Jak mohou obchodníci snížit transakční náklady?
Aktuální trendy v oblasti POS terminálů
V oblasti finančních technologií se inovace dlouhodobě nejvíce prosazují v sektoru plateb. Platební průmysl prochází v posledních letech procesem digitalizace, který výrazně urychlila pandemie a nárůst bezhotovostních transakcí. V posledních letech dokonce obrat bezhotovostních transakcí v maloobchodě překročil objem hotovosti vydané bankomaty. Česká republika je navíc světovým lídrem v používání bezkontaktního placení. Snižující se počet hotovostních plateb v obchodech však přináší zvyšující se náklady podnikatelů, kteří kvůli transakčním poplatkům přicházejí o část tržeb. Například v roce 2020 odvedli v Česku obchodníci na poplatcích za bezhotovostní transakce přes devět miliard korun. V roce 2021 to bylo dokonce přes deset miliard korun. Otevřené bankovnictví a nové inovace však dokážou tyto náklady výrazně snížit.
Mezi hlavní příčiny vysokých transakčních poplatků patří především neefektivita zpracování plateb: příliš mnoho zprostředkovatelů, omezená konkurence mezi karetními systémy a nízká úroveň digitálního zabezpečení. Samotné poplatky se skládají ze tří hlavních složek. První část si ponechává poskytovatel platebního řešení, druhou karetní společnosti a třetí je mezibankovní poplatek, který inkasuje banka držitele karty.
V českých kamenných obchodech stále dominují tradiční platební metody, jako jsou kreditní a debetní karty (69 %) a hotovost (55 %). Své uplatnění ale čím dál více nacházejí nové platební možnosti, jako platba mobilním telefonem či chytrými hodinkami (21 %). Bezkontaktní placení upřednostňuje 82 % Čechů. Spotřebitelské chování Čechů se v posledním roce výrazně změnilo. Posledním trendem je odchod od klasických fyzických platebních karet a rapidní vzestup transakcí provedených virtuální cestou. Mnoho odborníků proto předpovídá, že budoucnost plateb bude „bezkaretní“. Otevřené bankovnictví a platby v reálném čase přinesly spotřebitelům a obchodníkům nové transakční metody.
Jednou z takových je inovativní platební infrastruktura převodů z účtu na účet (A2A: account-to-account). Přímá platba z účtu na účet znamená, že platba přechází z bankovního účtu plátce přímo na bankovní účet poskytovatele služby nebo obchodníka, tedy bez prostředníků, jako jsou debetní či kreditní karty. Díky tomu dochází k výrazné redukci poplatků vzniklých při přijímání plateb. Okamžité platby navíc umožňují převod peněz mezi účty v rámci několika sekund. Platební metoda A2A nabízí obchodníkům výhody, které převyšují nad platbami skrze bankovní karty: nižší transakční náklady, vyšší konverzní poměr, okamžité zúčtování a nejvyšší míra digitálního zabezpečení. V porovnání s kreditními kartami snižují přímé peněžní transakce náklady obchodníka přibližně o 90 %. Platby A2A se navíc neomezují pouze na online nákupy.
Moderní technologie umožňují integrovat A2A metodu do stávajících platebních terminálů u pokladen v kamenných obchodech. Nedávno byla představena vůbec první integrace platebního řešení A2A na POS terminálech v České republice. Technologie nevyžaduje žádné změny na technické straně obchodníka, protože využívá stávající infrastrukturu POS terminálu. Spotřebitelé zaplatí u pokladen v kamenných obchodech bezkontaktně – stačí jim propojit svůj bankovní účet v rámci mobilní aplikace obchodníka a zaplatit prostřednictvím NFC přiložením telefonu k POS terminálu. Díky vícefaktorové autentizaci navíc A2A platby chrání spotřebitele před neúmyslnými chybami i aktivními podvody.
Otevřené bankovnictví podpořilo inovace a větší konkurenci v odvětví finančních služeb. Postupný přechod od hotovostních plateb k digitálním přináší spotřebitelům i obchodníkům zcela nové platební možnosti. Fintech společnosti přináší revoluci do odvětví platebního styku a tradiční hráči musí držet krok s technologickým vývojem.
![]() |
Radoslav Tomašiak Autor článku je vedoucím oddělení POS řešení ve společnosti kevin. |