fb
IT Systems 11/2021 IT Security Trendy ICT 23. 12. 2021 8:55

Implementace BankID je příležitostí stát se plně digitální firmou

Přes 6 milionů Čechů se již dnes může přihlašovat online pomocí ověřené bankovní identity. Klientům České spořitelny, ČSOB, Komerční banky, Air Bank i Moneta Money Bank tak stačí k využívání řady služeb jediný účet, do konce roku by se měly zapojit i ostatní české banky. Díky ekosystému BankID, za kterým stojí Bankovní identita a.s., budou moci zákazníci například uzavřít hypotéky online či podepisovat digitální smlouvy, aniž by se museli fyzicky legitimovat na pobočkách. Otázkou však zůstává, nakolik se tuto technologii pro ověření identity v online světě vyplatí implementovat velkým firmám.

Digitální identita je bezesporu fenoménem 21. století a základním stavebním kamenem digitalizace. V severských zemích je tato metoda nejpopulárnějším způsobem ověřování údajů, protože je uživatelsky přívětivá, bezpečná a díky tomu i důvěryhodná. Ve Skandinávii ji využívá přes 75 procent aktivních obyvatel, v Estonsku dokonce 98 procent. Nejčastější užití má pro online bankovní transakce, podání daňového přiznání, využívání služeb veřejného sektoru, včetně možnosti volit. A pro Česko představuje šanci, jak se posunout mezi digitální špičku.

Nový systém elektronické identifikace BankID umožňuje bezpečné a snadné přihlášení online všude tam, kde je potřeba registrace a ověření identity. A brzy také bude schopný digitalizovat procesy, které doposud vyžadovaly legitimaci klientů na pobočkách. Právě nutnost potvrzení identity osobně pomocí občanského průkazu nebo komplikované ověřování jeho skenu přes webové prostředí či kurýra byly pro mnoho klientů překážkou v dokončení procesu. Tím firmy zbytečně přicházely nejen o peníze, ale zároveň čas, protože „tradiční“ způsoby zpracování uživatelských dat a smluv byly zdlouhavé.

Rychlost ověření, spolehlivé údaje

Bankovní identita přináší do korporátního prostředí dvě zásadní výhody. Jednak je to rychlá identifikace uživatele na internetu, a za druhé spolehlivost ověření jeho údajů. Protože vše probíhá online, nemusí zákazník nikam chodit, registrovat se nebo vytvářet nové účty. Stačí mu jednoduše mít účet u kterékoliv z českých bank, které jsou do ekosystému zapojeny, čímž automaticky získává přístup i ke službám BankID. Přihlášení a ověření identity je pak otázkou pár kliknutí na mobilním telefonu skrze internetové bankovnictví. Přístup k ověřeným datům uživatele současně umožňuje automatické vyplňování formulářů, smluv či kontaktních údajů, což zkracuje jinak zdlouhavý a neoblíbený proces na několik vteřin. BankID tak zásadně snižuje bariéru pro vstup uživatele do dané služby. A tím zvyšuje i míru konverze zákazníka.

Druhým podstatným benefitem je spolehlivost dat, které firmy o uživateli získají. Díky zákonu o bankovní identitě, který nabyl účinnosti začátkem roku 2021, totiž banky získaly přístup do základních registrů a informačních systémů veřejné správy. Skrze tuto metodu přihlášení tak firmy využívající BankID mají jistotu, že všechny informace v jejich databázi jsou neustále aktuální, což určitému typu byznysů dokonce přikazuje zákon. Protože navíc Ministerstvo vnitra staví tuto metodu ověření na úroveň zabezpečení „značná“ - tedy jako fyzické ověření totožnosti zákazníka - otevírá BankID nové možnosti například sázkovým kancelářím, finančním institucím, mobilním operátorům, poskytovatelům energií či prodejcům nemovitostí. Patří sem například i schopnost podepisovat smlouvy elektronicky, aniž by uživatel kdy musel osobně na pobočku nebo ofocoval své doklady.

Nový přístup k byznysu

BankID přináší možnost podívat se na svůj byznys z nového úhlu. Díky stoprocentní digitalizaci ověření identity přináší podstatné změny do firemních procesů, což se na první pohled může zdát jako překážka. Osobně jej však vnímám jako ideální příležitost k modernizaci firmy, zefektivnění a rozhýbání zkostnatělých procesů i potenciálně vyšší konverzi zákazníků. S tím se například pojí úprava procesů pro práci s plně digitálními smlouvami a podpisy. Pro firmy to znamená změnu způsobu, jakým dělají byznys, jaké má kdo kompetence, potřeba zaškolit pracovníky a podobně. A právě v takové situaci je dobré využít služeb některého z partnerů BankID, který se všemi těmito aspekty dokáže firmě pomoci a současně jí může minimalizovat vstupní náklady tím, že jí zabrání jít nějakou slepou cestou.

Pokud se chce firma stát plně digitální, musí vyvodit byznysové důsledky toho, že najednou bude místo papírových smluv pracovat se soubory ve formátu PDF. Elektronickou smlouvu je například potřeba správně sestavit tak, aby se do ní načítala relevantní data o uživateli z jeho BankID účtu. Důležité je zohlednit také práci s elektronickými podpisy, zabezpečit uchovávaná data, ujistit se o souladu s GDPR. Dotkne se to také interních procesů, změna to ale může být i pozitivní. Taková digitalizace totiž představuje značnou úsporu času, například když HR oddělení potřebuje podpis od zaměstnanců, nebo něco podepsat od všech členů představenstva.

Díky digitalizaci části byznysu skrze používání BankID se může také změnit vytíženost poboček, protože na ně bude chodit méně lidí. Firmy by si tak měly spočítat, zda se jim po adopci BankID i nadále vyplatí provozovat fyzické pobočky při plné kapacitě. Digitalizací však firmy také zrychlují a zjednodušují „papírové“ procesy, což pozitivně ovlivňuje zákaznickou spokojenost. To, co například doposud museli klienti řešit zdlouhavě osobně na pobočkách nebo vyžadovalo doložení dokumentací, zvládnou snadno z pohodlí domova. A s tím jde ruku v ruce i vyšší konverze.

Proč to dělat složitě, když to jde jednoduše

Je to právě „netechnologická“ část integračního procesu, která zabere nejvíce času. Samotná implementace technologie už je pak jednoduchá. BankID totiž stojí na standardu OpenID Connect, který využívají k autentizaci i přední světové firmy jako Google, Facebook či PayPal a dnes ho naleznete prakticky na každé webové stránce. Nevyžaduje tak žádnou speciální infrastrukturu, firmy nemusí po vlastní ose nic vyvíjet, spuštění prototypu je otázkou pár týdnů a prvotní implementace například funkčního přihlašování přes BankID se dá reálně stihnout za měsíc.

Pro všechny případy vznikl pro vývojáře developerský portál developer.bankid.cz. Na něm najdou kompletní technickou dokumentaci i ovládací prostředí celého systému, včetně možnosti měnit úroveň bezpečnosti systému. Firma tak může například spustit pilotní provoz na základní úrovni s cílem zjistit, jakým způsobem BankID ovlivní její byznys. Ve chvíli, kdy začne mít zásadnější traffic nebo bude zavádět pokročilé služby jako podepisování smluv online, může úroveň šifrování jednoduše zvýšit. Přitom se nemusí bát výpadků, protože má možnosti si silnější zabezpečení nejprve otestovat na sandboxu, než je zapne i na produkci. Celý ekosystém BankID je zkrátka navržen tak, aby i ty největší firmy s komplexním schvalovacím procesem mohly dosáhnout stoprocentní digitalizace a udržet si svou konkurenceschopnost i v 21. století.

Vratislav Kalenda Vratislav Kalenda
Autor článku je spoluzakladatel a CEO vývojářského studia Applifting, které pro Bankovní identitu a.s. vyvíjí celé technologické řešení BankID.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1