Malá firma ve světě e-komerce
Zkuste na malou chvíli zavřít oči a řekněte v duchu nebo i nahlas dvě slova začínající na písmenko „e“, která vás napadnou na první dobrou. Vybavilo se vám slovo e-mail, e-shop, nebo e-mentál či e-recept, případně ekologie či EET? Je to tak, žijeme v době internetu a díky „chytrým zařízením“ je běžnou součástí našich životů skutečnost, že můžeme kdykoliv a kdekoliv zjistit jakékoliv informace, nakupovat, komunikovat, uskutečnit platby, vystavovat faktury, psát e-dopisy apod.
Věděli jste, že Česká republika je e-shopovou velmocí s nejvyšším podílem online obchodů na počet obyvatel v Evropě? České e-shopy letos předstihnou takové trhy, jako jsou Velká Británie, Francie či Německo. Podle studie, kterou zveřejnila výzkumná agentura GfK a Česká konfederace obchodu a cestovního ruchu, se v současné době prodává online více než 43 procent technického nebo nepotravinového zboží v zemi. Pokud mluvíme o konkrétních číslech, tak jen pro představu, v roce 2018 dělal obrat české e-komerce 135 miliard.
Jsme online
E-komerce, to nejsou jen e-shopy. Je to poměrně široký pojem zahrnující veškeré obchodní transakce realizované pomocí elektronických prostředků, především tedy internetu. Společně s dalšími „éčky“ je fenomén e-komerce součástí elektronického obchodování (e-business), přičemž internetové obchody, tedy nákup a prodej na internetu, jsou jejím nosným prvkem. E-komerce dnes zahrnuje také veškeré elektronické online platby, e-marketing, elektronickou výměnu dat (EDI), automatický sběr dat apod. Při těchto činnostech jsou využívány tzv. komunikační technologie, jejichž typickými zástupci jsou www stránky s již zmiňovanými e-shopy, softwarové aplikace pro správu a publikování informací na internetu, databáze, e-maily, vyhledávače a jiné.
Elektronické obchody podle cílového zákazníka pak rozlišujeme na dvě základní skupiny: B2B e-komerci zaměřenou na obchodníky a B2C e-komerci zaměřenou na konečné zákazníky. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) růst objemů prodejů prostřednictvím e-shopů za celý loňský rok meziročně vyrostl o 14 %. Tržby rostou a předpokládá se, že budou nadále růst, ale klesá počet e-shopů. Konsolidace je v plném proudu a týká se hlavně těch menších hráčů. Za loňský rok zmizelo z českého online trhu 4 316 e-obchodů a o 98 % z nich jsme ani neslyšeli. Dnes je jich aktivních přes 35 440, meziročně klesl jejich počet o více jak o 10 %.
Fenomén e-shopů
K založení e-shopu dnes nejsou potřeba žádné zvláštní technické znalosti č vybavení, není nutné najímat IT specialisty ani vynakládat statisíce. Služby, které v ČR republice spustily společnosti jako např. Shoptet, Eshop-rychle a řada dalších, nabízejí spuštění vlastního funkčního e-shopu do „pěti“ minut. Ovšem i tak snadné „rozběhnutí“ e-shopu a získání prvních objednávek je jen první krůček. Úspěšný e-shop brzy zahltí běžná denní operativa, evidence objednávek, sledování zásob, objednávání zboží, komunikace se zákazníkem, logistika, sledování vývoje cen, nákupního chování zákazníků apod.
Malé a střední firmy mají tu výhodu, že dokážou pružně reagovat na změny, jsou inovativní, dokážou najít a vytvářet nové příležitosti a jejich hlavní výhodou je rychlost v přijímání podnikatelských rozhodnutí. Pružnost je i jednou z hlavních konkurenčních výhod malých a středních podniků vůči nadnárodním a velkým korporacím, díky níž jsou schopny rychleji reagovat na změny na trhu. Co jim však často chybí, jsou menší možnosti v zaměstnávání odborníků ve správě a v řídících činnostech, možnost získávání výhod z rozsahu produkce a omezené prostředky na propagaci a reklamu. Velcí hráči investují do budoucnosti, do nových technologií, do umělé inteligence, reklamy a e-marketingu.
Digitalizace jako strategie
Jak se tedy e-komerce může dotýkat malých a středních podniků? Je to pro ně velká příležitost a také velká nutnost. Směr ve vývoji e-komerce pro malé a střední firmy je jasný. Je to digitalizace procesů, služeb a obchodu. Malé firmy mají při procesu digitalizace ve firmě velkou výhodu v tom, že mohou přeskočit mnohé technologie. Nemusí si projít vším a mohou rovnou naskočit například do cloudového řešení nebo rovnou do webové aplikace. Příkladem jsou právě e-shopy, řízené online sklady, mobilní fakturace atd. Základním technologickým nástrojem digitalizace u malých podniků je využití webových stránek jako prodejního místa (e-shop, chat na webu), digitální komunikace, digitální marketing a analytika (měření návštěvnosti, sociální sítě, SEO/SEM) a využití dat pro nabídky produktů a cenotvorbu.
Další cesta v e-komerci
Pro malé a střední výrobní a obchodní společnosti další cestou, jak začít, pokračovat či rozvíjet proces digitalizace procesů ve firmě, je platforma e-businessu pro partnery. B2B shopy nebo také objednávkové systémy jsou většinou jen pro registrované zákazníky. B2B zákazník očekává hlavně jednoduché vytvoření objednávky, možnost jejího opětovného kopírování, funkci oblíbených položek, nakupování za své odběratelské ceny s prodejní marží apod., kompletně elektronickou výměnu dokumentů, komunikaci např. pomocí chatu, apod.
Kde hledat a najít?
Ekonomické, nebo chcete-li účetní systémy pro malé a střední podniky nabízejí přesně to, co tyto podniky potřebují. Dokážou pokrýt všechny klíčové podnikové procesy, včetně řízení vztahů se zákazníky či dodavateli. Většinou jsou nabízeny a dodávány jako tzv. modulární systémy, takže je zde i určitá možnost „poskládat“ si svůj systém na míru. Přitom si tyto systémy zachovávají jednoduchost, nejsou náročné na administraci a jsou univerzální.
E-shopová řešení pro malé a střední podniky, ať již pro B2B, nebo B2C platformu, by měly být jakousi prodlouženou pravou rukou těchto ERP systémů právě proto, že nabízejí zázemí pro běžnou denní operativu. E-business se tak stává součástí všech „běžných“ podnikových obchodních procesů. Může plynule navazovat na skladové hospodářství, účetnictví či ekonomiku. V této oblasti jsou dva možné přístupy: plně automatizovaná datová integrace, kdy e-shop je nativní součástí ERP, nebo propojení ERP s e-shopem prostřednictvím nějakého komunikačního modulu.
Jednoduchá cesta
Cesta k webovým službám je otevřená pro všechny a může být překvapivě přímá a jednoduchá, stačí se jen rozhodnout. Zeptejte se dodavatele svého informačního systému, zdali existuje nějaká snadná cesta k zprovoznění vašeho vlastního úspěšného e-shopu.
Ing. Dana Dostálová Autorka článku je metodičkou B2B systému dunaSHOP ve společnosti TILL CONSULT. |