Robotizace intralogistiky bude posilovat
říká Miroslav Hampel, generální ředitel společnosti KVADOS
Ostravská společnost KVADOS, a. s., se v průběhu své existence rozrostla a vytvořila skupinu KVADOS GROUP. Jde o skupinu firem, které sdílí své know-how a zaměřují se na široké spektrum oblastí. KVADOS GROUP využívá synergie zkušeností jednotlivých firem a tím lépe pokrývá potřeby zákazníků a poskytuje komplexní řešení. V čele skupiny stojí Miroslav Hampel, generální ředitel společnosti KVADOS, kterého jsme požádali o rozhovor. Zaměřili jsme se především na oblast automatizace a robotizace intralogistiky.
Před pár lety jste se nám v rozhovoru zmínil, že vaším cílem je být lídrem v každém segmentu, kterému se věnujete. Daří se Vám plnit tento cíl a být lídrem i v oblasti automatizace a robotizace intralogistiky?
Strategie KVADOS GROUP je dosáhnout v každé klíčové oblasti a segmentu, kterému se intenzivně a strategicky věnuje, pozice lídra nebo být mezi třemi hlavními dodavateli. Aktuálně se nám to podařilo nejen v segmentu WMS, ale také se aktivně snažíme stát lídrem v oblasti automatizace a robotizace intralogistiky. Tuto strategii nově naplňujeme nejen přirozeným růstem, ale také realizací akvizic, kterými jsme v posledních letech doplnili v rámci KVADOS GROUP další kompetence, znalosti a podíl na trhu. V současné době máme na českém a slovenském trhu k dispozici 250 specialistů, což nás zcela jistě řadí mezi lídry v této oblasti. Na lokálním trhu nám primárně konkurují pobočky zahraničních globálních hráčů. Jejich lokální týmy sice disponují menším počtem zaměstnanců, avšak při realizaci projektů úspěšně spolupracují se svými zahraničními pobočkami.
Bude v příštích 5 letech převládat automatizace, nebo robotizace?
Myslím si, že v příštích 5 letech půjdou ruku v ruce a spíše bude posilovat robotizace. Dnes do automatizace řadíme např. policové zakladače, dopravníky, sortery nebo řešení KLT či paletové manipulace typu Shuttle s využitím jeřábové konstrukce. Na trhu roste poptávka po náhradě těchto technologií s využitím robotů, které nevyžadují masivnější a trvalejší zabudování do prostoru skladu a nabízejí vyšší pružnost pro změny. Ale stále budou provozy, kde má své místo dopravník, a budou fungovat v kooperaci s roboty, zvláště jako buffery pro vykrývání nelinearity provozu apod. Trend může vychýlit masivnější nárůst robotických ramen do paletizace a depaletizace, sortování, ale také automatizovaného pickingu. Tady je nástup o poznání pomalejší než ve výrobě, protože v logistice čelíme větším výzvám, především z hlediska manipulace s nestandardizovanými manipulačními jednotkami.
Jaké technologické trendy v oblasti automatizace v intralogistice očekáváte?
Nejintenzivnější nárůst v automatizaci očekáváme v oblasti komplexních a robustních WMS systémů. Řešení postavená na 1. a 2. generaci WMS vyvinutých v rámci existujících ERP systémů nebo řešení postavená pouze na digitalizaci papírových dokladů a jejich náhradou pomocí PDA nebudou stačit pro integraci a řízení pokročilých provozů s automatizací.
Očekáváme také masivnější nástup manipulace s paletami v horizontální rovině jak ve výrobních, tak logistických provozech. Postupný ústup přepravy pomocí tažných vozíků a náhradu za manipulaci pomocí AGV. Ve skladové manipulaci s paletami odhadujeme trend v nástupu především 4D Shuttle robotizace v kombinaci s výtahy, místo automatických a poloautomatických VNA vozíků nebo autonomních ForkLiftů s ohledem na nízkou produktivitu a vysokou cenu.
V manipulaci s menšími přepravkami a kartony pak větší využívání KLT robotů a skladových systémů a propojení s robotickými manipulátory. Postupný nárůst robotizovaného pickingu očekáváme také v kusové manipulaci. V napojení na externí logistiku tak bude jistě výzvou automatizace paletové nakládky a vykládky kamionů.
Robotický paletový vozík myFABER AGV PalletJack F20 získal při svém slavnostním představení velkou pozornost.
Jaké jsou hlavní výzvy spojené s integrací různých automatizačních technologií?
Hlavní výzvou je schopnost integrovat jednotlivé systémy s využitím online metod a technologií na platformě WEB Service a univerzálních API. V oblasti WES/WCS nebo RMS jsou to systémy na Linux platformě, především ze strany asijských producentů. U těch převládají obavy z obchodních restrikcí ze strany USA a rizika omezených přístupů k technologiím amerických firem, kterému v minulosti čelil např. Huawei.
Naše společnost se rozhodla pro rozsáhlou investici do vlastní platformy myFABER® WES/WCS. Integrujeme s ní technologie mnoha dodavatelů automatizace a robotizace a umožňujeme jejich snadné napojení na pokročilejší ERP a WMS systémy. Naši platformu myFABER® WES/WCS umíme zároveň i rozšiřovat o nové procesní logistické funkcionality, které v existujících WMS nebo ERP systémech chybí. V rámci integrace, s postupně se konsolidujícím trhem ERP, budou tedy ve výsledku narůstat potřeby nejen datové, ale i ty procesní.
Jakou roli hraje APIL v podpoře inovací v logistickém odvětví a jaké jsou hlavní cíle asociace v této oblasti?
Asociace APIL vznikla za účelem otevřenější a rychlejší spolupráce významných hráčů v segmentech automatizace a robotizace intralogistiky. Vytváří podmínky pro efektivní integraci technologií, podporuje obchodní a marketingovou spolupráci členů, jejich osobní vztahy a vzájemné sdílení zkušeností ze společných projektů.
Konkrétně například usilujeme o smysluplný rozvoj automatizace a robotizace s ohledem na modernizaci předpisů v oblasti protipožární ochrany a bezpečnosti práce. To zahrnuje naši otevřenou a odbornou komunikaci s příslušnými orgány s cílem modernizovat legislativu pro snadnější pokrok v této oblasti.
Navazujeme spolupráci se školami a výzkumnými pracovišti univerzit, abychom vzdělávali studenty a dali jim představu o směru moderního trhu práce České republiky. Není to totiž jen automotive průmysl, který využívá automatizaci a robotizaci ve svém podnikání. Věříme, že s naší pozicí v srdci Evropy nemusíme být pouze tranzitní zemí, ale můžeme nabídnout výkonný průmysl v podobě automatizované intralogistiky a na ni navazující služby. V blízké budoucnosti plánujeme spustit společný inovační projekt výzkumu a vývoje, ke kterému nyní připravujeme právní, technický a organizační rámec.
Proč jste se rozhodli zorganizovat první konferenci APIL? Jaká jsou hlavní nosná témata konference?
Naší činností chceme erudovat trh a popularizovat automatizaci a robotizaci u veřejnosti, odborníků, specialistů v logistice a studentů. Proto jsme se v APILu rozhodli zorganizovat první ročník odborné logistické konference, kde není jejím primárním cílem profitovat, ale poskytnout kvalitní program a vzdělání účastníků v této oblasti. Snažíme se naši konferenci odlišit od řady jiných a neprezentovat pouze obchodní a marketingové prezentace. Pro účastníky chystáme případové studie a reálné zkušenosti s nasazením technologií do provozů, ať už jsou pozitivní, či negativní.