fb
IT Systems 10/2019 AI a Business Intelligence Trendy ICT 23. 11. 2019 8:00

Retail je napřed ve využívání umělé inteligence

AccenturePodle studie Accenture Technology Vision již 86 % velkých světových retailových firem experimentuje s aplikacemi umělé inteligence či rozšířené reality. Umělá inteligence pomáhá obchodníkům zejména ve vytváření individualizované nabídky na míru. Digitalizace tradičního podnikání se vyplatila například výrobci luxusních obleků Ermenegildo Zegna, ale nové technologie nedávno implementovala také prostějovská společnost Bernhardt Fashion.

E-zakázkové krejčovství

Lidé dnes při nakupování očekávají, že prodejce zná a dokonce předvídá jejich potřeby - ať už nakupují v kamenném obchodě nebo na mobilním zařízení. A to platí dvojnásob pro segment luxusního zboží, kde zákazník platí za „zvláštní zacházení“. Přední značka luxusních pánských oděvů a jeden z nejznámějších podniků v Itálii Ermenegildo Zegna se rozhodla pro digitální transformaci svého tradičního podnikání a využívá umělou inteligenci k nadstandardním personalizovaným službám založeným na znalosti individuálních preferencí a postojů. Dokáže tak zákazníkům nabídnout doslova, „co jim na očích vidí“. A v dalším kroku plánuje poskytovat všechna potřebná data přímo návrhářům, kteří podle přání a trendů budou tvořit nové kolekce.

Jednou z firem, která povznesla individualizaci a přizpůsobení se požadavkům na novou úroveň, je Zozotown, největší japonská e-commerce firma. Tato firma vytvořila unikátní aplikaci Zozosuits, která si převezme přesné míry zákazníka a výsledkem je, že zákazník obdrží oblečení vyrobené jemu na míru. Cesta z výrobní linky až k zákazníkovi trvá pouhých 10 dní.

Za příkladem využití nových technologií v krejčovství ale rozhodně nemusíme až do Japonska. Prostějovská společnost Bernhardt Fashion letos implementovala nový systém, díky kterému dokáže zákazníkovi dodat oblek na míru špičkové kvality dokonce už během 24 hodin a s minimem reklamací. Firma je lídrem ve výrobě oděvů na míru v Evropě a jedním z nejvýznamnějších výrobců celosvětově. Má klienty ve více než 40 zemích světa, na pěti kontinentech. Objednávek přicházejí do Prostějova stovky denně a každá je unikátní. Ve velmi krátkém čase tak musí Bernhardt Fashion zakázku přijmout, zajistit všechen materiál, ušít, vyexpedovat.

„Dnes si oblek na míru objednáte, zítra vám jej můžeme odeslat. To by bez automatizace nebylo možné,“ říká Jindřich Koryčan, ředitel prodeje Bernhardt Fashion s tím, že celý proces je poměrně složitý, protože do něj vstupuje řada proměnných souvisejících s unikátností každé objednávky. „Nejobtížnější na zavedení nového informačního systému bylo přenést do něj historické know-how Bernhardt Fashion, zachovat jeho unikátnost. To se povedlo a celý proces je navíc efektivnější, rychlejší, schopný zvládnout nárůst objednávek. Díky automatizaci se také zrychlila fakturace a logistika,“ říká Ondřej Dědina, ředitel společnosti Mibcon, která nový systém v Bernhardt Fashion implementovala.



Samotnou péči o zákazníka moderním technologiím ale zatím společnost Bernhardt Fashion nesvěřila. Míry klientovi berou osobně krejčí, zahraniční obchodní partneři prostějovské firmy. „Jde samozřejmě trochu o hru, kdy se zákazníkovi krejčí skutečně osobně věnuje a oděv mu chystá přímo na míru. Budoucnost je ale i tady ve využití technologií. Nejsou však ještě úplně dokonalé, proto vyčkáváme. Pár jich už ale máme v hledáčku,“ dodává Jindřich Koryčan.

Každý zákazník je nejdůležitější

A není to jen módní průmysl, kde technologie umožňují přesně se přizpůsobit zákazníkovi tam, kde to dříve nebylo možné. Americký prodejce Sam´s Club vyvinul aplikaci, která využívá strojové učení a data o předchozích nákupech zákazníků a dovede tak automaticky doplňovat jejich nákupní seznamy. Společnost plánuje přidat do aplikace navigační prvek, aby mohla optimalizovat trasu při nákupu všech položek ze seznamu.

Digitální transformace rozšiřuje možnosti prodejců přiblížit se přáním zákazníků. Hlavním důvodem stále masivnějšího růstu vícekanálového (omnichannel) prodeje je fakt, že zákazníci chtějí pohodlně nakoupit tam, kde právě jsou – v kamenném obchodě, mobilní aplikaci i online obchodě. Pohodlný vícekanálový prodej je proto spolu s nabídkami na míru základem péče o co nejlepší zákaznickou zkušenost.

Největší výzvou současného retailu je plynulý přechod do plnohodnotného omnichannel byznysu. A to proto, že to zákazník tak chce. „Zákazník dnes neřeší, jestli nakupuje v online shopu, mobilní aplikaci či stojí v kamenném obchodě. Chce mít konzistentní informace, nabídku a možnosti napříč všemi kanály,“ dodává Ondřej Dědina z Mibconu.

Moderní technologie zásadně proměňují způsob kontaktu se zákazníky. Umějí vytvářet svět zážitků a zkušeností přizpůsobených na míru. „Podle studie Accenture Technology Vision 2019 může být přizpůsobení se zákaznickým požadavkům na míru a jejich dodávka v reálném čase obrovskou možností k získání konkurenční výhody. Studie doporučuje nahlížet na každou příležitost jako na individuální a momentální trh okamžiku,“ říká Ivo Gavenda, který se v Accenture ČR specilizuje na segment umělé inteligence.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 5 IT Systems 4 IT Systems 3 IT Systems 1-2
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1