V Česku roste obliba nákupů přes chytré telefony
Aktuální data největšího tuzemského online prodejce Alza.cz ukazují, jak v Česku roste obliba nákupů přes chytré telefony. Počet objednávek z mobilního webu či aplikace u něj činí už bezmála třetinu z celkového objemu, 50 % zákazníků si nabídku e-shopu prohlíží právě z mobilních zařízení.
„Z našich analýz jasně vyplývá, že Češi si stále více zvykají nakupovat z mobilních zařízení. Pokud za první čtvrtletí sečteme počet objednávek z mobilních platforem, zjistíme, že přes 28 % pochází právě ze smartphonů a tabletů. Pro srovnání vloni ve stejném období činily tyto objednávky zhruba 21 %, meziroční nárůst je znatelný. Navíc se dá očekávat, že tento trend bude i nadále sílit,“ říká ředitel mobilního a webového vývoje Alza.cz Vladimír Dědek.
Příklon zákazníků k mobilnímu nakupování naznačuje také růst obratu z těchto zařízení. Zatímco tržby z klasického webu rostly meziročně zhruba o 18 %, mobilní web posílil ve stejném období o 60 % a aplikace z pohledu obratu dokonce o 112 % u iOS, potažmo 110 % u operačního systému Android. Právě aplikace Alza.cz si u lidí získává rok od roku větší oblibu – je jednoduchá, přehledná, dostupná kdekoliv, umožňuje skenování čárových kódů a nabízí bleskový nákup doslova na pár kliknutí. Vloni se u ní návštěvnost zdvojnásobila, přičemž stránky e-shopu si na chytrém telefonu nebo tabletu prohlíží každý druhý zákazník Alzy. Co se týče nákupních zvyklostí, vede u mobilní aplikace a mobilního webu jednoznačně levnější zboží nebo takové, kdy zákazníci přesně vědí, co chtějí.
Zajímavostí je, že oproti objednávkám ze stolního počítače je čas objednávání z mobilních zařízení výrazně stabilnější (ve smyslu výkyvů během dne). Odpovídá to tomu, že zatímco u počítače sedíme primárně v práci, mobilní telefon máme v kapse nestále.