fb
7. 8. 2020 10:27

Hackeři zneužívají pro úspěšné kyberútoky legitimní nástroje

Téměř třetina (30 %) kyberútoků, které zkoumal tým Kaspersky Global Emergency Response v roce 2019, využívala legitimní vzdálený management a administrátorské nástroje. Díky tomu byli útočníci schopni nepozorovaně škodit mnohem déle. Například kyberšpionáže a krádeže citlivých dat trvaly v průměru nepřetržitě 122 dní. K těmto závěrům dospěl nový Incident Response Analytics Report společnosti Kaspersky.

Monitorovací a management software pomáhají administrátorům sítě provádět jejich každodenní činnosti jako řešení problémů či poskytování technické podpory zaměstnancům ve firmách. Kyberzločinci však mohou pomocí stejných nástrojů provádět útoky na firemní infrastruktury. Tento software jim umožňuje zpřístupnit a získat citlivá data a spouštět procesy na koncových zařízeních, aniž by je kontrolní systémy označily za malware.

Analýza anonymizovaných dat z případů reakce na incident (IR) ukázala, že se škodlivými záměry bylo použito 18 různých legitimních nástrojů. Nejčastěji používaným byl PowerShell (v 25 % případů). Tento výkonný administrátorský nástroj lze použít k mnoha účelům, od shromažďování informací až po řízení chodu malwaru. PsExec byl použit u 22 % útoků. Tato konzolová aplikace má za úkol spouštět procesy na vzdálených koncových zařízeních. Třetím nejčastěji používaným byl SoftPerfect Network Scanner se 14%, který shromažďuje informace o prostředí sítě.

Detekce útoků vykonaných skrze legitimní nástroje je komplikovanější, protože může jít jak o plánovaný kyberzločin, tak o běžný administrátorský úkon. Například v segmentu útoků, které trvaly déle než měsíc, trvaly kyberincidenty v průměru 122 dní. Díky tomu, že nebyly detekovány, mohli hackeři jednoduše shromažďovat citlivá data obětí.

Podle odborníků ze společnosti Kaspersky je však možné někdy útoky vykonané legitimním softwarem odhalit poměrně rychle. Často například bývají používány k ransomwarovým útokům, kdy je následná škoda velmi dobře patrná. Průměrná doba krátkých útoků byla pouhý den.

“Aby předešli detekci a zůstali neviditelní v napadených sítích co nejdéle, využívají hackeři software, který byl vyvinut pro běžné uživatelské aktivity, administrátorské úkony a systémovou diagnostiku. S těmito nástroji mohou útočníci shromažďovat informace o korporátních sítích a následně změnit nastavení softwaru a hardwaru či dokonce vykonat nějaký škodlivý úkon. Například by pomocí legitimního softwaru mohli zašifrovat uživatelská data. Legitimní nástroje mohou hackerům zároveň pomoci působit nepozorovaně, a škoda je tak často odhalena pozdě. Používání těchto nástrojů není možné vyloučit, ale správně zapojené loggovací a monitorovací systémy pomohou tyto podezřelé aktivity detekovat již v brzkých fázích,” komentoval situaci Konstantin Sapronov, Head of Global Emergency Response Team ve společnosti Kaspersky.

Aby organizace byly schopny podobné útoky včas detekovat a řešit je, měly by zvážit implementaci Endpoit Detection and Response řešení se službou MDR. V rámci MITRE ATT &CK ® Round 2 Evaluation, kde byla hodnocena různá řešení, včetně Kaspersky EDR a služby Kaspersky Managed Protection, mohou zákazníci vybírat ten nejlepší EDR produkt pro specifické potřeby jejich společnosti. Výsledky ATT &CK evaluace potvrzují důležitost komplexního řešení, které kombinuje plně automatický a vícestupňový bezpečnostní produkt s manuálním vyhledávačem hrozeb.

Pro minimalizaci hrozeb použití dálkově ovládaného škodlivého softwaru k penetraci vaší infrastruktury, doporučuje společnost Kaspersky dodržovat následující kroky:

  • Omezte přístup k dálkově ovládaným nástrojům z externích IP adres. Ujistěte se, že dálkově ovládané rozhraní může být zpřístupněno pouze z omezeného počtu koncových zařízení 
  • Dohlédněte na přísné dodržování zabezpečení heslem pro všechny IT systémy a zapojte vícefaktorovou autentikaci
  • Zaměstnancům zpřístupněte jen to nejnutnější a vysoce privilegované účty nechte pouze těm, kteří je potřebují pro výkon své práce

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 7-8 IT Systems 6 IT Systems 5 IT Systems 4
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1