fb
IT Systems 3/2021 ERP systémy 20. 4. 2021 8:36

Firmy, které právě nyní investují do rozvoje IT, získají zásadní konkurenční výhodu

Před pár dny jsem měl telefonát s jedním z našich zákazníků a samozřejmě přišla řeč i na COVID-19. Když jsme se na aktuální situaci snažili dívat pozitivně, shodli jsme se na tom, že každá krize vytváří nové příležitosti a mnohdy urychluje rozhodnutí, která jsme dlouhodobě odkládali. Zároveň se jasněji ukazuje, jaké lidi máme v týmu, kdo se se změnou pracovního režimu dokázal vypořádat dobře a je dále oporou, a naopak kdo se ztrátou přímé kontroly ztrácí schopnost samostatně se motivovat a plnohodnotně pracovat.

Co z aktuální situace vyplývá pro oblast ERP systémů? Lidé jsou daleko méně v kontaktu a potřebují více informací než dříve. Spousta informací se v rámci firem přenáší neformální komunikací při osobním setkávání na pracovišti. Aktuálně v rámci vysokého podílu home office jsou možnosti dotázat se kolegů omezené. Někomu neustále psát a čekat odpověď je časově náročné a neefektivní a také stresující. Obecně tedy roste tlak na dostupnost firemních dat, ať již se nachází kdekoliv. Reporting, automatizace a digitalizace oběhu dokumentů, řešení opakovaných procesů a další jsou aktuálně nejvíce skloňovaná témata ve všech progresivních firmách. Je potřeba si uvědomit, že svět se nevrátí do bodu před vypuknutím COVIDové pandemie, a čekat tedy na návrat k „normálu“ určitě není ta správná strategie. Jsem přesvědčený, že firmy, které právě v této době investují nemalé úsilí do IT, získají zásadní konkurenční výhodu.

Také bude zajímavé sledovat, do jaké míry se vrátí do původního stavu nákupní chování spotřebitelů, kteří velkou část svých nákupů jsou aktuálně nuceni realizovat pouze prostřednictvím e-shopů. Kamenné obchody mají oprávněnou obavu, že se k nim zákazníci v původním rozsahu nevrátí. Mnozí z nich rychle zřizují vlastní internetové prodejny, i když ještě před rokem o této variantě vůbec neuvažovali. A je otázkou, zda aktuální situace nezmění chování spotřebitelů natolik, že bez internetové prezentace sortimentu nebudou mít standardní obchody šanci na přežití. Vždyť je to vlastně pohodlné, projít si virtuálně v klidu domova zboží, které chci pořídit, a potom si jej pro jistotu zajet už jen vyzkoušet.

Mnoho firem, které si nutnost mnohdy zásadních změn uvědomují, stojí před rozhodnutím, zda jsou schopné tyto investice zrealizovat v rámci stávajících IT systémů, nebo bude výhodnější otevřít si nové možnosti jejich výměnou. Bohužel jedna z věcí, na které neměla současná situace příliš velký vliv, je proces výběru a zejména implementace ERP systémů. Zde se stále setkáváme s mnohdy neopodstatněným a v principu kontraproduktivním lpěním na stávajících zaběhaných rutinách. Uživatelé mají problém využít změnu ERP systému pro vybudování nového nervového systému firmy, který již nebude zatížen historickým vývojem, různými bypassy řešícími technologickou zastaralost, vymyšlenostmi uživatelů, kteří mnohdy ve firmě již nepracují, zvyklostními procesy atd. Abychom však nekřivdili koncovým uživatelům, je třeba si říct, že výše uvedené ve většině případů není jejich chyba. Je to pouze projev špatně připraveného projektu ze strany vedení společnosti. Nedostatečný interní marketing výměny ERP systému, nedelegování pravomocí na pracovníky řídící proces implementace. Bohužel stále existuje představa, že vše odpracuje pouze dodavatel nového systému – proto není počítáno s časovým prostorem interních lidí, kteří potom nemají v jednotlivých fázích čas, pracují ve stresu a přirozeně nejsou schopni společně s týmem implementačního partnera připravit komplexní, promyšlené a provázané řešení. Výsledkem je potom enormní zátěž celého týmu v období rozjetí ostrého provozu, promrhaný čas celého týmu na analýzu a programování nepotřebných nebo neúplných řešení, která se následně vůbec nepoužívají nebo zásadně předělávají.

Současná doba nám ukazuje, že lidé se umí nové situaci přizpůsobit velmi rychle. Bohužel však tuto schopnost v sobě často dokážou probudit až při zásahu zvenčí, něčím, co neumějí ovlivnit a co jim nedává jinou alternativu. Věřím, že si lidé ze současné situace odnesou větší toleranci ke změnám a také větší odvahu je realizovat. Komunikujeme elektronicky, nakupujeme v e-shopech, v autech nejsou tlačítka, ale displej, bzučí v nich elektromotory. Otevřeme své myšlení k novým věcem i v oblasti ERP systémů a já věřím, že náš pracovní život se posune zásadním způsobem směrem kupředu.

Ing. Martin Válek Martin Válek
Autor článku je generálním ředitelem společnosti KARAT Software.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 3 IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1