní komunikace není možná nebo není nutná, máme k dispozici všechny nástroje pro její převod do virtuálního světa. Už v roce 2008 jsme implementovali našeho prvního zákazníka v USA, kde jsme si poprvé vyzkoušeli konzultace na dálku ve spojení s časovým posunem a komunikací v angličtině. Od té doby tak online nástroje především u nadnárodních společností využíváme rutinně.

Důležitým prvkem tak zůstává především připravenost našich zákazníků komunikovat na dálku. Také oni to zvládli a díky tomu jsme dohodnuté projekty dokázali vyřešit v původních termínech. Dokonce i složitá obchodní jednání probíhala a probíhají v době karantén na dálku. Jde to, jen to pro mne osobně není meta, u které bych chtěl zůstat.


Jak vlastně hodnotíte dosavadní dopad krize vyvolané koronavirem na oblast podnikové informatiky? Už mnohokrát zaznělo, že oblasti IT vlastně krize prospěla, protože naplno ukázala význam IT pro fungování podniků. Prý se tím urychlila i digitalizace podniků, které doposud s investicemi do nových technologií váhaly. Nakolik tyto zprávy odráží realitu? Popostrčila opravdu krize některé váhající podniky, nebo vzniklá nejistota naopak utlumila jejich rozvojové plány?

Plošně podniky čelily a čelí situaci, která je nová. Pro někoho to znamená urychlení digitální transformace. Jiní mají jen okamžitou potřebu vyřešit problém často za cenu rychlých nesystémových opatření. A další řeší, zda vůbec rok 2020 přežijí. Záleží především na oboru podnikání a také na kondici, v jaké firmy byly před příchodem koronaviru.

První vlna karantény pominula relativně rychle a zdánlivě jsme se vrátili k normálu. To mohlo mnohé ukolébat a vrátit je do starých kolejí. Teď nastupuje druhá vlna omezení. V tuto chvíli nikdo neumí říct, jak dlouho budou trvat. Očekávám, že to probudí další z těch, kteří znovu usnuli.

Pokud to shrnu, tak digitalizace pokračuje. Jejím motorem už není Průmysl 4.0, který se letos kamsi vytratil, ale právě potřeba pružněji reagovat na situace, jako je ta letošní. K tomu se bez fungujícího IT nedopracujete, proto by obecně mělo platit, že IT firmy mohou z COVIDu profitovat. Pokud tedy nenabízí své služby restauracím nebo cestovním kancelářím.


Říká se, že příklady táhnou – můžete tedy uvést některé konkrétní příklady podniků, kterým digitalizace pomohla v tomto složitém období?

Neskromně si dovolím říct, že bych musel jmenovat téměř všechny zákazníky K2. Vždyť motivem pořízení jakéhokoli ERP systému by měla být právě digitální transformace firem. Mobilita, řízený sklad, workflow procesy, bezpapírová výroba nebo poslední dobou tak často skloňovaný pojem omnichannel jsou všechno oblasti, kde s pomocí K2 ERP můžete ve svých firmách udělat krok do budoucnosti.

Řízení firem také do značné míry souvisí s firemní kulturou. I v této oblasti se snažíme předávat naše znalosti a zkušenosti a doporučovat, jak pomocí K2 dále firemní kulturu rozvíjet a zlepšovat. Vždyť ERP systém by měl umět uživatelům poskytnout zpětnou vazbu, aby věděli, že dělají správné věci správně. Manažeři by pak měli rozhodovat na základě přesných a konzistentních dat. Prostě si to představte jako přesný opak toho, co se děje v souvislostí s aktuální pandemií.

Mezi konkrétní příklady firem patří třeba společnost Stoklasa, která jako cíl nasazení našeho WMS systému měla navýšení průchodnosti zakázek firmou čtyřnásobně na nejméně 1000 denně. V jarní karanténě tak letos bez potíží zvládli 100% nárůst obratu a expedovali více než 2000 zakázek denně bez zvýšení chybovosti a nutnosti personálního posílení ve skladu.


Když už jsme u konkrétních projektů – dokončili jste v poslední době nějakou implementaci kádvojky, která může být inspirací a ukázkou pozitivního přístupu k inovacím?

Zajímavým projektem byla implementace K2 ve společnosti TBG Metrostav. Dokázali jsme nahradit několik roztříštěných specializovaných systémů. Jedním z největších přínosů nasazení našeho podnikového systému bylo využití unikátní možnosti K2 ERP vést více firem v jedné databázi. Spojili jsme tak tři původně oddělené evidence firem. Uživatelé tak napříč firmami sdílejí data a workflow procesy. Automaticky probíhají také přeprodeje mezi společnostmi. Hlavním přínosem bezesporu zůstává automatická konsolidace dat, která je navíc díky naší technologii k dispozici ihned po zaúčtování dokladů.


Troufnete si v tuto chvíli předpovědět další vývoj z hlediska poptávky po IT řešeních? Jedním z nesporných dopadů koronavirové krize je posílení e-commerce, a to nejen v segmentu B2C, tedy e-shopech pro koncové zákazníky, ale i v segmentu B2B. Vím, že jde o trend, který už delší dobu sledujete, ale nyní nabral zcela jiné obrátky. Odrazí se to nějak v dalším vývoji kádvojky?

Byznys se bude dále přesouvat na internet a poptávka v segmentech B2B i B2C poroste. V podstatě většina firem si už dnes uvědomuje, že by nějakým prostřednictvím na internetu měla být. V B2C segmentu jsme mnohem více v letošním roce řešili situace, kdy zjednodušeně řečeno e-shop nezvládl růst se zájmem zákazníků, kteří se na jaře přesunuli z nákupních center ke svým počítačům.

Mnoho firem podnikajících v e-commerce totiž funguje tak trochu jako Potěmkinova vesnice. Mají velmi dobře vyřešenu část, která je viditelná pro zákazníka. Velmi špatně je naopak vyřešen ten zbytek, který zůstává uvnitř firmy. Stává se tak, že e-shop zobrazuje chybná data o skladové dostupnosti, roste chybovost při expedici objednávek a tím reklamace. To a další problémy se pak odráží v recenzích, které ve finále vedou zákazníky ke konkurenci.

Právě i z těchto důvodů jsme se rozhodli nezůstat pouze v segmentu B2B, ale s plnou energií vstoupit i do B2C, kde vidíme obrovský potenciál pro zlepšení a nabízíme i těmto společnostem jeden systém pro celé jejich podnikání.


Konkrétně bych se chtěl zeptat také na cloud – změní podle vás současné situace vztah českých podniků k využití cloudu i pro strategické aplikace jako je ERP systém?

Aby ERP fungovalo, musíte mít funkční technologie pod ním. Cloud je v tomto směru tím nejbezpečnějším možným východiskem. Dnes prakticky každý nový zákazník srovnává nákladovost cloudu s on-premise řešením. Tím, co na miskách vah vede k volbě zdánlivě levnějšího pořízení HW prostředků je postoj k nedostupnosti ERP. Vlastní hardware je pro firmy, které akceptují riziko, že ERP nemusí fungovat, protože došlo k výpadku a jejich HW technik je třeba v karanténě nebo na víkendové oslavě. V letošním roce zatím končí utkání cloud – vlastní HW remízou. Z našeho pohledu se tak trend výrazně posouvá ve prospěch cloudu.

Ti, kteří to s digitální transformací myslí vážně, do cloudu jdou. Skutečný ERP systém prostě musí fungovat v návaznosti na e-commerce, sklady, výrobu v režimu 24/7/365. To se na vlastních prostředcích řeší jen velmi obtížně v případě, že chcete mít nižší provozní náklady než v cloudu.

Vlastní HW je dnes něco jako vlastní autoservis pro firemní vozový park. Nikdy se technologicky nedokážete vyrovnat komerčnímu autoservisu a zároveň ztrácíte čas a energii vedlejšími činnostmi, které jsou mimo váš hlavní byznys.


Dalším trendem, který zdaleka není nový, ale v poslední době hodně posílil, je důraz na mobilitu podnikových aplikací. Právě omezení spojená s koronavirem jasně ukázala přínos informačního systému, který je dostupný kdykoli a kdekoli. Vy se mobilnímu přístupu věnujete v kádvojce už řadu let. Dá se tedy říct, že letos vaši zákazníci naplno zúročili úsilí, které jste vynaložili, aby kádvojka byla 100% mobilní?

Občas mě pobaví, že mnozí ještě stále jako mobilitu deklarují RDP přístup k ERP systému. My v K2 považujeme za mobilitu opravdu webový přístup do systému, kdy je uživatel K2 ERP zcela svobodný ve volbě zařízení, na kterém chce pracovat. A stejnou svobodu musí mít i ve výběru funkcí a modulů, ve kterých potřebuje pracovat. Webová K2 tak znamená plnohodnotnou práci v ERP systému. Do nové verze jsme tak do webové K2 letos například přidali dvoufaktorovou autentizaci, kalendář nebo Ganttův diagram v projektovém řízení.

Stále ale platí, že ERP trh je poměrně konzervativní a zvyky a návyky uživatelů se mění jen pomalu. Naši zákazníci zatím zúročili užitky mobilní K2 především v oblastech, kde je mobilita nezbytná. Jedná se především o mobilní terminály ve skladech, práci na telefonech a tabletech pro obchodníky nebo servisní techniky v terénu, maloprodej z aut nebo na prodejnách a podobně. Do této skupiny patří i naše e-commerce platformy.

V oblastech uvnitř firmy zatím postupně převádíme všechny klienty do našeho nového uživatelského rozhraní, které je využito i v rámci webové K2. Tím pro ně zajistíme budoucí hladký přechod mezi desktopem a prohlížečem třeba na tabletu.

Mobilita není jen o použité technologii. Souvisí také s responzivitou a celým návrhem systému. Uživatel na mobilním telefonu potřebuje mít požadovanou funkci k dispozici nejlépe na jeden dotek. Data musí být také na obrazovce organizována tak, aby práce na malém displeji dávala lidem smysl. A nesmíme zapomínat na bezpečnost, která by v případě podnikových systémů měla být na úrovni srovnatelné s mobilním bankovnictvím. Tím vším se v K2 už zabýváme asi 7 let a budeme v tom i nadále pokračovat.


Kromě již uvedených – jaké další vlastnosti ERP systému podle vás nejvíce ovlivňují jeho dlouhodobý přínos pro podnik?

Zmíním jen jednu vlastnost. Považuji za nesmyslnou představu, že ERP systém vyberete, naimplementujete a máte hotovo a klid. Pokud jste vybrali správně a systém jste i správně dokázali nasadit, pak se stal nedílnou součástí vaší firmy. Pak přece platí, že firma se neustále mění, realizuje nové vize, reaguje na změny okolo, na potřeby svých zákazníků a zaměstnanců. Proto se logicky musí měnit i ERP systém.

Máme rádi nové zákazníky, zároveň ale u nás víme, že se musíme věnovat o to intenzivněji těm stávajícím. Proto také neměníme naši strategii každoročního představování nových verzí, aby naši zákazníci měli stále k dispozici systém, který bude o krok před nimi. Můžeme je tak inspirovat a pomáhat jim být úspěšnější.


Chtěl byste na závěr čtenáře na něco upozornit, nebo jim něco vzkázat?

V osobním životě i podnikání se často dostáváme do situací, které ani při nejlepší vůli nejsme schopni ovlivnit. Celou řadu dalších věcí ale ovlivnit můžeme. Digitalizaci našich životů - těch osobních i těch pracovních nezastavíme. Nehledejme proto důvody, proč zrovna letos nebo v příštím roce nemůžeme v digitalizaci svých firem udělat další krok. Mít moderní podnik bez moderního podnikového systému nelze. Ať vás vaše ERP systémy nebrzdí v rozvoji a jsou pro vás pevným bodem v těchto nejistých dobách.

Petr Schaffartzik

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 10 IT Systems 9 IT Systems 7-8 IT Systems 6
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1