Virtuální realita v praxi
Virtuální a rozšířená realita (tzv. imerzivní technologie) jsou fenoménem poslední doby. Díky možnosti vtáhnout uživatele do zcela jiných prostor, který jsou poté schopni komplexněji vnímat a vytvořit si tak dlouhotrvající zážitek, se čím dál častěji stávají účinným nástrojem prezentace.
Virtuální realitu (VR) se pro prezentaci svých projektů se rozhodly využít například společnosti ProMinent, výrobce komponentů k úpravě vod, a Vafo Praha, zastřešující prémiovou značku krmiv pro psy Brit.
VR instalaci Brit tvoří zvětšenina plechovky s křeslem a řídící pákou simulující kokpit futuristického vrtulníku, ve kterém se uživatel ocitá po nasazení headsetu. Následuje průlet celou továrnou, v němž jsou uživateli postupně představovány všechny fáze procesu výroby v provozu – od zpracování masa přes dávkování až po závěrečné zabalení. Každá je v průběhu letu komentována odborníky, kteří se objevují na bočních obrazovkách řídící desky a fungují tak jako průvodci. Instalace byla představena na InterZoo v Norimberku, největším veletrhu chovatelských potřeb na světě.
Společnost ProMinent využila VR zážitku pro prezentaci svých projektů na světovém veletrhu chemického inženýrství a biotechnologie Achema ve Frankfurtu. Formou virtuální reality zde byly prezentovány projekty z Ruska a Saúdské Arábie. Ve virtuálním prostředí ukazují zařízení elektráren a rafinerií z několika úhlů a vzdáleností, mezi nimiž se může uživatel teleportovat za pomoci ovladače. Kromě toho je mu umožněno kdykoliv přepnout do rentgenového vidění, které slouží k lepšímu prozkoumání konstrukcí jednotlivých dílů. Celou dobu je navíc přítomna virtuální průvodkyně ve formě malého robota, která seznamuje návštěvníka nejen s podstatnými informacemi o jednotlivých projektech, jejich úskalími, funkcemi a materiály objektů, ale také se samotným pohybem a ovládáním uvnitř virtuálního světa.
Obě zmíněné aplikace a instalace virtuální reality vznikly ve spolupráci s kreativním studiem BRAINZ VR, jehož ředitel Robin Pultera dodal: „Je radost sledovat, jak postupně učíme klienty vnímat virtuální realitu jako médium, které není jen o přímočaré vizualizaci CAD dat, ale o zprostředkování unikátních zážitků pro jejich stávající nebo potenciální klienty. To nám dává prostor realizovat odvážnější nápady, jako tomu bylo právě u posledních dvou fyzických instalací pro Brit a ProMinent.”