fb
IT Systems 6/2020 Účetní a ekonomické systémy Logistika 10. 8. 2020 9:42

Pokročilé řízení skladu už si dnes mohou dovolit i menší a střední firmy

GRiTWMS neboli systém řízeného skladu řídí veškerou práci ve skladu tak, aby zvýšil výkonnost, efektivitu a přesnost firemní logistiky. Dříve byl WMS doménou velkých firem, protože šlo o složité on-premise řešení vyžadující velkou investici. V posledních letech ale vznikají lehké cloudové WMS, které jsou výrazně levnější, flexibilnější a malé nebo střední firmy je implementují v řádu dnů.

Firma, která chce optimalizovat náklady na skladování, snížit počet vratek a reklamací nebo zrychlit vychystávání objednávek, se dnes bez WMS neobejde. Tento pokročilý systém pro řízení skladů totiž oproti neřízenému skladu kontroluje kvalitu naskladnění i vyskladnění zboží, monitoruje pohyb položek na skladě nebo zefektivňuje výkon skladníků.

Malé nebo střední firmy místo WMS typicky používají jednoduché systémy pro skladovou evidenci, skladový modul informačního systému nebo v horším případě řídí sklad „papírově“. Jednoduché skladové systémy sice část činností automatizují, ale schází jim inteligentní funkce WMS, které například skladníkům optimalizují trasy, automaticky přidělují úkoly podle příchozích objednávek nebo umožňují evidenci a řízení parametrů zásob.

Firmy s WMS ušetří více času a vyřídí více objednávek. Kromě toho WMS urychluje například i inventarizaci, naskladnění zboží, přijetí vratek nebo reklamace. Navíc si tento systém dnes mohou díky dostupnému cloudovému řešení dovolit i malé a střední firmy.

Optimalizace tras a přesné skladové pozice

Pomocí WMS vede firma detailní evidenci všech položek na skladě včetně přesných skladových pozic. Z těchto údajů najde WMS pro skladníka nejvhodnější trasu, díky které připraví všechny položky během jednoho průchodu skladem.

To znamená, že systém skladníka navádí po skladu tak, aby objednávku vychystal v co nejkratším čase. Ve firmách bez WMS se ze skladníků stávají houbaři, kteří chodí z jednoho místa na druhé a postupně vychystávají zboží. Nachodí tak mnohem víc kilometrů než skladníci s WMS.

WMS určuje skladníkům trasy podle dopředu zvolené vyskladňovací strategie. Pokud například nastavíte FIFO, systém skladníky navede k těm kusům, které jste naskladnili jako první. Pokud FEFO, bude se systém řídit expirační lhůtou. Pokud vám jde čistě o rychlost, můžete nastavit strategii, která skladníky navede k těm kusům, které leží nejblíž.

Kromě toho lze ve WMS nastavit také naskladňovací strategii – způsob, kterým se provádí výběr skladové pozice pro právě dodaný materiál či zboží. WMS umožňuje například systém náhodné pozice, který zboží zaskladní na nejbližší volné místo. To se může jevit chaoticky, ale WMS skladníky ke zboží při vyskladňování vždy bezpečně navede. Tuto strategii využívají například v Amazonu.

Systém zvyšuje efektivitu skladníků také odstraněním nadbytečných činností. Pokud máte například na e-shopu populární zboží, které v několika minutách objedná několik zákazníků, vyřizující skladník by pro něj za normálních okolností musel jít třicetkrát. WMS ale tyto objednávky zpracuje tak, že skladníka pro položku pošle jednou a upozorní ho, kolik jich má rovnou vyskladnit. A netýká se to jen stejného zboží – skladník bez problému vyřídí klidně i deset objednávek najednou a nemusí pro každou chodit samostatně.

Čtečka napojená na WMS je pro skladníka nejužitečnějším pracovním pomocníkem. Skladníci s ní přijímají, zaskladňují i vydávají zboží. Veškeré informace o poloze a stavu zboží se pak automaticky přenášejí do skladového systému.

Záchrana v době zvýšené poptávky

Pokud stav zboží na e-shopu v době zvýšené poptávky nesedí s reálným stavem zboží na skladě, brzy se objeví nespokojení zákazníci. S jednoduchým skladovým řešením sice můžete zásoby najít v účetnictví, ale reálně nevíte, kolik můžete prodat. Část už totiž může být objednaná a část neprodejná.

WMS systémy podobné situace řeší poziční evidencí zásob v reálném čase. Systém adresace rozlišuje, kolik je na skladu zboží, a proto stav na e-shopu vždy odpovídá reálnému počtu dostupných kusů na skladě.

Tohle vše je možné díky tomu, že WMS lze prostřednictvím API napojit na e-shop, ERP či další firemní systémy. Výměna dat mezi systémy probíhá pravidelně v řádu desítek minut, takže o aktuálním stavu skladu mají přehled všechna oddělení ve firmě. Obchodník na schůzce z mobilu zkontroluje, zda je nabízené zboží skladem, a kolegové z marketingu se v informačním systému přesvědčí, že zboží pro blížící se kampaň je dostupné.

Práci skladníkům přiděluje robot

Ve firmě s WMS má skladový vedoucí mnohem méně práce, systém za něj například organizuje expedici a skladníkům přiděluje úkoly. To samé platí i pro malé firmy, kde má celý sklad na starost jedna osoba, WMS jí všechny úkoly připraví, takže zaměstnanec ušetří čas strávený plánováním práce. Jakmile přijde objednávka, zaměstnanci se ve frontě objeví nový úkol s instrukcemi.

WMS přiděluje skladníkům úkoly na principu rezervačního systému. Pokud máte skladníků více, přijde pokyn k vyřízení objednávky pouze jednomu z nich. Nestane se tak, že dva skladníci vyřizují stejnou objednávku. Pouze pokud jeden skladník vyřízení objednávky z nějakého důvodu odmítne, systém ji přidělí jeho kolegovi.

V řízeném skladu máte k dispozici také pokročilé možnosti evidence a parametrizace. U zboží evidujete kromě klasických parametrů jako barva nebo hmotnost ještě například šarži nebo expirační lhůtu. Díky tomu rychle dohledáte, které zboží je potřeba kvůli blížící se expirační lhůtě prodat, a jakmile na dané zboží přijde objednávka, systém skladníka navede právě k těm kusům, jejichž expirační lhůta se blíží.

WMS snižuje reklamace a záměny zboží

WMS umožňuje přesnější sledování zásob. Manažeři u každé položky vidí, kdo ji dodal, který zaměstnanec ji naskladnil, na jaké skladové pozici se nachází nebo kdo, kdy a komu ji vyexpedoval.

Dojde-li například k náhlému zvýšení reklamací, manažeři z dat rychle dohledají, kdo je za tuto situaci zodpovědný. Logističtí manažeři mají díky WMS vždy aktuální a úplné informace o každé položce, která kdy jejich skladem prošla.

Jedním z nejčastějších skladových problémů malých a středních e-shopů jsou záměny zboží při vyskladňování. K tomu dochází například u oblečení stejné barvy v rozdílných velikostech nebo knih s různým číslem vydání. Pokud na první pohled stejné zboží leží vedle sebe a není dostatečně označené, snadno se stane, že skladník sáhne vedle. WMS v tomto případě neumožní skladníkovi udělat chybu, protože ke správné položce ho vždy navede systém. Skladník načte čárový kód a WMS mu potrvrdí, že jde o správný kus.

WMS usnadní také vyřizování vratek. Zatímco bez skladového systému musíte při přijímání vratky dohledat konkrétní objednávku, přijímat na sklad položku po položce a znovu zadávat informace jako šarži nebo expiraci, WMS rozezná objednávku na základě čárového kódu zásilky. Celou objednávku tak prakticky na jedno kliknutí ihned naskladní, zaeviduje do podnikového systému a navede skladníka k vhodným skladovým pozicím.

Bez velkých investic a závazků

Pořízení on-premise WMS vyjde firmu na statisíce až miliony a často si kvůli němu musí brát úvěr – proto v minulost na WMS dosáhly pouze velké firmy. Cloudové systémy však WMS zpřístupnily také SMB sektoru. Při pořízení cloudového WMS firma na začátku zaplatí násobně méně – investice se jí rozvolní do pravidelných měsíčních plateb.

V dlouhodobém horizontu nebo při velkém objemu dat už se celkové náklady mezi on-premise a cloudem stírají, ale stále platí, že on-premise WMS je nutné používat roky, aby se investice vyplatila.

Cloudový WMS hraje menším firmám do karet také rychlým nasazením. Zatímco nasazení on-premise skladového systému trvá měsíce, cloudový WMS zprovozníte v malé firmě za pár dní. Z toho vyplývá i rychlost onboardingu, zaměstnanci se s cloudovým WMS naučí pracovat obvykle za jedno odpoledne.

Další výhodou je, že vývojáři cloudové systémy pravidelně aktualizují – jednou měsíčně nebo alespoň několikrát do roka. Firmy tak neustále dostávají nové funkce i vylepšení, které mají v ceně tarifu.

Cloudový WMS je hotové řešení a lehký systém se všemi klíčovými funkcemi skladových systémů. Hodí se zejména pro menší a střední firmy či e-shopy, které nepotřebují ohýbat funkce na míru svým skladovým procesům. Tyto společnosti dnes díky cloudovým WMS využívají ty nejlepší funkce z oblasti inteligentního řízeného skladování, které byly dříve vyhrazené jen velkým a bohatým firmám.

Tomáš Kormaňák Tomáš Kormaňák
Autor článku je produktový manažer LOKiA WMS ve společnosti GRiT.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 7-8 IT Systems 6 IT Systems 5 IT Systems 4
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1