fb
IT Systems 10/2025 ERP systémy 3. 11. 2025 10:00

Pokud chybí vize, produkt nebo kvalitní lidé, žádné AI ani ERP nepomůže

říká Petr Schaffartzik, předseda představenstva skupiny K2

Společnost K2 je dodavatelem podnikového informačního systému K2, který vyvíjí už více než tři desetiletí. Díky tomu se stala spolehlivým partnerem mnoha firem z různých odvětví. Po akvizici společnosti SLUNO navíc rozšířila své působení v oblasti řízení a automatizace obchodních a logistických procesů. V čele společnosti stojí Petr Schaffartzik, kterého jsme požádali, aby nám prozradil, co přináší letošní verze ERP systému K2. Řeč byla o trendech, které dnes hýbou světem, a to nejen v oblasti IT. Zajímalo nás také, jak se firma vyrovnala s následky loňských povodní.

Loňské ničivé povodně zasáhly přímo i vaši společnost. Jak jste se s nimi vypořádali a jak tato zkušenost ovlivnila fungování K2 a vaše další plány?

Povodně už jsou dávno minulostí. Díky povaze našeho podnikání jsme se nezastavili ani na chvíli – kolegové se pouze na pár dnů vrátili do režimu známého z doby covidu, tj. pracovali z domova. Kromě toho také aktivně pomáhali při odstraňování těch nejurgentnějších škod.
Největší dopad tak povodně měly na naše datové centrum, kde byla zatopena trafostanice a dieselové agregáty. V důsledku této zkušenosti jsme se rozhodli, že už nebudeme spoléhat na stavitele protipovodňových hrází a nezaměříme se pouze na odstraňování škod. Všechny non-IT technologie jsme umístili od 4. NP výše a dieselové agregáty na střechu naší druhé budovy, jejíž rekonstrukce se blíží do své finální fáze. Ještě důležitější zprávou je, že jsme duplikovali technologie a umíme datové centrum nově provozovat v podobě geoclusteru mezi dvěma oddělenými lokacemi.

Jak se v posledních letech proměňuje zázemí K2 a kam ho chcete posouvat dál?

Jak už jsem zmínil, finišujeme s rekonstrukcí druhé budovy v Ostravě, kde vznikají velmi moderní prostory pro dalších až 120 nových členů K2 týmu. Spojením obou budov na úrovni prvního podlaží vytvoříme prostor pro kavárnu, která se brzy stane oblíbeným místem neformálního setkání našich lidí a předpokládám také našich návštěv.
V únoru 2026 také skončí kompletní rekonstrukce 22. patra v zatím stále nejvyšší budově v ČR, v AZ Tower v Brně. Naše týmy se tak konečně přesunou do jedněch prostor s rezervou pro další rozšiřování.

Každý podzim uvádíte novou verzi systému K2 — co přináší letošní verze nejen z hlediska nových funkcí, ale především z hlediska přínosů pro konkrétní typy uživatelů (účetnictví, obchod, výroba, sklad…)?

Vydání nové verze systému K2 je i letos spojené s limitovanou edicí ginu inspirovaného tentokrát Japonskem. Proto jsme pro ni vybrali jméno K2 nara. Ta jako každá nová verze přináší stovky novinek napříč celým systémem. Všechny novinky v podstatě míří ke zjednodušování, automatizaci a digitalizaci. Za novinku s největším potenciálem považuji automatické vyplňování dat ve formulářích postavené na umělé inteligenci. Náš vlastní model je lokální, zákazník nemusí svá data posílat mimo firmu.
V oblasti výroby jsme připravili úplně nový modul Kvality, ve skladu je to například vizuální mapa skladu a hledání optimální cesty pro skladníka, v obchodě se dál věnujeme omnichannel strategii. V letošním roce jsme modernizovali mimo jiné POS a hlavně také standardy B2B a B2C portálů.
Nově jsme se také zaměřili na oblast HR. Konkrétně jsme vytvořili moduly pro správu inzerce, evidenci uchazečů a s napojením na workflow i možnost řízení procesů náboru. I zde už umožňujeme zapojení umělé inteligence.

Přechod na novější verze ERP systému bývá pro firmy náročný. Jakým způsobem jim tento proces usnadňujete?

Jsme známí tím, že firmy nutíme dělat aktualizaci ERP K2 na novou verzi nejméně 1x za 2 roky. Zároveň jsme známí tím, že verzi systému nejen udržujeme, ale také dramaticky rozvíjíme, abychom se neustále posouvali vpřed. Pro nás už jsou ty přechody na nové verze snad tou největší rutinou. Máme je zažité a zvládnuté velmi dobře tak, abychom uměli minimalizovat zátěž na straně zákazníka.
Náročnost přechodů mezi verzemi zohledňujeme také při vývoji ERP K2. Při zásadních změnách zachováváme často ještě mnoho let (obvykle 5–7 let) původní funkcionalitu společně s tou novou. Pokud si tak firma přeje zachovat status quo, jsou dopady při přechodu na novou verzi relativně malé. V dalších letech se už ale rozvíjí jen nová funkcionalita a v jistém okamžiku tu původní zrušíme. To pak obvykle znamená revizi a změny v procesech ve firmě a zaškolení uživatelů.
Jsou firmy, které se na novinky a změny těší, a pak jsou ty, které odkládají inovace v ERP až na poslední chvíli. Především u těch druhých vzniká paradox: chtějí často mít ve firmě to, o čem se právě mluví, ale v realitě jim pak trvá neskutečně dlouho, než se z pouhého chtění přejde do realizace.

Můžete zmínit některé projekty, které jste v poslední době realizovali a které považujete za velmi inspirativní?

Osobně mě motivují projekty, které mají přesah mimo území České republiky a Slovenska. Dlouhodobě se netajím tím, že máme ambice expandovat. Míříme do stále větších společností a chceme pro ně být spolehlivým partnerem i v situaci, kdy oni sami potřebují pokrýt své pobočky mimo území naší bývalé federace. Velmi inspirativním projektem letošního roku je tak implementace systému K2 ve společnosti Union Ocel, která pokrývá také lokality v Polsku a Rumunsku. Dále budeme ve spolupráci s naší partnerskou firmou v Bělehradě spouštět rutinní provoz systému K2 u prvního zákazníka v Srbsku.

Kudy se bude ubírat další vývoj systému K2?

Při dalším vývoji systému K2 se budeme i nadále držet myšlenky, že vše, co se může stát bez zásahu uživatele, ať se děje automaticky. V tomto směru nám výrazně pomohou prvky umělé inteligence, které se stanou nedílnou součástí celého systému. Dále se budeme snažit o zdokonalování systému K2 především v oblastech skladů, výroby a obchodu, kde umíme nabídnout tu největší přidanou hodnotu.
Na pozadí zároveň probíhá technologická revoluce, kdy postupně přecházíme na nový aplikační server. Máme po dvou letech hotové jádro nového systému a první modul, který ve verzi K2 nara představíme. V příštím roce zahájíme postupnou migraci všech modulů s cílem dokončit přepis do 5 let. Zvolili jsme cestu, kdy s každou další verzí budeme postupně uvolňovat nové moduly. Naše klienty tak za 5 let nečeká žádný "velký třesk", ale naopak evoluce, na kterou jsou už u K2 zvyklí.

Mění se dnes nějak požadavky firem na informační systém?

Požadavky a nároky firem neustále rostou, a tak nějak se předpokládá, že systém umí všechno, co potřebují, protože to tak přece musí dělat každý. Vytváří to větší tlak na počáteční předimplementační analýzu. A pak firmy často požadují, aby informační systém řešil ideálně vše, co firma na úrovni softwaru potřebuje – od stravovacího systému a průchodového systému až po intranet. V dnešní IT džungli je tak stále preferované řešení all-in-one před skládankou všech možných specializovaných produktů. Tyto "skládačky" mají často komplikovanou integraci, a hlavně problematické řízení dalšího rozvoje, kdy i banální požadavek může znamenat změnu na úrovni několika produktů.
Dále se snad u všech firem objevuje požadavek na využití umělé inteligence snad ve všech oblastech, které jsou ve firmách problematické, např. při řízení zásob nebo při plánování výroby. Ale i tady platí, že pokud chybí vize, produkt nebo kvalitní lidé, žádné AI ani ERP nepomůže.

Co považujete za aktuálně nejdůležitější trendy v oblasti podnikového IT? V médiích je dnes nejčastěji probíraným tématem umělá inteligence, ale čekal bych, že v reálném provozu zatím podniky řeší něco jiného. Mám pravdu?

Jednoznačně je to ta před chvílí zmíněná umělá inteligence. Vzniká dojem, že každý, kdo dnes už nepracuje s umělou inteligencí, je méněcenný. Hlavně, abychom už mohli říct, že to u nás máme. Nedávno nás poptal zákazník, menší výrobní firma, a ve svých požadavcích uváděl organizaci výroby a její plánování pomocí umělé inteligence. Na první schůzce jsme se doptávali na strukturu a podrobnost technologických postupů. Tedy vstupních dat pro umělou inteligenci. Dostali jsme šokující odpověď, že žádné technologické postupy nemají. První schůzka tak byla také schůzkou poslední. 
Z toho příkladu je patrné, že vznikají až nereálná očekávání od toho, co může umělá inteligence přinést. Pokud chybí vize, produkt, proces a kvalitní tým lidí, tak umělá inteligence nepomůže. Naopak může zefektivnit procesy, ušetřit čas těm kvalitním lidem a nahradit ty méně kvalitní.
A co firmy v reálném provozu kromě umělé inteligence řeší? Stále totéž – kvalifikované lidi, efektivitu a změny v poptávce. A k tomu obrovskou legislativní zátěž a regulace z dalších a dalších nařízení, která vstoupila nebo brzy vstoupí v platnost, jako je NIS2, EUDR, ESG nebo také AI Act.

Projekty modernizace a digitalizace firem jsou podporovány různými dotačními programy. Aktuálně například programem TWIST. Je to podle vás správné? Bude to dobře utracených 5 miliard?

Celý dotační byznys považuji v dlouhodobé perspektivě za škodlivý. Křiví podnikatelské prostředí a konkurenceschopnost. Uměle udržuje na trhu firmy, které by se bez dotační podpory jen velmi těžce obhájily nárok na svou existenci. Získání dotace má pro mnohé větší prioritu než skutečná inovativnost. Je často jednodušší uspět v dotační výzvě než se reálně zlepšit v předmětu podnikání.
Do programu TWIST, který míří do technologických inovací, patří mimo jiné také oblast umělé inteligence. To je oblast, o které v tuto chvíli hovoří úplně všichni. Část firem to již aktivně řeší, většina těch ostatních už ví, že tuto oblast řešit musí, a to nejlépe ihned. Dotujeme tak něco, co by z podstaty věci žádnou dotaci nepotřebovalo. Nedílnou součástí podnikání vždy byly investice. Nové technologie jsou tím nejlepším příkladem, do čeho bychom měli investovat. Ne to, co bychom měli dotovat.
O tom, že by 5 miliard bylo utraceno smysluplně, tak pochybuji.

Jak postupuje začleňování firmy SLUNO do skupiny K2? Otevřela vám tato akvizice nové segmenty trhu?

Držíme se původního záměru, se kterým jsme do akvizice společnosti SLUNO šli – zachovat firemní identitu společnosti SLUNO a ještě více posílit vnímání trhu, že SLUNO znamená řešení pro retail a logistiku. Nejvýznamnější investice v tuto chvíli putují do robotiky, ve které vidíme obrovskou perspektivu. Pomalu také probíhá sbližování firemních kultur, sjednotili jsme principy finančního řízení. Zároveň ale chceme držet identitu značky SLUNO, proto ji významně podporujeme v marketingových aktivitách. SLUNO byla naše první akvizice. Hodně jsme se naučili a vypadá to, že brzy budeme moci tyto nabyté zkušenosti využít znovu. 

Už řadu let pořádáte konferenci STATUS, na které se schází majitelé a ředitelé mnoha českých firem. Vaši kolegové zde představují novou verzi K2 a ukazují různé příležitosti pro modernizaci firem. Vy sám zde pravidelně rozebíráte nějaké zásadní podnikatelské téma. Jaké je to letošní?

Letošní zájem už o 8. ročník konference STATUS nám ukazuje dvě zásadní skutečnosti. Majitelé a ředitelé firem už si na naši konferenci zvykli a berou ji jako automatickou součást svého podzimního kalendáře. A také, že kapacita divadla Reduta už nám přestává stačit. Já se v úvodním bloku zaměřuji vždy na témata související s řízením firmy a pokouším se nebýt příliš IT. Letos se zaměřuji na emoce ve firmě, roli umělé inteligence při řízení lidí, změny ve světě managementu a hrozby, které pro firmy představují jejich majitelé.
A budu si o tom povídat také se třemi hosty. V letošním roce mé pozvání přijali Miroslav Jakubec, majitel společnosti Servis Climax, Dariusz Jakubowicz, majitel společnosti Barvy a laky Hostivař a také fotbalového klubu Bohemians Praha a Zdeněk Černý, majitel společnosti Biomac. Všechno jsou to velmi úspěšné, tradiční firmy nebo skupiny firem s více než miliardovými obraty. Všichni tři hosté mají publiku co sdělit a předat.

Česko bude pravděpodobně mít brzy zcela novou vládu. Nechci zde probírat přímo politické otázky, ale zajímalo by mě, zda očekáváte nějaký zásadní dopad této změny na ekonomiku a podmínky pro podnikání. Nebude v dnešním ekonomicky úzce propojeném světě rozhodující především další evropská politika, případně globální geopolitické uspořádání?

Víte, já u svých kolegů v práci, známých, ale i obchodních partnerů potřebuji najít něco, za co si jich mohu vážit. Proto, abych s nimi byl ochoten trávit čas, poslouchat jejich názor a bral je vážně. To neznamená, že se musíme názorově shodovat. Při pohledu na obrysy naší nové vlády tam to, za co bych si těch individuí mohl vážit, postrádám. Nevidím kompetence, chybí mi tam základní lidská slušnost. Proto neočekávám, že by změny, které přijdou, mohly být k lepšímu. Ale třeba se pletu.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 9 IT Systems 7-8 IT Systems 6 IT Systems 5
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1