fb
IT Systems 12/2018 ERP systémy 4. 2. 2019 11:03

„Náš cíl je být zákazníkům strategickým partnerem...“

říká Hana Součková, generální ředitelka českého zastoupení SAP

Hana Součková je od 1. srpna 2018 generální ředitelkou české pobočky společnost SAP. Hana nastoupila do SAP před čtyřmi lety na pozici ředitelky českého a slovenského oddělení podpory obchodu. Od března 2016 měla navíc na starosti rozvoj vzdělávacích programů pro obchodní tým v rámci regionu střední a východní Evropy. Od července 2017 převzala vedení pre-sales oddělení pro region CEE. Nyní je v SAP ČR zodpovědná za celý tým i za obchodní výsledky české pobočky.

Letos v létě jste se stala generální ředitelkou českého zastoupení společnosti SAP. Jaké byly první měsíce v čele tak významné firmy?

Hektické, ale zábavné. A také naučné, v podstatě se neustále setkávám s novými věcmi, o nudě opravdu mluvit nemůžu. Učím se pracovat s emocemi a motivací – nejen svými, ale celého týmu. Uvědomila jsem si také, že všechno má svou setrvačnost, a že na rčení „trpělivost přináší růže“ opravdu něco je. Každá změna závisí jak na lidech, tak na firmě jako takové. Někdy může chvíli trvat, než dojde k souladu a věci se dají do pohybu, to je ale normální. A moc si užívám práci se zákazníky a partnery, baví mě přímý kontakt s nimi a řešení jejich problémů.

Protože se blíží konec roku, prosím o jeho stručné zhodnocení. Jaký byl rok 2018 – pro vás osobně i pro společnost SAP?

Pro mě byl plný zvratů. Přišla příležitost, já se jí chopila a jsem za to teď ráda. I v rámci regionu probíhalo v té době hodně změn na úrovni managementu, takže nešlo jen o lokální pobočku. Z pohledu společnosti vnímám jako největší posun v postoji zákazníků vůči cloudovým řešením. Také většina našich zákazníků již společně s námi otvírá diskuze ohledně přechodu na novou verzi SAP S/4HANA. Nejen tato témata se promítla také v rámci nového formátu naší výroční konference, tentokrát pod názvem SAP NOW. Každý ze čtyř dnů se věnoval konkrétní oblasti podniku, což hosté ocenili.

Můžete zmínit i nějaké konkrétní projekty, které jste letos realizovali a bylo u nich dosaženo mimořádných výsledků díky použití inovativních řešení? Případně projekty, které jsou podle vás něčím zajímavé a inspirativní.

Protože některé projekty ještě nejsou dokončené, nemůžu o nich zatím mluvit. V rámci cloudových řešení se nám ale v letošním roce povedlo rozšířit řady našich zákazníků především v oblasti řízení lidských zdrojů. Řádově desítka firem nasadila řešení SAP SuccessFactors. Měli jsme také několik projektů realizujících přechod na SAP S/4HANA. Na konferencích o svých zkušenostech mimo jiné hovořili zástupci Škoda Auto, PAPCEL, Marvinpac CZ, K&V Elektro, Agrostroj Pelhřimov či Bernhardt Fashion CZ.

V září jste pořádali v Praze velkou konferenci s názvem SAP NOW Week 2018, jejímž hlavním tématem bylo inteligentní podnikání s využitím chytrých technologií. Můžete poselství této konference připomenout a shrnout pro čtenáře, kteří neměli možnost konferenci osobně navštívit? Případně i vypíchnout nějaké zajímavé body z programu této významné konference.

Za 4 dny jsme zvládli přes 80 přednášek, naši čeští i zahraniční zástupci a partneři se s hosty podělili o své projektové zkušenosti. Každý ze dnů byl odborně zaměřen podle jednotlivých oblastí podnikání včetně lidských zdrojů, prodeje a marketingu, logistiky atd. Konference byla připravena tak, aby přinesla praktické ukázky a tipy, nejen sáhodlouhé povídání v duchu coby kdyby. Paralelně jsme měli po první dva dny konference v Praze interaktivní 360stupňový kamion, který zde zastavil v rámci jeho evropské tour. Tam mohli čeští zákazníci vidět a doslova zažít možnosti a dopady inteligentního podnikání a inspirovat se tím, jak naše řešení využívají komerční firmy i státní správa v jiných zemích.

SAP je globálním dodavatelem IT řešení a služeb, a proto se logicky nabízí otázka na srovnání našeho trhu se zahraničím, zejména s trhy a ekonomikami, které vnímáme jako vyspělejší. Jak jsou na tom podniky a organizace v ČR z hlediska schopnosti uchopit, ale především reálně využít nové technologie?

I české firmy už se novým technologiím otevírají – chápou, že musí, protože je jinak převálcuje konkurence. Náš cíl je jim být strategickým partnerem, poradit jim, jaké mají možnosti a jak si mohou spoustu podnikových procesů usnadnit. A těžit z toho lepším fungováním, ale také rostoucími finančními výsledky. Např. v oblasti e-commerce jsme na tom v regionu střední a východní Evropy opravdu dobře. Možná je překvapivé, že Slovensko má v rámci CEE prvenství, co se týče online nakupování. Konkrétně 59 % Slováků nakupuje na internetu, Češi jsou s 56 % na druhém místě. V porovnání s celou Evropou je Česká republika mezi top 5 zeměmi, co se týče ochoty k online nákupům a 43 % zboží, kromě jídla a techniky, se u nás prodává přes internet. Tady je obrovský potenciál a firmy si to naštěstí uvědomují, takže zrovna v e-commerce se technologie nasazují celkem rychle a výsledky jsou úžasné pro firmy i spotřebitele.

Co byste poradila manažerům, kteří uvažují o tom, jak s pomocí chytrých technologií zvýšit efektivitu, konkurenceschopnost a v důsledku ziskovost svého podniku. Odkud mají začít?

Obecně platí, že technologie nejsou všemocné. Zvýšení konkurenceschopnosti, efektivity a ziskovosti nepřijde bez transformace firmy samotné a naší odpovědí je právě strategie inteligentního podniku. To znamená využívat data, efektivně směřovat zdroje, extrémně rychle reagovat na změny trhu i interního firemního ekosystému a obchodní procesy potom přeorientovat tak, aby směřovaly k co nejlepším výsledkům pro koncové zákazníky. A jak začít? Hlavně se nebát změn a být otevřený možnostem, které inovace přinášejí. SAP má připravenu metodiku, pomocí které dokážeme identifikovat ty oblasti, v nichž bude nasazení technologií efektivní. Na příkladu jiných firem nebo díky nástrojům, jako je interaktivní kamion, Digital Boardroom a další, potom umíme demonstrovat, jak konkrétně tyto technologie podnikání posunou.

Před několika týdny oznámil SAP akvizici americké firmy Qualtrics, kterou kupujete za osm miliard dolarů. Co je cílem této obří akvizice? Dotkne se nějak i českého trhu, kde byla doposud značka Qualtrics prakticky neznámá?

Jak řekl náš CEO Bill McDermott, nákup Qualtrics je přelomový krok. SAP je nějakým způsobem přítomen u 77 % světových transakcí. Právě kombinace dat z provozu firem s údaji, které umí dodat Qualtrics, dokáže našim zákazníkům přinést ucelený pohled na jejich zákazníky, ale také na vlastní firemní fungování. Výsledkem bude lepší zákaznická zkušenost. Transakce je odsouhlasená, nicméně obchod se má uzavřít v první polovině příštího roku, reálný dopad a možný důsledek na český trh bude následovat až poté.

Vím, že se společnost SAP věnuje různým aktivitám z oblasti tzv. společenské odpovědnosti. Můžete některé z nich zmínit? Prý učíte děti programovat?

Společenskou odpovědnost vnímáme jako nedílnou součást našeho fungování. Největší letošní aktivitou je určitě Meet and Code, což je naše vlastní iniciativa a součást projektu EU Code Week. Díky ní letos jen v České republice vzniklo 55 seminářů pro 2 035 dětí. Školám či neziskovým organizacím včetně Czechitas jsme věnovali grant pro jejich vzdělávací aktivity cílené na věkovou kategorii 8 – 24 let. Kolegové navíc v Praze i v Brně zorganizovali 11 workshopů pro děti, v rámci měsíce dobrovolnických aktivit se na nich podílelo 30 zaměstnanců ze SAP Labs Česká republika, SAP Services a SAP Concur.

Dohromady tak mohlo díky Meet and Code nahlédnout do světa programování více než 2 300 mladých lidí, a to už je významné číslo. Kromě Prahy a Brna se semináře konaly např. v Pardubicích, Plzni, Českých Budějovicích, Uherském Hradišti i v některých menších městech. Reagujeme tak na situaci na pracovním trhu, kde je zoufalý nedostatek programátorů a technologicky zdatných zaměstnanců. Budoucí trh to ocení, stejně jako děti, kterým k technologiím otevíráme cestu zábavnou formou.
V rámci již zmíněného měsíce dobrovolnictví odpracovali zaměstnanci SAP v České republice více než
2 500 hodin a pomohli tak 43 neziskovým organizacím pečujícím o děti, seniory, postižené i o opuštěná zvířata. Tyhle aktivity mají nezanedbatelný dopad a jsem ráda, že jsou součástí naší firemní kultury.

Začali jsme ohlédnutím za uplynulým rokem, vaším prvním v pozici generální ředitelky českého zastoupení SAP. Pojďme proto zakončit náš rozhovor naopak výhledem pro nadcházející rok? Co momentálně považujete za hlavní výzvy pro SAP na českém trhu? Je něco, na co se vysloveně těšíte a čeho se naopak obáváte?

Těším se na všechno, co další rok přinese, na obavy není čas ani prostor (smích). Mezi hlavní plány patří určitě i nadále produkt SAP S/4HANA, cloud a také řešení pro segmenty, do nichž nám technologie nově otevírají dveře. S tím souvisí i nastartovaná interní transformace. Z mého pohledu se jedná o postupnou evoluci, která se projevuje v oblasti informačních technologií obecně a většina firem na to musí reagovat. Příkladem může být nový přístup k naší partnerské síti, s novými řešeními potřebujeme nové partnery. Od začátku roku máme nové partnerské programy, tak abychom podpořili všechny typy našich partnerů.

A na co se mohou těšit vaši zákazníci?

Naším dlouhodobým cílem je být pro naše zákazníky strategickým partnerem, to s sebou nese velký závazek. Už jsem o tom hovořila v jednom ze svých prvních rozhovorů – mým osobním cílem je se aktivně zapojit do komunikace se zákazníky. Asi nezvládnu všechny osobně, ale stejnou kulturu máme v rámci celé společnosti a ráda něco nechám na svém týmu. Zákazníky chceme především připravit na přechod na SAP S/4HANA a pomoci jim v efektivním využívání cloudu. Inteligentní podnikání už netřeba zdůrazňovat, ale určitě je to náš cíl – tedy aby zákazníci adoptovali tyto obchodní principy a aby se jejich podnikání dařilo lépe než kdy dřív.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 4 IT Systems 3 IT Systems 1-2 IT Systems 12
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1