fb
IT Systems 0/2021 AI a Business Intelligence HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů Trendy ICT 2. 9. 2021 16:12

Umělá inteligence v péči o zaměstnance

Umělá inteligence (AI) stále silněji ovlivňuje i oblast lidských zdrojů (HR). Je využívána při vyhledávání i přijímání zaměstnanců v první selekci uchazečů, při onboardingu, aplikace s využitím umělé inteligence pomáhají firmám s administrativou i se vzděláváním zaměstnanců. Zvyšují tak produktivitu firem i spokojenost zaměstnanců.

„Technologie zčásti přebírají lidskou práci. HR oddělení získává obrovskou pomoc od chytrých řešení. Roboti samozřejmě nenahradí živé odborníky, ale mohou jim výrazně pomoci, aby firmy fungovaly co nejefektivněji,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.

Umělá inteligence a technologie v procesu náboru

Technologie dobře fungují například v náboru zaměstnanců. „Automatizace a digitalizace se zapojují do předvýběru i procesu komunikace s potenciálními kandidáty. Předvýběr provádí umělá inteligence podle zadaných parametrů s cílem určit ty, kdo jsou na základě empirických dat nejvhodnější. Roboti pak mohou řešit i přímou komunikaci a odpovídat na dotazy. Poskytnutí správných informací okamžitě a bez dodatečných nákladů, to jsou benefity využití AI při komunikaci s uchazeči o práci. Ti mají často mnoho dotazů a odpovědi potřebují bez dlouhého čekání,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.

V dalších krocích jsou samozřejmě nenahraditelné osobní kontakty, které ale také mohou často probíhat pomocí technologií a videokonferencí.

Chytrý onboarding

Po přijetí zaměstnance je třeba, aby se dobře adaptoval na novou pracovní pozici a přizpůsobil se firemní praxi a kultuře. Pro začlenění nového zaměstnance je umělá inteligence velmi přínosná, protože může opakovat nové informace a pomoci nováčkovi navyknout si na firemní rutinu.

Aplikace umělé inteligence umí pomoci pochopit fungování systému, zodpovědět otázky spojené se mzdami, benefity a propojit s kolegy, kteří s danou věcí pomohou. Díky pomoci AI se zaměstnanci mohou lépe adaptovat na nové pracovní prostředí a rychleji si zvyknout na současné podmínky.

Personalizovaná školení

Systémy propojené s AI mohou také pomoci při výuce a školení zaměstnanců. „Umělá inteligence v budoucnosti může umět posoudit dovednosti konkrétních zaměstnanců a naplánovat jim rozvoj pomocí e-learningových programů, s nimiž budou pracovat na svém rozvoji v tempu, které jim bude vyhovovat,“ říká Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy GOPAS.

Technologie AI navíc bude analyzovat data shromážděná z praxe nových zaměstnanců a připravovat podklady pro HR tým. Díky inteligentním algoritmům také doporučí nejlepší strategii, která jim pomůže učit se lépe a rychleji.

Udržení zaměstnanců

V neposlední řadě se umělá inteligence osvědčila jako skvělý pomocník při udržení již přijatých zaměstnanců. Technologie umí rozpoznat známky svědčící o možné nespokojenosti a tendencí k odchodu zaměstnanců z firmy a s předstihem o tom informovat HR tým. Umí posoudit chování zaměstnance a na základě analýzy různých faktorů usuzovat na potencionální problém.

HR profesionál nebo HRbot?

Chytrá automatizace v HR tedy umí převzít převážnou část rutinní práce. Přesto zde zbývá prostor pro lidský faktor. A lidský přístup je zde naopak nenahraditelný, aby korigoval a vedl práci založenou na technologiích. „Tuto nutnost ukázal i pokus firmy Google se samoučícím se botem, který vyhodnocoval životopisy uchazečů. Ten brzy přestal do dalších kol výběrového řízení pouštět ženy, protože měly statisticky kratší délku pracovní praxe, většinou kvůli rodičovské dovolené. Jako ideální se tedy pro HR jeví spojení silných stránek obou přístupů – rychlost, transparentnost a bezchybnost robota, spolu s city, empatií, zájmem a individuálním přístupem člověka,“ upřesňuje Michal Novák ze společnosti Profesia.

„AI se stala neoddělitelnou součástí HR života v mezinárodních firmách. Je součástí celého procesu – náboru zaměstnanců v podobě chatbotů, automatického čtení CV a podobně i každodenních HR procesů v rámci firmy díky programům umožňujícím samoobslužnost každého zaměstnance v rámci firemních HR úkonu téměř na 100 %, různým systémům dotazujícím se a monitorujícím spokojenost zaměstnanců a podobně,“ uzavírá Petr Bujalka, manažer náboru Accenture v ČR.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 10 IT Systems 9 IT Systems 7-8 IT Systems 6
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1