Jak sestavit digitální tým?
Digitalizace se dnes týká prakticky všech firem a organizací napříč Českem. Pro její úspěch však zdaleka není důležitá jen dobře zvolená technologie, ale hlavně složení digitálního týmu, který má celý projekt na starost. Kolik lidí do něj zařadit? Jaké vlastnosti by měli mít a jakým se raději vyhnout?
Velikost týmu se vždy odvíjí od komplexity celého projektu a strategie řešení. Záleží i na velikosti společnosti nebo rozmanitosti a šíři agendy, kterou má projekt pokrýt. Přístupů existuje více, mezi časté patří např. tzv. „inovační čety“ napříč celou firmou. Jinde je osoba odpovědná za inovace součástí jednotlivých pracovních skupin.
Bude-li se jednat například o digitální transformaci banky s nahrazením klíčových bankovních systémů, pak může jít o velký tým až několika desítek lidí, který bude na řešení intenzivně pracovat po vyměřený čas.
Zvolit lze i strategii agilní, kde lze mít menší tým složený z juniorních i seniorních lidí, kteří si vytyčí milníky implementace a průběžně se jim budou věnovat. Velikost takového týmu pak závisí i na rychlosti, s jakou je třeba dosáhnout stanovených milníků.
Strategie implementace může být samozřejmě i hybridní, kdy se hledá cesta, která bude nejlépe odpovídat účelu konkrétního projektu.
Zvenku i zevnitř
Obecně platí, že nejlépe funguje mix interních a externích lidí. Interní pracovníci jsou odborníky na vnitřní fungování společnosti a na hlavní činnosti, kterými se společnost živí. Externí partner by měl přinášet odborné znalosti v otázkách digitalizace. Tento společný tým dokáže optimálně nastavit průnik obou oblastí, a zvyšuje tak pravděpodobnost úspěšného projektu.
Pokud jde o rozložení interních a externích sil, doporučují experti mít externího člověka přikrytého nějakým interním, na kterého se lze spolehnout. Tento přístup platí i na úrovni řízení. Taktéž je vhodné a doporučené, aby na obou stranách byli koordinátoři.
Další složení týmu je závislé na oblasti, v které se projekt řeší. Obecně by v něm ale měli být zástupci těchto tří oblastí:
- Člověk, který detailně rozumí problematice, jež má být inovována.
- Odborník na inovace, který zná možnosti moderních technologií.
- Pragmatický člověk s manažerskými schopnostmi, který dokáže řídit a plánovat konkrétní kroky.
Každý střelec potřebuje realistu
Typově je důležité mít v týmu zejména ty, kdo se nebojí nových věcí a změn a jsou pozitivně nakloněni inovacím. Obvykle jsou to střelci, kteří se nebojí otvírat nepříjemné otázky a problémy.
Zároveň ale k takovému člověku potřebujete i nějakého realistu, který včas zarazí bezpředmětné diskuze a bude schopen pragmaticky směřovat inovační iniciativy.
Slepota i arogance na obtíž
Při skládání digitálního týmu je také důležité identifikovat i vlastnosti nebo typy lidí, kteří mohou celý projekt ohrozit a neměli by být jeho součástí. Mezi nežádoucí vlastnosti patří například arogance, tedy lidé, kteří nejsou ochotni ustoupit ze svého názoru nebo uznat chybu. Nepřístupná je také nespolehlivost a pohodlnost, neochota opustit svou komfortní zónu a nezájem dívat se na věci z širší perspektivy.
Velmi rozšířená a pro projekt digitalizace nežádoucí je v každé společnosti provozní slepota, kdy člověk nevidí, nebo nechce vidět příležitosti ke zlepšení, protože je uzavřen ve své bublině. Je velmi důležité chtít si sundat klapky z očí a chtít vystoupit ze své komfortní zóny, protože pokud je projekt správně uchopen, znamená toto vystoupení následný vstup do ještě komfortnější zóny. A právě o tom by měly být inovace.
Eduard Gers Autor je Senior Business Development Manager ve společnosti Enehano. |