fb
IT Systems 11/2022 ITSM (ITIL) - Řízení IT 12. 12. 2022 9:36

Bez strategického řízení je firma jako vor a nechává se unášet událostmi...

říká Aleš Studený, člen Advisory Boardu společnosti Alvao

Aleš StudenýAleš Studený pomohl z pozice ředitele služeb s růstem a globální expanzí společnosti Alvao. Předtím byl v roli CIO součástí vedení ve společnosti B:Tech a ještě dříve působil jako vedoucí týmu IT specialistů ve společnosti ŽĎAS. Je aktivní v publikaci odborných článků na téma Service Managementu a tuto problematiku také přednáší na vysokých školách. Je členem redakční rady časopisu IT Systems a je pro nás zdrojem inspirace. Umí se nadchnout pro nové myšlenky a výzvy, což nedávno vedlo k zásadní změně jeho role ve společnosti Alvao.

Známe se už víc než 10 let, jak dlouho vlastně působíš v Alvao?

Je to už víc jak 13 let, co jsem v Alvao. Naše setkání na začátku nebyla žádná náhoda. Všichni tři pocházíme ze Žďáru nad Sázavou. Roman s Radkem (pozn. Radek Grodl a Roman Ježdík jsou zakladatelé a spolumajitelé Alvao) šli po škole cestou programování. Já naopak začal ve větší firmě s tisíci zaměstnanci (ŽĎAS), kde jsem měl na starost IT v konstrukci a výrobě. Pak jsem zkusil řídit IT v menší firmě, kde bylo zhruba sto zaměstnanců (B:Tech), kde jsem byl součástí nově vznikajícího managementu. Pro mě to byla velká manažerská škola. Tonda (pozn. Antonín Urban, majitel B:Tech) k tomu přistupoval velmi zodpovědně. Všichni společně jsme prošli velmi intenzivním manažerským vzděláváním, které trvalo déle než rok. Bylo úžasné, že jsme mohli nové znalosti hned aplikovat v praxi. Lepší způsob učení snad nemůže být.

V roli IT manažera jsem tehdy implementoval nový ERP systém a řídil spoustu dalších projektů. Nastavil jsem i systém poskytování IT služeb a pak jsem přemýšlel, co dál. V tom okamžiku mě Radek oslovil, zda bych se k nim nepřidal. Systém, který Alvao vyvíjelo, jsem znal velmi dobře. Věděl jsem, že moje znalosti a zkušenosti by jim mohly pomoci v dalším rozvoji společnosti. Tak jsme spojili síly.

Jak dneska vnímáš svoje dosavadní působení v Alvao?

Když jsem přišel, měli jsme jednotky zaměstnanců a jasnou představu o tom, že se chceme dostat mezi nejlepší řešení na trhu. Bylo potřeba se přepnout ze živnostenského do firemního uvažování. Současně ale udržet dobrou přátelskou kulturu. Jako dnes si vzpomínám, jak jsme společně u Radka doma sepisovali hodnoty, které nás spojují a celou dobu nás provázely. Pravidelně jsme je připomínali a mohli jsme se o ně opřít při některých náročnějších rozhodnutích. Bylo těžké říct některým zakázkám ne. Dnes ale vím, že každé ne znamená ano pro jiný projekt.

Jak se ale dostat mezi nejlepší řešení?

Nejtěžší je najít si v návalu práce čas na strategické přemýšlení. Jenže bez toho to nejde. Jinak je firma jako vor na moři a nechává se unášet událostmi. Tohle jsme se naučili a pomohlo nám to. Používali jsme Lean Canvas, což je metodika, která je stručná a pomůže vám rychle identifikovat celý byznys model na jedné A4. Co děláte, kdo je přesně váš zákazník, kdo jsou konkurenti atd. Pak lépe pochopíte i svoje jedinečnosti. Pomáhá to sladit lidi ve vedení, a tím pádem pak všechny ostatní lidi ve firmě.

Určitě se podařilo vytvořit vynikající tým odborníků a zákazníků, který celou oblast IT Service Managementu posouvá dopředu. Pravidelné setkávání s našimi zákazníky pro nás bylo klíčové. Ať už na konferencích Alvao Inspiration Day, nebo v menším kruhu. Někdy to byly trochu náročnější diskuse, ale nakonec jsme dali saunu a vše se vyjasnilo. Určitý rámec tomu dala i ITIL certifikace. Díky ní jsme zařazení mezi nejlepšími nástroji z celého světa.

Bude to znít jako klišé, ale nás prostě baví dělat to dobře. Díky tomu se nám několikrát podařilo s našimi projekty získat cenu ItSMF nebo Cacio. Pomohli jsme s transformací IT v řadě významných českých firem a posouváme je dál. Automatizace běžné IT operativy pro ně znamená více času na nové IT projekty a digitalizaci byznys procesů.

Já to hodnotím tak, že se nám podařilo dostat Alvao mezi nejlepší řešení, a to, že nás konkurence kopíruje, nás utvrzuje v tom, že jsme lídry na českém a slovenském trhu. Teď nás čeká to stejné zkusit zahraničí. Nebude to jednoduché, ale jdeme do toho.

Aleš Studený

Co znamená změna tvojí role?

Přemýšlel jsem, kdy je vhodné odejít z exekutivní funkce, abych nebrzdil další růst organizace. Toto téma se v byznysových kruzích probírá docela často. Podařilo se nám vytvořit střední management a už jsem vnímal, že je natolik samostatný, že je schopen si věci rozhodovat a řešit samostatně. Následně se objevila myšlenka vytvoření Advisory Boardu, což mi umožnilo zůstat v kontaktu na strategické úrovni a současně nekomplikovat každodenní rozhodování ani organizační strukturu.

Můžeš trochu objasnit, co to je ten Advisory Board?

V anglosaských zemích je to poměrně známá věc. Jde o neformální poradní tým. Není podmíněn manažerskou rolí v organizaci nebo podílem ve společnosti. Můžete sestavit tým jak z interních, tak externích lidí. Je možné ho zaměřit na nějakou strategickou oblast, kterou potřebujete posunout. Vytvořit takové propojení mozků. Podle mě je to skvělá věc a každému majiteli firmy doporučuji, aby si kolem toho něco načetl.

Vydávali jsme zde tvůj seriál o řízení IT, co se změnilo?

Všechno jde dopředu. Řídit IT oddělení jsem vždy bral stejně jako řízení IT firmy. Principy jsou stejné, a když IT manažer bude sledovat trendy řízení IT firem, tak je může aplikovat ve svém oddělení. Navíc IT je dnes tak kritické pro vlastní byznys, že IT manažer musí být byznysově přemýšlející člověk. Tahle oblast mě stále baví. Na MUNI stále vyučuji IT Service Management. Za mě je to stále velmi dobrý teoretický koncept pro řízení většiny moderních firem a nově se ukazuje, že i pro veřejnou správu a oblast smart city. V této oblasti je Masarykova univerzita jedním ze světových průkopníků.

Čemu se teď hodláš věnovat?

Určitě bych rád pomáhal začínajícím firmám se posunout na novou úroveň. Je to věc, se kterou mám osobní zkušenost, a zároveň mě baví vidět, jak se firma profesionalizuje. Určitě rád pomohu ať už diskusí nad strategií společnosti, produktovým portfoliem a jeho market fit, ale i propojením na různé další zajímavé lidi, ať už z pohledu potřebných znalostí, anebo případných finančních zdrojů.

Hodně se mi líbí uskupení podporující sdílení zkušenosti s podnikáním, jako je Red Button nebo i brněnský JIC. Z vlastní zkušenosti vím, jak je důležité mít někoho, s kým se můžete o těchto věcech pobavit. Nedá se to přenést jedna ku jedné, ale zkušenost někoho, kdo něco podobného zažil, je prostě skvělá. Jak se říká, nejlevnější je poučit se z cizích chyb.

Láká mě i podpora podnikání přímo ve Žďáře nad Sázavou. Je zde celá řada nadějných mladých společností, které mají velkou šanci pomoci s aktuálními problémy, ať už se to týká obnovitelných zdrojů energie, nebo dlouhodobého ukládání energie.

No a na bucket listu mám ještě celou řadu soukromých projektů. Začínám sázet jedlý les a chtěl bych být včelař jako ty. Z toho vyplývá, že pokud se neuvidíme na nějaké konferenci, tak se můžeme potkat v lese.

Rozhovor připravil ing. Lukáš Grásgruber, šéfredaktor IT Systems.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1