fb
IT Systems 5/2024 E-commerce B2B/B2C CRM systémy 30. 6. 2024 11:50

Akvizice je drahá, zaměřte se na retenci

Mnoho e-commerce expertů a ob­chodníků, od malých až po ty větší, se neustále potýkají s výzvou nejen přilákat nové zákazníky, ale zejména je udržet. Stále více studií ukazuje, že retence stávajících zákazníků je až pětkrát méně nákladná než akvizice nových, což jen klade větší důraz na potřebu a význam efektivních retenčních strategií pro dlouhodobý úspěch a ziskovost e-shopů.

Klíčový význam retence

Retence, kromě očividné profitability, přináší také další zásadní výhody: zvyšuje hodnotu zákazníka v průběhu času (customer lifetime value), buduje dlouhodobé vztahy a loajalitu, a zvyšuje pravděpodobnost doporučení značky dalším potenciálním zákazníkům. V prostředí e-commerce, kde jsou konkurenti jen kliknutí daleko, je schopnost udržet zákazníka stěžejní pro udržitelný růst.

Ladislav Hrbáček„Klíčem k vysoké návratnosti zákazníků je jejich celková spokojenost a pozitivní zkušenost s nákupem,“ říká Ladislav Hrbáček, CEO Leadhub. „Základem marketingu je správně se připomínat. Zvyšujete tím pravděpodobnost, že ve chvíli, kdy si chtějí zákazníci koupit zboží, vzpomenou si na vás. Nejen proto stále fungují velké brandové kampaně – připomínají vaši značku milionům zákazníků měsíčně,“ dodává.

Využití automatizace a analýzy dat

Automatizace a analýza dat hrají klíčovou roli ve zvyšování efektivity retence. Chytré nástroje pro e-shopaře využívající nejmodernější technologie zpracování vlastních dat, jako například umělou inteligenci, umožňují obchodníkům efektivně komunikovat se svými zákazníky prostřednictvím personalizovaných e-mailů, SMS a reklamních kampaní. Tyto nástroje nejenže šetří čas díky automatizaci, ale také zvyšují relevanci a přesnost komunikace s cílem maximalizovat zákaznickou spokojenost a frekvenci nákupů.

AI nástroje k retenci v ecommerce

Klíčovou otázkou zůstává, které z AI nástrojů mají největší dopad na trh? Jaké technologie stojí za růstem úspěšných hráčů v e-commerce a jak jsou aplikovány v praxi?

  1. Prediktivní analýzy: Predikování budoucího chování zákazníků na základě historických dat, umožňuje obchodníkům předvídat, kdy a co zákazníci pravděpodobně zakoupí.
  2. Personalizované doporučovací systémy: AI analyzuje data o preferencích zákazníků a nabízí produkty, které jsou pro ně nejrelevantnější, čímž zvyšuje pravděpodobnost opětovného nákupu.
  3. Automatizace multikanálových kampaní: Synchronizace a koordinace kampaní napříč různými kanály zajišťuje konzistentní a efektivní komunikaci.
  4. Optimalizace obsahu: AI hodnotí reakce zákazníků na různé typy obsahu a umožňuje obchodníkům optimalizovat jejich marketingové sdělení.

Multikanálový přístup

Integrace více komunikačních kanálů hraje klíčovou roli v zajištění účinné retence zákazníků. Synchronizace e-mailových seznamů s reklamními platformami, jako jsou Sklik, Google Ads a Meta Ads, je zásadní pro rozšíření dosahu marketingových kampaní. Tato integrace umožňuje firmám nejen zvýšit viditelnost svých reklam, ale také efektivněji zacílit na existující zákazníky.

K dosažení čísla 90 % dochází prostřednictvím pokročilých algoritmů pro cílení a retargeting, které umožňují personalizovaný přístup k zá­kaz­ní­kům na různých platformách. Analýza zákaznického chování a předchozí interakce s brandem jsou klíčové pro vytvoření segmentů, které jsou poté efektivně zacíleny prostřednictvím dynamicky opti­ma­li­zo­va­ných kampaní. Tyto kampaně využívají shromážděná data k dosažení maximálního angažmá a konverze, což vede k efektivnímu zvýšení retence až na 90 % zákazníků. Díky této metodologii mohou firmy efektivně rozšiřovat svůj tržní podíl a zároveň udržet vysokou úroveň spokojenosti mezi stávajícími zákazníky.

Význam pravidelného hodnocení a optimalizace kampaní

Neustálé monitorování a hodnocení efektivity retence kampaní je zásadní pro udržení konkurenceschopnosti na dynamickém trhu. Pokročilé nástroje pro obchodníky umožňují sledování úspěšnosti jejich marketingových taktik v reálném čase. Díky integraci s různými datovými zdroji mohou obchodníci sledovat klíčové metriky, jako jsou míra otevření e-mailů, míra kliknutí, konverzní poměry a návratnost investic. V případě, že data ukazují potřebu úprav, umožňuje systém rychle reagovat prostřednictvím změn v cílení nebo obsahu.

Závěr

Investice do technologií a strategií zaměřených na retenci nejenže zvyšují ziskovost, ale také posilují značku a zlepšují celkovou zákaznickou zkušenost. V prostředí, kde se loajalita stává vzácnější, je důležité rozpoznat a ocenit hodnotu stávajících zákazníků.

Připraveno na základě materiálů společnosti Leadhub, která poskytuje nástroje v oblasti retence a zákaznické loajality.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 9 IT Systems 7-8 IT Systems 6 IT Systems 5
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1