fb
IT Systems 1/2025 E-commerce B2B/B2C AI a Business Intelligence 22. 3. 2025 10:42

AI pomáhá vyhrát boj o spokojené zákazníky

Funkci vyhledávání dnes umí téměř každá větší webová stránka. Mnohdy ale stačí drobný překlep nebo špatně napsaný vyhledávací dotaz a návštěvník nenajde, co potřebuje. Digitální zákaznická zkušenost je přitom stále jedna z největších konkurenčních výhod každé společnosti. Zlepšit ji lze pomocí umělé inteligence, která zákazníkům ukazuje relevantnější a personalizovanější výsledky vyhledávání. AI může pomáhat i na zákaznických linkách, kde sama odbaví i 75 % hovorů, u jednoduchých dotazů značně zkrátí jejich trvání. Když se zákazníci rychle dozvědí, co potřebují, jsou spokojenější.

„Zákaznická zkušenost je klíčovým faktorem, který ovlivňuje úspěch každého webu. Díky efektivnímu vyhledávání lidé rychle najdou to, co hledají, čímž se výrazně zvyšuje jejich spokojenost. Na stránkách se správně optimalizovaným vyhledáváním jsou zákazníci spokojenější, což se odráží v tržbách,“ říká Gejza Nagy, CEO slovenské společnosti Luigi’s Box. „K celkové spokojenosti uživatelů přispívá také kvalita zákaznických linek, na kterou mají vliv nejen operátoři, ale i technologie. Firmy, které na svých linkách nasadily AI, hlásí o 20 až 30 % vyšší klientskou spokojenost,“ doplňuje Artem Markevich, spoluzakladatel a CEO společnosti Vocalls.

Gejza NagyPodle prů­zku­mu spo­leč­nos­ti Statista po­va­žu­je 44,5 % do­tá­za­ných firem zá­kaz­nic­kou zku­še­nost za zá­sad­ní kon­ku­ren­ční vý­ho­du. Ve stu­dii zá­kaz­nic­ké­ho cho­vá­ní od Hyken se zase 79 % do­tá­za­ných svě­ři­lo, že by kvůli špat­né zku­še­nos­ti zvá­ži­li pře­chod ke kon­ku­ren­ci. „Pro množ­ství lidí začí­ná zá­kaz­nic­ká zku­še­nost na webu. Oče­ká­va­jí pře­hled­ný sys­tém, ve kterém se snad­no zo­rien­tu­jí a získa­jí všech­ny in­for­ma­ce. Ne­vy­ho­vu­jící web umí pod­ko­pat celý vztah se zá­kaz­ní­kem,“ varu­je Nagy.

Méně neúspěšných vyhledávání zvyšuje zákaznickou retenci

Online zákaznickou zkušenost mohou společnosti zlepšit na dvou frontách – ve vyhledávání a v podpoře. „Až 33 % návštěvníků opustí obchod okamžitě po neúspěšném vyhledávání, což ukazuje, jak důležité je mít dobře nastavený vyhledávací systém,“ upřesňuje Nagy. Úspěšnost vyhledávání je klíčová ale nejen v e-shopech, nýbrž na všech komplexních webech. Pokud se zákazník snaží dohledat důležitou informaci, ale nepomůže mu ani k tomu určené políčko, vzdá to a velmi pravděpodobně odejde jinam. Případně problém začne řešit na zákaznické lince, kde musí čekat na spojení s operátory. Když má web optimalizované vyhledávání, může snížit počet neúspěšných hledání až o 25 %.

Textové vyhledávání je komplikované ze své podstaty. Společnosti nemohou očekávat, že se lidé zeptají formulací, která přesně odpovídá znění na webu, nebo si opraví každičký překlep a nepřesnost. „Velké jazykové modely a umělá inteligence dovolují přizpůsobit se jednotlivcům a nabízet ty nejrelevantnější výsledky. Když lidé na webu něco hledají, chtějí ihned relevantní odpověď, jinak rychle ztrácejí trpělivost. Naši klienti, ať už jde o e-shop, banku, nebo cestovní kancelář, často řešili, že vyhledávání na jejich webových stránkách nenachází srozumitelné a užitečné informace. Optimalizací vyhledávačů se snižuje počet neúspěšných vyhledávání z běžných 10–20 % na pouhých 2–5 %,“ vysvětluje Gejza Nagy.

AI odbaví i zákazníky na telefonu

Umělá inteligence dokáže zvýšit spokojenost lidí také na zá­kaz­nic­kých linkách. Například voiceboti mohou zkrátit čekání na odpověď až o 50 %, takže volající vyřeší problém rychleji a efektivněji.

Průměrná doba hovoru na zákaznických linkách v ČR je sice jen 50 vteřin, ale volající musí čekat na spojení s operátorem a potýkat se se zastaralými roboty, kteří neumějí rozeznávat hlas a nutí je mačkat čísla na klávesnici. Operátoři-lidé také fungují jen v pracovní době, takže v určité časy vzniká na linkách přetlak a doba čekání se prodlužuje. Konkrétně v prosinci může být tento přetlak oproti ročnímu průměru čtyřnásobný.

AI voiceboti vyřeší jednodušší dotazy sami a se zákazníkem se spojí během pár okamžiků. Dostupní jsou přitom celý den i noc a zvládnou velké množství hovorů současně, čímž operátorům uvolňují kapacity na komplikované hovory. AI pak může operátorům pomocí prediktivní analýzy hovoru v reálném čase nabízet odpovědi a vyhledávat potřebné informace. Hovor se vyřeší rychleji, dochází k menšímu množství opakovaných telefonátů s reklamacemi a zákazníci jsou spokojenější.

Artem Markevich„Naše tech­no­lo­gie Agent Assist po­sky­tu­je ope­rá­to­rům po­třeb­né in­for­ma­ce a ná­vr­hy ře­še­ní, čímž zkra­cu­je prů­měr­nou dobu ho­vo­rů a sni­žu­je ná­ro­ky na pro­ško­le­nost ope­rá­to­rů. Firmy mohou být fle­xi­bil­něj­ší v ná­bo­ru te­le­fo­nis­tů s ohle­dem na ná­kup­ní se­zo­nu a podle po­tře­by ná­so­bit ka­pa­ci­tu call centra. I ju­nior­ní pra­cov­ní­ci do­ká­žou po­skyt­nout plno­hod­not­ný servis,“ uza­ví­rá Markevich.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1