Chceme, aby systém K2 řešil všechny důležité procesy
říká Tomáš Szkandera, CEO společnosti K2 Software
Tomáš Szkandera je ředitelem společnosti K2 Software. Má bohaté zkušenosti s řízením procesů ve výrobních i obchodních podnicích a zejména v oblasti e-commerce. Pod jeho vedením vzniká každý rok nová verze informačního systému K2. Sešli jsme se ale nejen kvůli tomu, co nová verze K2 přináší.
Tuzemská ekonomika se loni mírně propadla. Projevilo se to na zájmu firem investovat do digitalizace?
To, že česká ekonomika na tom v loňském roce nebyla bůhvíjak, všichni vidíme. Nás to naštěstí v tuto chvíli nijak nepostihlo, protože právě digitalizace nebo automatizace jsou vnímány jako šance na výrazné úspory. I díky tomu vidíme, že zájem firem o naše služby a naše řešení nepolevil. Stále platí, že nové implementace máme plánované i rok dopředu. Poptávají nás firmy, které si jsou vědomy nutnosti implementovat nový ERP systém a plánují to dlouho dopředu. Vědí, že odklad nasazení nového systému je pro ně z dlouhodobého pohledu ztráta.
K poklesu tržeb došlo i v oblasti e-commerce, která je jedním z odvětví, na které se zaměřujete. Je to pro vás stále perspektivní oblast i přes současný útlum?
Perspektivní oblast to určitě stále je a stále bude. Přece jen, covid expanzi strašně urychlil a dnes spíš pozorujeme návrat k takovému střízlivějšímu normálu. V mnoha odvětvích je ještě velký potenciál k růstu nejen na úkor klasického retailu, ale i v rámci odlišení se od stávající konkurence. Jsem přesvědčený, že jakmile se celá ekonomika vrátí k růstu, poroste opět i segment e-commerce. V tomto ohledu se však situace týká i nás, protože máme méně poptávek na spuštění e-shopů od klasických maloobchodních prodejců (jejichž tržby jsou primárně z B2C segmentu), ale implementujeme spíše B2C e-shopy pro výrobce nebo velkoobchodníky, kteří chtějí vedle klasického B2B kanálu proniknout i do B2C segmentu.
Nedávno jste uvedli novou verzi informačního systému K2, u které zdůrazňujete, že je plně webová. Co to znamená?
Především to, že je náš ERP systém K2 k dispozici pro běžnou práci uživatele prostřednictvím plně webového prohlížeče. Uživatelé už se nemusí pro práci se systémem přihlašovat přes VPN nebo vzdálenou plochu na terminál. Ať jsou kdekoli na světě, stačí spustit prohlížeč a mají systém na dosah ruky, klidně z tabletu nebo mobilu.
Setkal jsem se s názorem, že všechny ERP systémy jsou dnes prakticky stejné, ale při pohledu na kádvojku to tak nevypadá. Už svým uživatelským rozhraním se vymyká představám o nudném podnikovém softwaru. Nacházíte v tomto směru stále nějaké prvky k vylepšení? Najdeme některé z nich v nové verzi?
Na uživatelské rozhraní systému jsme se zaměřili už před 10 lety, kdy jsme najali prvního designéra. S příchodem nových webových technologií se těmto lidem rozvázaly ruce a při návrhu UI již nejsou limitování technologiemi. V nové verzi tak najdeme UI prvky jako jsou animace, stínování, gradient, nové komponenty i způsoby zobrazování jako kanban board, gantt a mnohé další. Každý uživatel si může zvolit vlastní barevné schéma aplikace. Microsoft, Apple a Google svými aplikacemi nastavují standard a očekávání uživatelů na prostřední aplikace a jsme přesvědčeni o tom, že ERP systémy musí s tímto trendem držet krok.
Jsou i uvnitř systému K2 nějaké vlastnosti a funkce, kterými se podle vás odlišuje od konkurenčních systémů kromě už zmíněné webové architektury?
Jednou z těch nejpoužívanějších klíčových výhod našeho ERP je funkčnost nazývaná Multicompany, kdy je možné provozovat více různých společností v jednom systému a navzájem tak sdílet data. Jednoduše, a hlavně automaticky, lze tvořit potřebné účetní doklady při přeprodeji zboží. Další klíčovou výhodou je integrované e-commerce řešení jak pro B2C e-shop, B2B portál, tak i stále oblíbenější prodej skrze marketplaces. Mezi zákazníky je také oblíbený modul workflow, který slouží k procesnímu řízení celé firmy. Každý uživatel ví přesně, co má dělat, a na nic důležitého se nezapomene.
Máte už k nové verzi nějakou odezvu od zákazníků? Předpokládám, že nějaké implementace nové verze už máte za sebou. Můžete některé z nich zmínit?
Ano. Zatím dostáváme velmi dobré odezvy, což nás těší. Ale je to především vidět na samotných číslech. V rámci DT Holdingu řešíme 90 tisíc dokladů denně. Pro našeho stávajícího zákazníka Zoot pracujeme na komplexním logistickém řešení a implementovali jsme řešení ve skladu, které výrazně urychluje práci. Osobně mám rád i referenci v Agrop Nova, která má nevšední výrobu a webovou K2 využívá na příjem, převod, výdej materiálu, ale i v samotné hale na odvádění výroby. BigShock převádí výrobu do České republiky a má vlastní výrobní závod, kde webová K2 řídí výrobu a umožňuje managementu vzdálené řízení firmy mimo kancelář.
Můžete naznačit, na čem aktuálně pracujete do příští verze? Jak vlastně každý rok vybíráte, co v kádvojce vylepšit a co doplnit?
Každý rok vybíráme novinky, na kterých budeme pracovat ze tří oblastí. Tou první a nejzásadnější je, že vybíráme z velkého počtu požadavků našich zákazníků. Protože chceme reagovat na jejich požadavky a potřeby (příkladem toho může být webový obchodní konfigurátor produktů, na kterém pracujeme). Druhou oblastí je, že upgradujeme některou zastaralou část systému, protože nechceme mít velký technologický dluh (příkladem může být nové jádro ERP systému v novém programovacím jazyce, na kterém pracujeme). A konečně třetí oblast tvoří funkce, které nám pomáhají směřovat k naší vizi být nejlepším Podnikovým systémem pro úspěšné firmy. Chceme, aby systém K2 řešil všechny důležité procesy ve firmě. I proto aktuálně pracujeme například na novém modulu pro finanční plánování jeho vyhodnocení prostřednictvím Business Inteligence (BI).
Jaké jsou možnosti systému K2 z hlediska přizpůsobení specifickým požadavkům? Do jaké míry si mohou zákazníci přizpůsobit systém vlastními silami? Jak v takových případech udržujete integritu systému?
Systém K2 je znám svou otevřeností a velkými možnostmi přizpůsobení se požadavkům firmy. S oblibou říkám, že pokud si to dokážete představit a popsat, jak to má fungovat, tak to lze v K2 udělat. Veškeré nástroje, které mají k dispozici naší konzultanti pro úpravy systému, mohou využít i zaměstnanci na straně zákazníka. Ale je důležité to nepřehánět, pokud chce správce systému vyhovět každému požadavků uživatele ve firmě, může se stát, že je najednou v systému tisíce customizací, které pak komplikují upgrade systému na novější verzi. Je potřeba najít rovnováhu v tom, co se vyplatí upravit na míru a kde je možné využít standardní řešení. V tom hraje důležitou roli zkušenost našich projektových manažerů, kteří zákazníky směřují.
Jak se díváte na současnou mánii kolem umělé inteligence? Co z ní zbude, až opadne vlna nadšení z generování obrázků a povídání si s chatboty?
AI vnímám jako velký technologický pokrok. Upřímně si nemyslím, že AI nahradí lidi, ale lidi, kteří jí budou umět používat, nahradí ty, kteří jí používat nebudou. Ostatně na příkladu našich vývojářů vidím jak moc jim AI pomáhá při psaní programového kódu.
AI je pro náš typ podnikání velká příležitost ze dvou pohledů. V prvním nám pomáhá při samotné práci, vývojáři ERP systému jí využívají při programování. AI dokáže značnou část kódu „předgenerovat“ a programátor tak pouze upraví a doplní předpřipravený kód. Důležitější pro nás je však zapracování AI do našeho ERP K2, kdy bude pomáhat přímo v systému K2 tisíci uživatelům při jejich denní práci. Našim cílem je, aby AI v K2 pomohla s rutinou a člověk tak řešil věci, které nemůže řešit automat. Tedy nepodléháme žádné velké mánii, ale snažíme se konstruktivně uvádět do každodenní praxe to, co dává smysl.
V našem odvětví vidím velký potenciál AI přímo v jádru ERP systému, kdy běžným uživatelům může výrazně zjednodušit práci a odstranit rutinu. Proto pracujeme v tuto chvíli zejména na tomto směru. Ještě se nepouštíme do využití AI pro analýzu firemních dat, jelikož vidím problém v bezpečnosti a možném úniku citlivých informací.
Můžete nám prozradit i něco ze zákulisí vývoje K2? Je stále soustředěný do vaší ostravské centrály, nebo se na něm podílejí i regionální pobočky?
K2 roste poměrně rychlým tempem. Ostatně už druhý rok budeme mít obrat přes 600 milionů korun, což bylo donedávna nepředstavitelné. Proto už neplatí, že všechno děláme jen v Ostravě. Pokud dnes chcete být konkurenceschopní, musíte umět pracovat s kvalitními lidmi napříč regiony. Jeden příklad za všechny? Náš BI tým pracuje na svých technologiích v Brně. A spolupráce se nám osvědčuje, jakmile uvidíme potenciál i v dalších městech, chceme už vyzkoušený systém aplikovat i tam.
Kolik lidí se na vývoji systému K2 podílí? Máte v plánu váš tým v nejbližší době rozšiřovat?
Dám vám příklad z vývoje současného systému K2 alba. Během roku na nové verzi našeho systému pracovalo 80 vývojářů. Dohromady jsme strávili 66 800 hodin a vyřešili více než 3 300 tiketů. To je pozice, kterou si nemůže zdaleka dovolit každá firma, proto si toho vážíme. Situace na trhu IT je už taková, že hledáme nové lidi prakticky neustále. A velkým úkolem nás manažerů, je pak vybrat ty správné kvalitní lidi, dát jim příležitost, pravomoci a zodpovědnost. Takto u nás vyrostla většina manažerů i zkušených vývojářů. Jsme založeni na silných osobních vazbách a věříme, že právě lidskost a týmovost je jeden z aspektů, proč u nás lidé zůstávají. Korporátním manýrům se maximálně vyhýbáme.
Rozhovor připravil Lukáš Grásgruber, šéfredaktor IT Systems.