Automobilky nasazují VR nejen ve vývoji, ale také pro výcvik servisních techniků a zábavu na cestách
Virtuální realitě v automotive průmyslu jsme se věnovali již několikrát. Moderní technologie ale nachází další a další využití. Již v roce 2016 se BMW pustilo do virtuální reality ve vybraných showroomech. Dala jim možnost prezentovat prémiové vozy, které nebyly dostupné skladem. Zákazníci tak získali možnost prohlédnout si přesně takový vůz, který si s prodejcem nakonfigurovali. Již o rok později nasadila VR i Škoda při odhalení svého prvního konceptu z oblasti elektromobility Vision E a Bugatti se dokonce nechalo slyšet, že jim virtuální realita pomohla zkrátit vývoj nového vozu o 50 %. Při zrodu druhého nejrychlejšího automobilu na světě tak automobilka uspořila 25 % nákladů. Postupem času a nejspíše i v důsledku kumulace pozitivních zkušeností nyní virtuální realita vstupuje i do oblasti vzdělávání zaměstnanců a zábavy pro zákazníky.
Obr. 1: BMW používá virtuální realitu ve vývoji a testování již roky.
Komplexnost nových automobilů neustále vzrůstá, a to obzvláště v době populárních hybridních pohonů. A i když postupný přechod na plně elektrická vozidla slibuje do jisté míry jejich mechanické zjednodušení, tak i to znamená nutnost rychlého a efektivního přeškolení mnoha servisních techniků. Toho si je vědoma nejen skupina WV Group, která virtuální realitu využívá kde jen může.
Již v roce 2017 společnost nasadila virtuální realitu pro sdílení důležitých informací mezi jednotlivými výrobními provozy. S pomocí platformy Innoactive VR a headsetů HTC Vive tehdy snížila nejen náklady na školení techniků, ale také zrychlila výměnu zkušeností a postupů, které se v jednotlivých závodech osvědčily.
Obr. 2: Pro komunikační a marketingové účely posloužil už první headset od HTC při představování konceptu Škoda Vision-E.
Letos navíc výrobní i servisní simulace doplnila kombinace haptických rukavic SenseGlove Nova, díky kterým mohou zaměstnanci cítit každý virtuální objekt přímo ve své ruce. Rukavice pro sledování pozice v prostoru využívají dobře známé HTC VIVE Trackery, takže jsou plně kompatibilní s dosavadním VR vybavením výrobce a snadno každé VR sadě doplní realistickou hmatovou odezvu. Technik ve výcviku tak může uchopit virtuální kabel, konektor, nebo jakýkoli větší díl, cítit jeho fyzikální vlastnosti jako je pružnost, či hustota materiálu a také zaznamenat jeho interakci se zbytkem virtuálního vozu. Vše tak, jako kdyby opravoval či sestavoval vůz skutečný. To vše ovšem bez rizika poškození drahého automobilu či nutnosti cestovat přímo do výroby.
Obr. 3: WV Group integrovalo do výcviku zaměstnanců i moderní haptické rukavice ve spojení s headsetem HTC VIVE Pro a sledováním pohybu pomocí VIVE Trackerů.
Jde o jasnou ukázku toho, že komplexní VR systémy založené na systému sledování pohybu Steam VR jsou nejen v profesionální sféře stále výhodnější než uzavřená řešení s nezávislými headsety. Pořád také plátí, že kromě škálovatelnosti, bezproblémové rozšiřitelnosti a bohaté nabídky příslušenství nabízí headsety jako HTC VIVE Pro 2 dramaticky vyšší obrazovou kvalitu i míru pohlcení. A právě ta se následně promítá do vysoké míry retence nabitých zkušeností, která je nezbytná pro jejich přenos do skutečného provozu.
Revoluční zábava na cestách
Virtuální realita ve vývoji, výrobě, výcviku zaměstnanců a marketingu již nikoho nepřekvapí. Podobně je tomu i v herním průmyslu. Ten je ideálním prostorem pro využití moderních pohlcujících technologií, které uživatele skutečně vtáhnou do virtuálních světů. Mnozí soukromí uživatelé ji nyní používají i jako výukovou pomůcku pro mládež, nebo například v kombinaci s VR aplikací Google Earth jako dobrého pomocníka pro plánování fotografických výprav. V soukromém prostředí jde ale typicky o využití v pohodlí obývacího pokoje.
Za překvapivou novinku tak lze považovat spojení platformy Holoride VR a lehoučkých brýlí HTC VIVE Flow, kterého se chopila značka Audi. Od června letošního roku tak bude možné headset spojit s MIB 3 infotainmentem Audi A4, A6, A8, Q5 a e-tron GT a na zadních sedadlech si užít zábavu, která v jistých ohledech předčí to, na co jsme zvyklí z domova. Holoride totiž pracuje s navigačními daty z GPS, která propojuje s údaji o zrychlení ve všech směrech, poskytnutými interními senzory vozidla. S jejich pomocí pak sytém vytváří „elastický“ obsah, který se přizpůsobuje skutečnému pohybu vozu. Bere v potaz veškeré zatáčky, akceleraci, brždění i změny profilu trasy. Například děti, se tak na delších cestách mohou místo sledování nekonečné dálnice ponořit do fantasijní jízdy zábavním parkem či vesmírnou bitvou, do které se aktivně zapojí.
Obr. 4: Audi zpřístupňuje VR pasažérům s pomocí Holoride a HTC VIVE Flow.
I s technicky vzato základními dostupnými brýlemi jako je HTC VIVE Flow tak uživatelé zažijí VR, jakou doma nepoznají. Obsah, doplněný o skutečně reálný pohyb v prostoru. K pohlcení tak nebude přispívat pouze vizuální kvalita obrazu, nebo přesnost sledování pohybu hlavy uživatel, ale zapojí se i setrvačné síly působící na tělo uživatele. Zábava na cestách se tak posune na zcela novou úroveň.
Autor článku je kulturolog, PR manager a nadšenec pro virtuální realitu (email@fricjan.cz).