fb
IT Systems 7-8/2024 AI a Business Intelligence 7. 9. 2024 10:28

Klepe umělá inteligence i na vaše dveře?

Umělá inteligence (AI) na nás dnes kouká zpoza každého rohu. Zdá se, že bude dalším převratným momentem dost podobným, jako byla virtualizace, která na začátku tohoto tisíciletí umožnila vznik datových center a cloudových služeb obecně.

Praktických nasazení již dosaženo bylo. AI je tvořivá a často dobrý rádce. Jako příklad mohu uvést SWOT analýzu, která byla AI zadána a odpovědi byly přesnější než ty od renomované agentury. AI píše vývojářům skripty, tvoří posty na sociální sítě, sepisuje články (tento nikoliv), maluje, radí, dělá zápisy z jednání, titulkuje videa a v mnoha případech skutečně zjednodušuje život a odstraňuje z něj repetitivní manuální práci.

Dokonalé to ještě není

Na druhou stranu nás ale čeká dlouhá cesta k počítači, který s námi mluví a koná lépe, než by to udělal náš nejlepší kolega. Ne nadarmo se Microsoft rozhodl pojmenovat svou umělou inteligenci „Copilot“, protože počítač stále potřebuje člověka, kterému má pomáhat, a nikoliv jej nahrazovat – protože to vlastně ještě neumí.

Při nasazování AI do firmy je vhodná postupná implementace a důsledná kontrola výstupů.

Střízlivost je také na místě při vytváření obsahu. AI umí vytvořit sáhodlouhé dokumenty během chvilky, ale tam, kde by to zvýšilo efektivitu, to také přináší zdlouhavé kontroly vytvořeného obsahu, protože i AI se umí splést. Nezapomínejme také na vysoké nároky na objem úložiště, kde se pak bude vytvořený obsah skladovat. Při nasazování AI je tedy vhodná postupná implementace do vaší firmy a při takovém zavádění důsledná kontrola výstupů.

Jak se připravit

Což ovšem neznamená, že bychom neměli firmu na příchod nebo využívání AI připravit. Pro využití umělé inteligence ve firmě musí být splněny tři základní předpoklady:

  • Žijete v cloudu
  • Máte zabezpečená data
  • AI se na vašich datech nebude učit

Proč? Protože pokud jste přemigrovali své IT do cloudu, bude se vám mnohem lépe integrovat AI do vaší infrastruktury. Jedním příkladem za všechny jsou dokumenty, které na Sharepointu budou jednak snadno dostupné vašim lidem a také je AI (Copilot) může snadno číst, protože je Sharepoint cloud-native; na rozdíl od lokálního síťového úložiště, které takové možnosti nemá. Ostatně většina aplikací se dnes vyvíjí pro cloud a lokálně si už je ani nespustíte.

Bezpečnost je tu také na místě. AI je vynikající v tom, že umí přečíst velké množství rozsáhlých dokumentů. Proto musíte bedlivě řídit, kteří vaši kolegové mají přístup, kam a v jaké úrovni. Mohlo by se stát, že si některý z vašich zaměstnanců zadá prompt s dotazem na mzdy a odpověď skutečně dostane. Následky takového úniku dat si pak dokážete sami představit.

Firemní data jsou základní stavební kameny firem a jsou vždy chráněna jako obchodní tajemství. Proto byste měli také vybrat takovou AI, která nebude používat vaše firemní dokumenty, databáze, Excely, prezentace pro své účely; myšleno tak, že si z vašich dat nic neuloží a „nepodá“ je někomu jinému na druhém konci světa. Jak by se vám asi líbilo, aby se váš business plán dostal do rukou konkurenci? Většina služeb udává ve svých obchodních podmínkách způsoby, jak s vašimi daty bude nakládat, a proto je dobré číst podmínky té které AI služby.

Ukradne mi AI data? Může i nemusí…

Základem všehomíra jsou LLM (large language modely). Ty jsou k dispozici v mnoha variantách a mnoho vývojářů a velkých společností má svou a předhánějí se v tom, která že je na danou úlohu lepší. Firmy se k nim mohou dostat různými cestami.

Tou první jsou veřejné AI, které jsou k dispozici běžně na Internetu a stačí si je za menší částku předplatit a můžete je využít doslova „na kde co“. Nejznámějším reprezentantem této skupiny je ChatGPT a její GPT’s, tedy roboti speciálně vytrénovaní pro konkrétní úlohy. ChatGPT je ale právě ta služba, která si zapamatuje všechno, co jí dáte, a proto není dobré jí dávat citlivá data nebo firemní dokumenty.

ChatGPT si zapamatuje všechno, co jí dáte, a proto není dobré jí dávat citlivá data.

Svět umělé inteligence se ale netočí jen okolo OpenAI. Na Internetu naleznete celou plejádu dostupných pomocníků. Ty nejužitečnější umí velmi dobře titulkovat vaše videa, která pak publikujete na sociálních sítích, a pozornost můžeme také věnovat generování obrázků například od společnosti Adobe v jejich službách pro grafiky.

Druhou skupinou jsou AI soukromé. To jsou umělé inteligence, které si buď sami vytrénujete, nebo využívají například Open AI, ale data jsou chráněna. Příkladem takové služby je právě Copilot pro Microsoft 365, který pomáhá vašim kolegům při práci s Officem a „třišestpětkami“ a na firemních datech se neučí a také respektuje nastavená oprávnění ve vaší firmě. Pro další účely lze využít Azure AI Studio, včetně možnosti si vytrénovat svou AI nebo například model na vytěžování dokumentů.

Dobrým příkladem tak může být i vaše firemní umělá inteligence, která pomáhá servisním technikům v řešení jednotlivých případů tím, že čerpá své znalosti z vaší znalostní databáze (firemní wikipedie, knowledbase, CRM, dokumenty, směrnice a další) a dokáže poradit a třeba připravit odpověď pro zákazníka. Tím můžete dosáhnout větší efektivity při obsluze zákazníků a snáze odbavit větší množství ticketů.

Takovou AI lze také využít při řešení úkolu, který je vám zákazníkem zadán k vyřešení a vy si nevíte rady, včetně vygenerování jednotlivých úkolů pro realizaci takového projektu.

Obecně pak platí, že Azure AI studio pokrývá na jednom místě většinu potřeb firem pro umělou inteligenci. Najdete zde hlasové služby, které přepisují zvukové a obrazové záznamy, jazykové služby, které analyzují text a také jej umí přeložit mezi různými jazyky, nebo například provádí analýzu obsahu z pohledu škodlivého nebo urážlivého textu, či detekují citlivá data, jako jsou rodná čísla a další osobní údaje, abyste mohli být v souladu s platnými směrnicemi, jako je GDPR.

Samozřejmostí je možnost veškeré akce programovat, protože Azure AI služby mají API a můžete tak umělou inteligenci zahrnout do vašich aplikací a využít ji v automatizaci vašich business procesů.

Útočníci a obránci

Samostatnou kapitolou je pak bezpečnost a ochrana dat. Doba, kdy mohl chránit síť člověk, je totiž pryč. Stejně jako jsou datová centra využívána pro dobrou věc, tak jsou využívána i pro různé druhy kyberútoků a další kriminální činnosti. AI zde dokáže velmi efektivně útočit a kombinovat druhy útoků mezi sebou. Proti takovému útoku se nedokážete bránit jinak než nasazením umělé inteligence. Ta totiž nejí, nespí, neodpočívá a má mnohem více rukou než váš „sekuriťák“ prstů na klávesnici a také je mnohem rychlejší.

Stejně tak dobře se AI security může starat o ochranu dokumentů, mailů, databází, webových aplikací a další zdrojů, které pro svůj provoz využíváte. Automaticky, po vyhodnocení signálu, tak může například zablokovat přístup ze země, odkud se uživatel nikdy předtím nepřihlašoval, nebo zastavit útok dříve, než je z něj skutečná katastrofa.

I na poli bezpečnosti má Microsoft své služby, které jsou jak součástí tenantů Microsoft 365, tak i Azure. Příkladem může být Sentinel a Copilot for Security, nebo politiky upozornění na neobvyklou aktivitu uživatele – AI monitoruje vzorce chování uživatele v tenantu a v případě potřeby upozorní administrátora, že, například, dochází k hromadnému mazání souborů ze Sharepointu a že to dělá uživatel, který nikdy předtím na daném Sharepointu nebyl.

Všudypřítomná AI už pomáhá, ale dokonalá není.

AI je každopádně na cestě

Všudypřítomná AI už pomáhá, ale dokonalá není. A stejně jako s každou převratnou technologií je dobré ji nepropásnout a jejím včasným nasazením si ukrojit svůj díl náskoku před konkurencí a najít snazší cestu, jak splnit business plán. Tím pádem je čas na přípravu firmy, kontrolu všech potřebných nastavení a postupné zpřístupnění AI pro vaše zaměstnance, kolegy nebo uživatele. Získáte tak mocného pomocníka pro každodenní práci.

Petr Pilin Petr Pilin
Autor článku je zakladatel a majitel společnosti Cloud Holding.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 7-8 IT Systems 6 IT Systems 5 IT Systems 4
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1