5 kroků k zajištění bezpečného pracoviště s EAM aplikací
V období vrcholící pandemie je pro mnoho firem klíčovou otázkou, jak umožnit návrat zaměstnanců na pracoviště, a přitom vyhovět přísným pravidlům ochrany zdraví a dodržování hygieny. Termíny „bezpečné“ a „čisté“ dnes znamenají něco zcela jiného než před rokem a tato nová normalita se promítá také do pracovních postupů, firemních procesů a jejich IT podpory. V oblasti informačních systémů jsou přirozeným nástrojem podpory aplikace pro správu podnikového majetku (EAM).
Obecně řečeno existuje 5 základních kroků k zajištění bezpečných a čistých provozů.
- Zajistit kontinuální procesy pro udržení čistoty na pracovišti
- Rozšířit plány preventivní údržby
- Identifikovat nové rizikové oblasti
- Být připraven na náhlé změny
- Přejít od preventivního k normativnímu přístupu
Krok 1: Zajistit kontinuální procesy pro udržení čistoty na pracovišti
Tvorba provozních postupů, jejich komunikace k pracovníkům a uvádění do praxe již nestačí. Pokud nelze zajistit jejich 100% splnění, je to z pohledu aktuálních předpisů nevyhovující. Možnost kontaminace pracoviště nežádoucím koronavirem je velmi snadná a následné ohrožení zdraví zaměstnanců a poškození reputace podniku jsou běžnou realitou.
K udržení bezpečného a čistého pracoviště je klíčové nastavit ucelený preventivní procesy údržby. Nové rozvrhy údržby musejí zahrnout nové pracovní kvalifikace a provozní podmínky. Procesy preventivní údržby v oblasti dezinfekčních procedur je nutno posílit a čistit pracoviště častěji a intenzivněji.
Krok 2: Rozšířit plány preventivní údržby
Organizace mohou očekávat náročnější požadavky na sledování, monitoring a analýzy jakéhokoliv incidentu včetně otázek na frekvenci údržby, vzdělávání zaměstnanců, jejich kvalifikaci apod. Již nyní se tvoří nové pokyny týkající se například topných a ventilačních systémů, které požadují přísnější kontroly preventivní údržby, a lze předpokládat, že tyto nároky dále porostou bez ohledu na odvětví. Organizace budou muset rozšířit oblast reportování, dokumentace a záznamů týkajících se údržby.
Bude potřeba vytvořit seznam majetku, který je novou situací nejvíce dotčen a který podporuje klíčové procesy podnikových operací. Například v casinu či jiném zábavním podniku je kritickým zařízení klimatizace – pokud její údržbě nebude věnována zvýšená pozornost, může dojít ke kontaminaci virem a nejen ke ztrátě příjmů, ale také dočasnému uzavření celého podniku.
Krok 3: Identifikovat nové rizikové oblasti
Pod diktátem bezpečnosti a čistoty vznikají v rámci existujícího podnikové majetku nová rizika. Například v případě logistických firem dříve probíhala kontrola pouze provozních komponent typu pneumatik, motoru, brzdových systémů apod. Nyní se hodnocení rizik doplňuje také o čistotu kabiny řidiče či operátora, zahrnující informace o posledním čištění, kým a zda byl proškolen dle nových směrnic. A to se dnes vztahuje na všechna odvětví – od průmyslových provozů až po hotely.
Vedle možnosti zápisu všech činností je třeba mít také specifické metriky, které umožňují stanovit Risk Assessment Index (RAI) a konkrétní podnikový majetek ohodnotit s pomocí skóre. Kritéria jsou definována s využitím rozhodovacích stromů, na základě kterých se kalkuluje skóre, které pak identifikuje hlavní rizika v rámci podnikového majetku.
Krok 4: Být připraven na náhlé změny
Oddělení údržby jsou neustále konfrontována s novými zdravotními, bezpečnostními a environmentálními regulacemi. Obecná pravidla budou doplňována o odvětvově-specifické pokyny a nelze dopředu předpovídat, o jaká a jak často. Stejně tak lze předpokládat, že se zvýší četnost neplánovaných návštěv od inspektorů a auditorů. O to důležitější pak bude reportování v reálném čase, které bude obsahovat přijatá opatření, implementované rozvrhy a jejich dodržování, záznamy o školení zaměstnanců a detaily o nebezpečných materiálech a aktivitách.
Aktuální verze Infor CloudSuit EAM 11.5 je nejnovější generace specifického řešení pro správu majetku od společnosti Infor. Nová verze přináší nové, výkonné funkčnosti s možností provozování v cloudovém prostředí v SaaS módu. Infor CloudSuite EAM 11.5 je integrován s modelem BIM prostřednictvím OpenCAD BIM a optimalizuje tak možnosti vizualizace s využitím 3D virtuálních modelů a vizualizací zařízení. Řešení Infor EAM využívá například společnost MND Gas Storage, které přineslo plnou digitalizaci procesů a její manažeři mají nyní přesný přehled o údržbě v reálném čase.
Krok 5: Přejít od preventivního k normativnímu přístupu
Aplikace pro správu podnikového majetku (EAM), kterou lze přizpůsobit rychle se měnícím potřebám integrace napříč jednotlivými oblastmi včetně napojení CAD a GIS systémů, dodavatelského řetězce a dalších relevantních řešení, umožní rychlý přístup ke kvalitním a přesným datům. Digitalizovaný systém integrovaný s chytrými technologiemi dokáže poskytnout podklady ke kritickým analýzám a dát je do kontextu s historickými informacemi včetně chybových analýz, garantovaných záruk a strategií OEM výrobců.
To vše umožní organizacím přejít z preventivního nastavení k predikovatelnému normativnímu přístupu, což znamená, že nová úroveň bezpečnosti a čistoty na pracovišti se stane standardní normou. S podporou procesů, metod a procedur v rámci EAM systému mohou vytvořit spolehlivou, zvládnutelnou a škálovatelnou infrastrukturu schopnou se vyrovnat s jakýmikoliv budoucími požadavky.
Autor článku je Channel Sales Manager pro střední a východní Evropu ve společnosti Infor.