fb
IT Systems 6/2022 Automobilový průmysl 1. 8. 2022 8:44

Automotive čeká skok v digitalizaci

Rozšíření elektromobilů a trochu i samořízených aut. Vzestup online prodeje vozů i jejich předplatného a ústup dealerů. A samozřejmě další digitalizace a robotizace. Hlavně tyto změny překreslí automobilové odvětví v příštích zhruba deseti letech. Vyplývá to i z průzkumu GAES, v jehož rámci KPMG vyzpovídala přes 1 100 manažerů autoprůmyslu v 31 státech včetně Česka.

Z průzkumu vyplývá

Dotázaní věří, že do roku 2030 budou elektromobily tvořit už asi polovinu nově prodaných vozů v USA, západní Evropě i Číně. K prosazení elektromobilů přispěje jejich zlevňování a kroky regulátorů jako navržený úplný zákaz prodeje aut se spalovacími motory v EU od roku 2035.

Většina respondentů předpovídá, že samořízená auta budou do roku 2030 komerčně dostupná ve velkoměstech Evropy, USA i Číny. Létající vozy se objeví ve velkoměstech do roku 2035, míní 58 procent manažerů. Vývoj, testy a plány na výrobu létajících aut postupují především v Číně, USA, Británii a Německu. Dále než Česko je ale také například Slovensko.

Čtyřiaosmdesát procent oslovených prorokuje, že do roku 2030 bude předplatné automobilů vážným konkurentem klasických prodejů. Předplacené vozy zákazníci nevlastní, ale pouze užívají, a to třeba i jen několik měsíců či týdnů. Nejlepší předpoklady k úspěšnému nabízení předplatného mají podle GAES samotné automobilky, nikoli dealeři.

Ti se mohou stát nadbytečnými i v oblasti prodeje. Tři čtvrtiny dotázaných totiž odhaduje, že více než 40 procent vozů prodají v budoucnu koncovým zákazníkům přímo automobilky. A hlavně – do sektoru vtrhne více e-commerce trend. Do roku 2030 se bude nejspíš většina nových aut prodávat online. To si vyžádá mimořádný důraz na kvalitu digitální zákaznické zkušenosti.

Digitální dispečink

Osmdesát pět procent manažerů zvažuje pro příští roky nové investice, akvizice či partnerství. Je nabíledni, že mnohé tyto investice a akvizice budou souviset s úsilím o ještě větší automatizaci a digitalizaci provozů.

O automatizaci, robotizaci a digitalizaci výroby se toho napsalo už hodně. Poměrně málo diskutovaným trendem je ale digitální dispečink. Ten slučuje do jednoho ústředí dispečinky řízení různých úseků výroby. Zatím na úrovni jednoho závodu, ale v budoucnu se takto možná do určité míry propojí i síť továren. Nároky na digitální infrastrukturu, její údržbu a obsluhu a také na kvalitu datové základny tím pochopitelně rostou. Digitální dispečink ale stále kormidlují dispečeři z masa a kostí, kteří vyhodnocují plejádu sbíhajících se informací. Například o tom, kde se které auto nachází a jestli jsou pro něj komponenty, což je obzvlášť důležité v současných podmínkách narušených dodavatelských řetězců.

Digitální dvojčata

V automobilech budoucnosti bude elektronika stále důležitější součástí. Proto se vozům už teď často přezdívá počítače na čtyřech kolech. Provoz takovýchto aut bude vytvářet hromadu dat a zájem o jejich analýzu i zpeněžení. Čtyřicet tři procent respondentů GAES očekává, že automobilky začnou tato data prodávat (nejen) pojišťovnám.

Od roku 2019 je přibližně polovina vozů konektivních, a tvoří stále rostoucí podíl v rámci internetu věcí (IoT). Díky zabudované SIM kartě jsou neustále online a komunikují se svými backend servery a dalšími prvky IoT jako například mobilní telefon řidiče. Výhledově budou konektivní všechna auta.

Z e-commerce a telekomunikací zároveň automotive přebírá koncept digitálního dvojčete. Digitální dvojče vozu je soubor informací o daném autě – kde a jak dlouho jezdí, s jakou spotřebou, z čeho se skládá a odkud součástky pocházejí. Digitální dvojče zákazníka je souborem informací o kupci nebo uživateli auta, aby výrobci či prodejci přesněji věděli, kdo, proč a jak často u nich nakupuje a jak jejich produkty využívá.

Nejen kvůli současným komplikacím ve výrobě hledají automobilky nové zdroje příjmů. Naději vidí i v nabízení zpoplatněných digitálních služeb. Těmi mohou být například vzdálené odemykání, zamykání či zastavení vozu nebo spuštění klimatizace v něm, ale také třeba automatické zarezervování servisu, když vozidlo samo zaznamená potenciální technický problém. Rozvíjen patrně bude i koncept jakési digitalizované kanceláře v autě, která umožní například napojení na kalendář uživatele či integraci kolaborativních platforem typu Google Meet.

Jan Linhart Jan Linhart
Autor článku je expert pro oblast automotive v KPMG.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1