Podnikové portály (4. díl): Tři UX tipy pro přívětivější portál
Vyzkoušejte si, jak během několika minut s pomocí tří jednoduchých UX praktik prozkoumat váš portál z pohledu návštěvníků. Věřím, že o zkratce UX jste již slyšeli. Za jejím významem se skrývají slova User Experience, která se dají přeložit jako uživatelský zážitek či uživatelská přívětivost. UX není žádná magie, která by přišla na svět až s rozvojem IT technologií. V zásadě se příliš neliší od ověřených obchodnických praktik – komunikuje se zákazníky, nabízí jim výrobky a služby se snahou zanechat co nejlepší dojem. Rozdíl je pouze v místě. A tím je nyní váš portál.
K pochopení následujících tipů nebudete potřebovat žádné nadstandardní dovednosti. Plně postačí znalost vašeho vlastního portálu.
1. Poznejte své návštěvníky
Jeden ze základních UX nástrojů jsou tzv. persony. Jedná se o smyšlené postavy, které definují typické uživatele vašeho portálu. Jejich tvorba je snadná. Postačí vám tužka, papír a můžete začít. Nabízíte například kurzy a školení? Pak vaše persona může vypadat následovně: pan Radim, muž, 42 let, úředník města Hodonín, hledá akreditované účetní a daňové kurzy.
K personě si vymyslete uživatelský scénář, například: Pan Radim poptává akreditovaný daňový kurz pro své dva podřízené v měsících září a říjen. Projděte si takový scénář na vašem portále očima dané persony. Soustřeďte se na detaily, například zda pan Radim může pohodlně objednat kurz pro více než jednu osobu, jak pozná, že je akreditovaný, co vše musí vyplnit během registrace apod.
Zapamatujte si: Návrhy na změny vyhodnocujte oproti potřebám svých person. Chcete-li své umění povýšit, ověřte si úspěch aplikovaných změn pomocí A/B testování (část uživatelů vidí starou verzi, část novou, poté se porovnají jejich výsledky).
2. Prověření struktury a navigace
Portály jsou často bohaté na obsah i navigační strukturu. K účinné revizi těchto aspektů zkuste využít Card sorting, zábavu na pět minut i na celé odpoledne. Napište si na kartičky obsah vaší hlavní navigace, doplňkových navigací a rubrik a zkuste si je na stole přeskládávat a přesouvat do nové struktury. Zjednodušujte. Průběžně sbírejte zpětnou vazbu na nově vznikající strukturu od nezainteresovaných osob.
Zapamatujte si: Navržené změny vyhodnoťte oproti náročnosti úprav portálu a případně je rozvrhněte do více fází. Pamatujte, že každá změna, byť k lepšímu, je uživateli zprvu vnímána spíše negativně. Pro základní strukturu a navigaci to platí dvojnásob.
3. Vezměte do ruky tablet a mobil…
… a prohlédněte si pár stránek vašeho portálu. Projděte si stejné scénáře jako v prvním bodě. Zvládli jste je dokončit bez zaváhání? Gratuluji! V prostředí českého internetu patříte mezi malé procento vyvolených. Na úroveň opravdových mistrů se dostanete, pokud je váš portál tzv. responsivní, tedy pokud upravuje své uživatelské rozhraní tak, aby se dobře používalo v závislosti na konkrétním zařízení.
Zmiňovaná úroveň se zároveň stává povinností pro ty z vás, kdo podstatnou část zákazníků získáváte z Googlu a jeho fulltextového vyhledávání. Od jara tohoto roku totiž ve výsledcích zobrazovaných na mobilních zařízeních (pro desktop to tedy neplatí) zvýhodňuje stránky, které splňují kritéria responsivního designu.
Zapamatujte si: Nejdříve zařiďte, ať jsou základní scénáře průchozí v současném uživatelském rozhraní. Přípravu responsivního designu nevnímejte jen jako pouhé přeskládání prvků.
Zdeněk Krupka Autor článku pracuje jako UX/UI Designer ve společnosti IBA CZ. |