fb
IT Systems 6/2019 Automobilový průmysl Plánování a řízení výroby 19. 8. 2019 14:11

Jak se lakuje auto?

Při plánování složitých výrobních procesů pomáhají systémy APS

systémy APSPřijdete do showroomu, prodavač vám předá klíče a vy jdete poprvé ke svému novému vozu. Lak doslova září a vy se těšíte, až auto nastartujete. Víte ale, jak se auto lakuje? A že to rozhodně není najednou, až když je smontované? Lakovny jsou velice komplikované provozy, které vám chceme přiblížit a poukázat na význam pokročilých informačních systémů pro plánování takto složitých výrobních procesů.

Již dlouho bývá pravidlem, že nová auta se nevyrábějí kompletně celá v automobilkách. Na produkci jednotlivých komponent se specializují stovky dalších firem a pokud patří mezi ty, které vyrábějí pohledové části automobilů, čeká je také lakování. Proces, který rozhodně není jednoduchý na plánování, protože každá chyba znamená velké ztráty, časové i finanční. Protože není modrá jako modrá a taky nemůžete lakovat černou a pak hned bílou barvou. Do automobilky ale přesto musí jednotlivé díly dorazit v přesném pořadí, které si zákazník nadiktuje. Pokud tedy přijde požadavek na dodání v pořadí červená, bílá, modrá, černá, musíte přesně takto dodat výrobky (např. nárazníky nebo dveře, které se typicky vyrábějí externě). Jak tohle všechno naplánovat?

Magna Liberec. Zdroj: Siemens
Magna Liberec. Zdroj: Siemens

Skid, jig, primer, color system?

 Nejdříve si vysvětlíme některé specifické pojmy, protože tak jako každý obor, mají i lakovny své speciální výrazy:

  • Skid (nebo také SkidType, ST) je kovová konstrukce, která na sobě nese háky (tzv. jigy), na ně se navěšují lakované díly. Na jeden skid je možné navěsit různé množství dílů, v závislosti na jejich velikosti (např. 1 nárazník vs. 1 000 krytek).
  • Painting Train (PTT) – tabulka s rozložením jednotlivých SkidType.
  • Color System (CS) – plnění lakovacích robotů barvou.
  • Double Paint (DP) – dvoukolové lakování, nejdříve podkladovou barvou (Primer) a následně svrchní barvou.

Zakázané pořadí barev, proplachy a tak dál

Hlavním úskalím všech lakoven je velké množství omezujících podmínek. K sestavení efektivního a reálného lakovacího plánu je proto nutné zohlednit veškeré kapacity, technologická omezení a výrobní postupy. To je bez použití plánovacího nástroje téměř nemožné. Jak už jsme zmínili v úvodu, je mnoho drobných detailů, které mají zásadní vliv na výsledný produkt. Například barva. Není modrá jako modrá. Každá automobilka má své přesně specifikované barvy a ač jsou na první pohled možná velmi podobné, určitě nelze zaměnit barvu, kterou používá Audi, za barvu BMW. A pak je tu zakázané pořadí barev. Jednoduše nemůžete lakovat červeně a pak hned bíle. I když se lakovací přístroje propláchnou, výsledek by nebyl ideální. A světle růžových aut po světě nejezdí mnoho… Svou roli hraje i způsob zavěšení výrobků na skidy (jednostranné vs. oboustranné) a tak podobně. Při sestavování plánu je proto kladen velký důraz na jeho přesné nastavení podle provozu dané lakovny. Pro plánování takto složitých výrobních procesů slouží Advanced Planning & Scheduling systémy (APS). Umožňují výrobě reagovat i na případy, které se bez nich zvládají jen velmi obtížně. Jde o nestandardní situace, jako je například rychlé přeplánování z důvodu výpadku nebo urgentní objednávky od zákazníka. Také reakce na dostupnost materiálu nebo nutnost převěšení skidů je díky APS velmi rychlá a jednoduchá.

Jak to tedy celé naplánovat?

Pokud se vedení společnosti rozhodne zavést APS, je nejdříve třeba důkladné zmapování a analýza procesů. Při nich se určí úzká místa, ale i logika řazení skidů a rozdíly mezi jednotlivými závody, pokud se software zavádí ve firmě s více pobočkami. Vedlejším procesem je pročištění vstupních dat (postupy, kusovníky, číselníky atd.). Následuje vytvoření plánovacího modelu, který je testován na reálných datech. Výsledkem je jedinečný nástroj, který zajišťuje hladký průběh výroby.

Jednomu z našich klientů pomáháme plánovat výrobu nárazníků už ve třetím závodě. Programem, který má na starosti nejen plánování lakovny, ale také samotnou výrobu komponent a následnou montáž, je APS Asprova. Systém je jedinečný tím, že má již přednastavená řešení, která není třeba znovu programovat, a proto dokážeme připravit plánovací nástroj poměrně rychle. U nastavování Asprovy pro lakovny jsme ale přesto narazili na oblasti specifické právě pro lakování, například tzv. Prohibited Color Combinations (zakázané barevné kombinace). Jak jsme již zmiňovali, nemůže se lakovat červeně a následně hned bíle, ale takových dvojic je víc. Tato omezení musí aplikace také obsáhnout.

Další funkcí Asprovy je sdružování do barevných celků. Cílem je zabránit, aby se v rámci sekvence začala lakovat barva, která není připravena, a zároveň vytvořit report pro měniče barev. Výměna barvy ve všech systémech trvá různě dlouho, a může se vyšplhat až na několik hodin. Prostoje tak mohou být velmi dlouhé, pokud nedojde ke správnému naplánování a/nebo nebudou mít pracovníci měnící barvy správné informace. Specialitou je dvojí lakování. Pro Double Paint platí, že stejný díl jde do lakovny dvakrát. V prvním kole je nalakován podkladovou barvou, pak je zařazen do fronty práce podruhé, tentokrát pro finální lakování. Ne všechny díly jsou lakovány dvakrát, a i s touto eventualitou musí plán výroby počítat. Systém přesně určí, na jakou pozici (jig) musí být díl zavěšen po prvním lakování, aby byl zařazen znovu. Je proto důležité, aby všechna pracoviště měla k dispozici reporty, které jasně a jednoduše ukazují frontu práce. Své výstupy ze systému mají vedoucí pracovníci výroby i samotní plánovači. Asprova tak zajišťuje, že všechna pracoviště pracují se stejnými daty a mají přesné informace pro svou činnost.

Jak vidíte, vyrobit automobil, a navíc ho nalakovat, není jednoduchá záležitost. Budete se na své auto ode dneška dívat pořád stejně?

Otakar Horák Otakar Horák
Autor článku je APS solutions consultantspolečnosti Aimtec.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1