fb
IT Systems 9/2021 Logistika, řízení skladů, WMS 11. 10. 2021 16:30

Vize versus realita v logistice a dopravě

Na první pohled by se mohlo zdát, že sektor dopravy a logistiky nepodléhá tak dynamickým změnám jako některá jiná, takzvaně high-tech odvětví. Vždyť dosud jezdíme převážně auty se spalovacím motorem, cestujeme dopravními letadly nezřídka desítky let starými a také železnice, obzvlášť v Česku, prozatím nedokáže svou úrovní plnohodnotně naplnit nároky 21. století. A o (ne)kvalitě dálnic a jejich (ne)dostatku v tuzemsku škoda mluvit.

Je ale celková situace opravdu tak tristní? Rozhodně není. Změna už tady je, vystupuje na povrch a to, co zatím není jednoznačně patrné, může být zanedlouho každodenní realitou. Iniciátory změn jsou jak vizionářské a inovativní firmy, tak i osvícené vlády některých vyspělých zemí.

Na cestě ke 4.0 a pandemie jako akcelerátor

Nikoli náhodou se hovoří nejen o čtvrté průmyslové revoluci, tedy konceptu Průmyslu 4.0, ale také o Dopravě 4.0 nebo Logistice 4.0. Například ve skladových provozech se uplatňuje stále častěji automatizace a v řadě případů k vyšší efektivitě přispívá i práce robotů. Míra jejich využití neustále roste, do roku 2022 má podle odhadů Mezinárodní federace robotiky (IFR) počet průmyslových robotů vzrůst ve srovnání s rokem 2018 o dva miliony na téměř dvojnásobek.

Mnohé již probíhající změny navíc akcelerovala pandemie koronaviru. Pod jejím vlivem dochází na celém světě k dalšímu urychlování transformačních procesů. „Covid-19 si vynutil rychlejší realizaci aktuálních změn v oblastech logistických inovací, automatizace a digitální práce. Digitalizace celého odvětví se tak posunula o několik let dopředu,“ uvádí studie společnosti DHL o trendech v logistice (DHL Logistics Trend Radar).

Detailní monitoring zásilek

V nákladních přepravách se pomocí pokročilých softwarových nástrojů optimalizují trasy a také vytíženost vozidel, k čemuž se v některých případech využívá i umělá inteligence. Jde mimo jiné o to, aby kamiony „nepolykaly“ zbytečné kilometry navíc a stejně tak aby ve svých nákladních prostorech nepřevážely „vzduch“. K monitorování přeprav na silnici nebo železnici slouží různá kamerová čidla, senzory i další zařízení, která umožňují sledovat zásilku od jejího vyexpedování z distribučního centra až po doručení zákazníkovi, ať už je jím firma, či fyzická osoba. A zajišťují kontrolu, jestli se s nákladem správně zachází, zda je třeba v případě specifických zásilek dodržen příslušný teplotní režim, zboží není vystaveno mechanickým vlivům nebo nadměrné vlhkosti.

Umělá inteligence pro flexibilnější logistiku

Využití již výše zmíněné umělé inteligence (AI) v logistice je stále více na pořadu dne. Jak uvedla bezmála polovina respondentů (konkrétně 49 %) reprezentativního průzkumu společnosti IDC z letošního roku, umělou inteligenci v současnosti už ve svých firmách využívají. Dalších 37 % odpovídajících sdělilo, že plánují intenzivní uplatnění AI v příštích třech letech. „Řešení využívající prvky AI jsou přitom klíčovými stavebními kameny pro budování autonomní a flexibilnější logistiky. Umožňují totiž nejen zpracování komplexních úloh, ale hlavně jsou díky strojovému učení a neuronovým sítím schopny neustále vylepšovat kvalitu svých výstupů a v kombinaci s automatizací jednou zcela nahradit řadu nyní fyzicky vykonávaných aktivit,“ vysvětluje Jan Burian ze společnosti IDC.

Nastupují autonomní vozidla?

Frekventovaným tématem jsou ve veřejné debatě i v médiích samořiditelná vozidla. Budou nás jednou vozit automobily nebo i hromadné dopravní prostředky bez řidiče? Možné to je, ba pravděpodobné, i když zbývá dořešit v daném ohledu ještě celou řadu výzev – ani ne tak technologických (potřebné technologie už existují), jako spíše legislativních a svým způsobem i etických otázek. Jedná se kupříkladu o odpovědnost za případnou nehodu. Přitom už nyní disponují nová vozidla vyráběná ve špičkových automobilkách některými prvky autonomního řízení, jež řidiči usnadňují jízdu a zvyšují bezpečnost provozu.

Pro přepravu nákladů po silnici je jednou z inspirativních vizí tzv. platooning. Digitálně propojené konvoje autonomních kamionů, například na elektrický pohon, mohou celou oblast logistiky a dopravy významně posunout. A nejde o vzdálenou „hudbu budoucnosti“: platooning už na německých dálnicích úspěšně testovaly společnosti DB Schenker a MAN Truck & Bus. „Mobilita budoucnosti bude automatizovaná a propojená. Samozřejmě to samé platí i pro logistiku. Proto plně podporujeme zavádění technologií, jako je platooning, do běžného provozu. Chceme, aby procesy byly ještě bezpečnější, efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí,“ prohlásil v této souvislosti Andreas Scheuer, spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury.

Roste důraz na inovativní myšlení

Pro firmy, které samy přepravní a logistické služby poskytují, i pro ty, jež je využívají, nabývá na významu stále větší otevřenost vůči změnám. Tyto změny se týkají technologií, procesů i lidské práce.

Jistě ne každý je vizionář typu Elona Muska nebo Jeffa Bezose, ale naladit se na vlnu inovací nepředstavuje pro jedince ani firmu neřešitelný úkol. Držet krok s nejnovějším vývojem neznamená už dnes v logistice a dopravě výraznou konkurenční výhodu, ale je mnohem spíše nutností.

Marc Trollet Marc Trollet
Autor článku je výkonným ředitelem společnosti Eurowag pro oblast logistických řešení a optimalizace flotily.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1