Výpadek systému se může British Airways hodně prodražit
Aerolinky British Airways se o víkendu potýkaly s komplikacemi, které byly způsobeny výpadkem počítačového systému. Podle posledních informací byl kolaps počítačové sítě způsoben problémy s napájením. Jestli se příčina výpadku potvrdí, měl by letecký dopravce podle cestujícím vyplatit plošné kompenzace. Výpadek systému totiž není mimořádná okolnost, při níž se kompenzace nevyplácí.
Leteckou společnost British Airways o víkendu postihl výpadek počítačové sítě, který způsobil zrušení a zpoždění množství letů téměř na celém světě. S největšími komplikacemi se potýkala londýnská letiště Heathrow a Gatwick, výpadek však zasáhl i Prahu. Podle posledních informací kolaps systému nebyl způsoben kybernetickým útokem, ale jeho příčinou měl být problém s napájením a energetickým zdrojem. V případě, že se uvedený důvod problémů počítačové sítě potvrdí, měli by mít poškození cestující nárok na finanční odškodnění, které stanovuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004. Kompenzace dle nařízení se týká všech cestujících, jejichž let byl zpožděn o více než 3 hodiny, zrušen nebo přesměrován, popřípadě, pokud jim byl odepřen nástup na palubu letadla. „Své povinnosti vyplatit cestujícím stanovené odškodnění se letecké společnosti mohou zříct pouze v případě tzv. mimořádných okolností, kterým ani při nejlepší vůli nemohly zabránit. Typicky se jedná o stávku letištního personálu, politické nepokoje či špatné počasí,“ vysvětluje právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz.
„Výpadek interního počítačového systému konkrétní aerolinky by však do mimořádných okolností spadat neměl a cestující by měli žádat paušálně stanovenou kompenzaci, která se pohybuje od 250 do 600 EUR v závislosti na letové vzdálenosti,“ uvádí právník. Cestující by tedy měli mít nárok nejen na vrácení peněz za letenku, pokud byl jejich let zrušen, nebo občerstvení a zajištění noclehu, pokud došlo k delšímu zpoždění, ale i na odškodnění 250 až 600 €.
„Ze zkušeností víme, že mnoho dopravců jako příčinu zpoždění či zrušení letu uvádí mimořádnou okolnost. Často se však jedná pouze o výmluvu, aby nemuseli hradit odškodnění. Cestující by si proto měli vždy ověřit, proč ke komplikaci došlo a zda se skutečně o mimořádnou okolnost jedná,“ uzavírá Oto Strmiska, ředitel společnosti Vaše nároky.cz.