fb
IT Systems 1-2/2024 E-commerce B2B/B2C Logistika, řízení skladů, WMS AI a Business Intelligence 4. 3. 2024 13:10

AI v logistice dláždí cestu rychlosti i alternativním vozidlům

Český e-commerce trh se v závěru roku začal vzpamatovávat z postcovidového propadu a po mnoha měsících se vrátil k mírnému růstu. Zároveň však neustále rostou také nároky zákazníků, kteří se při rozhodování o nákupu čím dál častěji rozhodují nejen na základě ceny a parametrů samotného zboží, ale také dle rychlosti a kvality doručení. Zákazník dnes od doručení očekává 100% spolehlivost, cenovou dostupnost, dodání přesně v moment, kdy se mu to hodí, a ideálně také logistiku, která je udržitelná a ohleduplná k městskému provozu.

Co z toho vyplývá? E-shopy musí o zákazníky v mimořádně konkurenčním prostředí tvrdě bojovat a zvolit logistické partnery, kteří jsou technologicky vyspělí, mají vyladěné procesy a zároveň dostatečné kapacity, aby dokázali pružně reagovat na výkyvy v poptávce a garantovat kvalitní službu i v mimořádných situacích. Logistický sektor se díky všudypřítomnému vlivu umělé inteligence stává neustále technologicky vyspělejším a loňský rok přinesl zásadní posuny, které umožňují dostát potřebám a přáním nakupujících. Jaké trendy hýbají logistikou a co můžeme v segmentu doručování očekávat v dalších letech?

AI a prediktivní modely zrychlí provoz i zapojení nových forem přepravy

Umělá inteligence byla jedním z hlavních témat loňska a tento trend se nevyhnul ani logistice, kde se stává stále důležitějším prvkem celkového technologického řešení. Pro efektivní logistický provoz je rozmach AI a machine-learningu zásadním milníkem, protože s pomocí pokročilé modelace je čím dál snazší efektivně alokovat adekvátní kapacity pro danou oblast a plánovat trasy tak, aby počítaly nejen s aktuální situací, ale i s vývojem příštích hodin a dnů. To přispívá nejen k vyšší dostupnosti pro zákazníky, ale i šetrnějšímu přístupu k životnímu prostředí a plynulejšímu městskému provozu.

Co je zajímavé, rozmach AI může urychlit i nástup alternativních rozvozových prostředků. Schopnost spolehlivě předpovědět skladbu a lokalizaci objednávek totiž umožní logistické firmě nasadit vždy vhodný mix přepravních vozidel – ať už půjde o drony, robotická vozítka, cargo-kola, skútry nebo auta s alternativními pohony. Lze proto očekávat, že brzy již limitem při nasazování alternativních přepravních prostředků nebude legislativa ani technologie samotných vozidel, ale právě schopnost alokovat je tak, aby bylo dosaženo požadovaného efektu z hlediska rychlosti, nákladů a udržitelnosti. S narůstající komplexitou zboží i přepravních prostředků totiž dramaticky roste i komplexita rozvozových schémat, jež budou muset počítat s rozdílnou nosností daných vozidel, jejich dojezdem na baterii, použitelnost v daném prostředí apod.

Jak se k takové výzvě postavit? V DODO vidíme potenciál zejména v predikci poptávky a dalších externích vlivů, které ovlivní podmínky rozvozu a jeho celkovou efektivitu. Nutno podotknout, že každá aplikace AI má své limity, dané zejména přirozenou náhodností (random fluctuations) předpovídaných jevů. Síla AI ale tkví ve schopnosti nalézt a využít vztahy mezi vstupními proměnnými, které bychom standardní datovou analýzou neodhalili.

Síla AI tkví ve schopnosti nalézt vztahy mezi vstupními proměnný­mi, které bychom standardní datovou analýzou neodhalili.

Marný hon za ideální trasou?

Klíčová kompetence budoucnosti nebude pouhá aplikace AI, ale i schopnost analyzovat rozsáhlé datasety a evaluovat možný přínos a pravděpodobné limity aplikace algoritmů umělé inteligence. Ultimátním cílem je maximální objektivizace dat, tedy redukce tzv. „human-bias errors“. Zapojování AI je navíc odpovědí na skutečnost, že plánování rozvozových tras je v rámci logistického procesu natolik komplexním problémem, že jeho parametry už není v lidských silách spravovat manuálně. Stavíme tedy systém, který se umí za běhu učit a přizpůsobovat novým okolnostem. Pro představu – máme-li rozvézt zásilky deseti zákazníkům, na mapě vznikne 10 bodů, které je potřeba spojit. Zní to jednoduše, jenže možných řešení existuje celkem 3 628 800. A při 20 zásilkách už je možností 2,4 x 1018.

Existuje optimální trasa? V ideálním případě bychom měli vybrat kombinaci tras, která splňuje všechny provozní požadavky na doručení zásilek a zároveň pro DODO, klienta i životní prostředí představuje nejnižší možný náklad. Jenže optimalizace rozvozových tras patří mezi matematické problémy s nepolynomiální komplexitou a v reálném čase prakticky nelze nalézt optimální řešení. Pomocí heuristik ale umíme nalézt řešení, které mu s vysokou pravděpodobností bude relativně blízko.

Tlak na dostupnost a zavádění dynamické cenotvorby

Potřeba neustále posouvat kvalitu, ale zároveň držet náklady co nejníže a udržet zboží i služby dostupné pro tu nejširší populaci, je trend patrný napříč e-commerce. Ačkoliv pozorujeme čím dál vyšší nároky na rychlost i přesnost doručení, z loňského průzkumu společnosti Behavio vyplývá, že ochota si za rychlé dodání zboží připlatit je stále poměrně nízká. Jako jedna z cest, jak na tuto nerovnováhu reagovat, je zavedení dynamické cenotvorby, která je známá například z oblasti rezervací letenek, taxíků či hotelů.

Dynamická tvorba cen je strategie, která využívá sofistikované algoritmy a pokročilé analýzy dat, pomocí nichž optimalizuje ceny produktů a služeb v reálném čase, v reakci na dynamiku trhu. V logistice to znamená schopnost optimalizovat cenu dopravy podle aktuální poptávky a tím přímo ovlivňovat i poptávku po doručení v konkrétních časech. V době nižší poptávky mimo špičku lze ceny snížit, což přiláká zákazníky, které by jinak mohly odradit vyšší fixní poplatky za doručení. Naopak v době největší vytíženosti je možné poptávku efektivně regulovat zvýšením ceny za dopravu. Tímto způsobem se doručení lépe rozprostře v čase, což umožní plynulejší odbavení zakázek a sníží tlak na interní logistiku firem, kurýry rozvážející zboží a v konečném důsledku i na městský provoz.

Při dynamickém naceňování dopravy vycházíme primárně z interních finančních dat, délky zvoleného časového slotu a náročnosti na pokrytí tohoto časového úseku pro danou objednávku v daném místě. Celý proces je přitom navržený a optimalizovaný tak, aby všechny relevantní parametry mohly být vyhodnoceny v řádech milisekund a i přes komplexitu řešeného úkolu nedocházelo k prodlevám na frontendu, které by měly negativní vliv na uživatelskou přívětivost celé služby.

Doručování v čím dál kratších časových oknech brzy standardem

Jeden z hlavních trendů, který jsme mohli v uplynulém roce pozorovat napříč e-commerce, je neustále rostoucí obliba nejen rychlého, ale také přesného doručení ve vybraném časovém slotu, což je doručovací režim, který se během několika příštích let stane standardem. Dobrou zprávou pro logistické firmy je, že tlaky na rychlost a na přesnost mohou jít ruku v ruce. Současné technologie totiž v kombinaci s provozní zkušeností umožňují postavit takovou službu, která bude rychlá, přesná a zároveň zajistí spolehlivost, po které zákazníci touží.

Doručení v konkrétním časovém intervalu umožňuje zákazníkům zvolit si co nejpohodlnější formu doručení dle jejich časových možností a zároveň pomáhá efektivně zvládat nárůst objemu objednávek samot­ným prodejcům, čímž snižuje riziko zpoždění doručení a šetří jejich náklady. Aby ale bylo možné doručit zásilky v konkrétních časových oknech, je nezbytný efektivní systém přepravy a plánování, který optimalizuje trasy a zároveň dodržuje termíny dodávek. Logistické společnosti by měly mít přehled o své flotile v reálném čase, ale také třeba monitorovat dopravní a povětrnostní podmínky, aby mohly v případě potřeby upravit trasy a harmonogramy. Nezbytné jsou i spolehlivé komunikační kanály se zákazníky, kteří musí být informováni o termínu dodání nebo jakýchkoli změnách prostřednictvím e-mailu, SMS nebo mobilních aplikací.

A zde se opět dostáváme k tomu, že pokud chce obchodník, potažmo logistická firma, dostát stále rostoucím zákaznickým požadavkům, nutnou prerekvizitou jsou neustálé investice do technologií. Doručování v přesných časových slotech bude brzy nutností. Dalším prostorem pro rozvoj pak bude zvyšování provozní flexibility a schopnosti operativně přijímat požadavky koncového zákazníka na změny času nebo místa doručení. Výzvou v takovém případě pak bude zkracování intervalu mezi nejzazším možným časem požadavku na změnu a jejím zapracováním. Zákazník tak nad doručením nákupu získá maximální kontrolu a bude mít jistotu, že mu skutečně dorazí přesně v okamžiku, kdy se mu to bude hodit.

Ve schopnosti včas a chytře využít AI řešení může i relevantním hráčům na trhu ujet vlak.

Závěr: Innovate or die

Tvrzení, že firma, která neinovuje, se ocitá v propadlišti dějin, je platné poměrně univerzálně. A výjimkou rozhodně není ani e-commerce. Univerzální technologický pokrok posledních měsíců a let nám při adekvátním tempu investic do vývoje umožňuje neustále posouvat zákaznický zážitek a dostát stále rostoucím tlakům na rychlost, přesnost i udržitelnost. Zároveň je ale patrné, že se prohlubuje technologická propast mezi lídry trhu a těmi, kdo do dalšího vývoje logistických procesů nechtějí nebo nemohou patřičně investovat. A jednou z oblastí, kde může doposud relevantním hráčům na trhu rychle ujet vlak, je schopnost včas a chytře adoptovat řešení fungující na principu AI.

Martin Běhal Martin Běhal
Autor článku působí na pozici Head of Product v technologicko-logistické skupině DODO.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 10 IT Systems 9 IT Systems 7-8 IT Systems 6
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1