Pětina českých firem neví o GDPR a většina se ho bojí
Už v pátek 25. května 2018 vychází v platnost nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů neboli GDPR. V Česku ale pětina firem o novince neví nebo netuší, co pro ně znamená. To je vůbec nejhorší výsledek ze zkoumaných evropských zemí, na které se nařízení vztahuje. Zároveň se nejvíce z celé Evropy nařízení obáváme. Téměř polovina firem dokonce předpokládá vynucenou změnu obchodního modelu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu EOS Group v 17 evropských zemích.
Ze všech dotázaných českých firem pouze 33 % uvedlo, že se jich GDPR výrazně týká, což je s Bulharskem nejméně v Evropské unii. O GDPR v ČR dokonce neslyšelo 21 % společností.
„K nelichotivým výsledkům českých firem dochází pravděpodobně v důsledku nízké osvěty v počátku zavádění GDPR. Ve společnosti zkrátka nevznikl dojem o celkové potřebě ochrany dat,“ reaguje na současnou situaci Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI, a dodává: „Chybou bylo, že se komunikace tématu v podstatě přenechala komerčním subjektům – poskytovatelům školení a poradenství. To celou situaci na trhu značně polarizovalo. Synonymy k pojmu GDPR se stala slova sankce a pokuta a vlastní přínos nařízení zcela zapadl.“
Více než polovina českých firem (53 %) předpokládá, že bude muset změnit interní systémy. Téměř dvě třetiny (61 %) znepokojuje větší byrokracie a 43 % firem se obává o svůj obchodní model. Společně s Rumunskem se firmy v Česku nejvíce shodují v tom, že kvůli GDPR budou muset navýšit počet zaměstnanců.
Celkově je GDPR „velmi relevantní“ pro 41 % evropských firem, přičemž nejintenzivněji se téma podle průzkumu dotýká společností v Dánsku (74 %). V porovnání s východní Evropou si na tom v otázce připravenosti na nové nařízení lépe stojí ta západní.
