fb
IT Systems 4/2023 AI a Business Intelligence IT právo 24. 5. 2023 9:08

Bude ChatGPT začátkem nové éry?

Nejprve musíme pochopit jeho omezení

Dějiny internetu jsou lemované varovnými příběhy. Příběhy o katastrofách, ke kterým nakonec nedošlo – například chyba přechodu na nové tisíciletí – nebo o úžasných inovacích, které měly změnit běh světa, ale které zcela zapadly nebo se zařadily mezi ostatní běžné stopy na digitální cestě vpřed. Dnes se stejným způsobem mluví o generativní umělé inteligenci, kterou zatím asi nejvýrazněji reprezentuje ChatGPT. Vyvolává nadšení, ale současně velké obavy.

Wikipedie 2.0

Povaha techniky a její cyklus sebezdokonalování znamená, že se vždy objeví nějaká „další velká věc“. Od konce roku 2022 je „další velkou věcí“ ChatGPT. Pro někoho je to bílý rytíř, který přiklusal vyřešit neduhy moderní společnosti a který zlepší způsob, jakým studujeme, píšeme, bádáme, programujeme, pracujeme, tvoříme a pracujeme. Je toho samozřejmě víc, protože potenciálních případů použití je nekonečně mnoho, ale existují i důvody k opatrnosti.

Za prvé, něco takového jsme už zažili. Pamětníci si jistě vzpomenou na oslavy příchodu Wikipedie. I ta měla způsobit revoluci v učení a výzkumu. I ta měla změnit svět. A podařilo se? Obávám se, že ne tak docela.

Stalo se to, co se téměř jistě stane s ChatGPT a inovacemi, které budou následovat po něm. Že se z ní stal zcela běžný nástroj, byť nesmírně užitečný. Jeden z nástrojů, který nám pomáhá v každodenním životě spolu s dalšími skvělými nástroji, které se objevily v posledních letech, jako je Alexa nebo doručení do druhého dne. Změní sám o sobě způsob, jakým fungujeme? Téměř jistě. Změní svět? Téměř jistě nikoli. Stejně jako u Wikipedie budeme poznávat jeho limity.

Svět je protkaný umělou inteligencí

Hlavní otázkou nejspíš je, kam a jak daleko to společnost popostrčí. Nadšení kolem ChatGPT pramení z toho, co to je, nikoli nutně z toho, co to dělá. Tím, že se takový produkt stal spotřebním zbožím, které může užívat každý, spatřujeme realitu světa protkaného umělou inteligencí. S tou se můžeme setkat již v odvětvích, jako je např. zdravotnictví (například včasná diagnostika, zobrazovací technologie a analýza obrazu nebo prediktivní péče) nebo průmyslová výroba (například pro zvýšení výrobních kapacit a snížení emisí), ale to se zatím týká jen několika málo vyvolených, a proto se reakce na novinky tolik liší.

Skutečnost je taková, že se již nacházíme ve světě plném umělé inteligence, jejíž je ChatGPT pouhou další kapitolou a nebude zdaleka poslední. Je to však velmi jasný ukazatel toho, kam se bude vývoj ubírat dále. Džin je venku z láhve, pokud jde o pozitivní dopady AI, ale vedle nadšení a chuti ji užívat jako digitální cestovní prostředek k rychlejšímu přesunu do dalšího bodu se bude společnost muset naučit ji využívat vhodným způsobem.

To znamená začít na úrovni vzdělávání. Již se objevují zprávy o jeho využití při zkouškách. Při nedávném testu složil zkoušky ze čtyř předmětů na Minnesotské univerzitě a další zkoušku na Wharton School of Business při Pensylvánské univerzitě, jak uvádí tento článek na webu CNN. Celkem nepřekvapivě se také začínáme setkávat s nástroji k detekci a prevenci jeho užívání. To vede ke hře kočky s myší, kdy žáci budou chtít AI používat, protože ji používat nemohou, ale také proto, že by ji používat neměli. To však vysílá špatný signál a pravděpodobně podněcuje skepsi vůči umělé inteligenci. Protože víme, že tu budou i nadále, měli bychom ChatGPT a další nástroje umělé inteligence přijmout do procesu vzdělávání a podporovat studenty v tom, aby se s nimi naučili co nejlépe pracovat. V podstatě využívat všechny nástroje, které jsou k dispozici, aby se jim práce dařila lépe a rychleji, protože právě takový bude svět práce, do něhož budou vstupovat.

Využívat AI ke zlepšování

Stejné poselství platí i pro podniky. Je příliš přímočaré tvrdit, že takovéto pokroky v oblasti umělé inteligence samy o sobě zlikvidují ta nebo ona pracovní místa. Navíc zatím ani nevidíme konec celého řetězce. To, že ChatGPT umí sestavovat nabídky práce, psát propagační texty nebo právní dokumenty, neznamená, že by firmy měly rozpustit svá HR, marketingová a právní oddělení. Ani zdaleka. Tyto týmy jsou důležitější než kdy dříve, protože jejich dlouholeté rozmanité znalosti a zkušenosti, „měkké“ dovednosti a jedinečné osobnosti jsou nejen tím, co je zapotřebí k odvedení práce dnes, ale jsou i základem společnosti zítřka.

Na vrchol se dostanou ty podniky, které se s těmito typy inovací vypořádají nejchytřeji. Uchopí je, začlení je do každodenního provozu a budou rozvíjet dovednosti svých týmů odpovídajícím způsobem a v souladu s novým vývojem. Nová služba 365 Copilot společnosti Microsoft je jen dalším příkladem rychlého začleňování těchto technologií do stávajících podnikových nástrojů. Do popředí se dostanou ti hráči, kteří využijí umělou inteligenci k tomu, aby dělali něco lépe než dnes, aniž by se vzdaly lidí a jejich dovedností potřebných k přizpůsobování neustále se měnícímu světu.

Z jiného úhlu pohledu někdejší vývojáři strojového kódu nezmizeli, protože jsme vynalezli kompilátory – ve skutečnosti se stalo to, že výpočetní prostředky byly dostupnější stále většímu okruhu lidí, protože programování se s každou generací stávalo postupně jednodušší a jednodušší. Generativní umělá inteligence, jako je GPT4, která nyní generuje kód a vytváří webové stránky podle náčrtků, pouze zpřístupní techniku ještě více lidem a umožní jim tvořit.

Poznejme omezení

Samozřejmě dospějeme k bodu, kdy si řekneme, že umělé inteligence už bylo dost. Možná, že v příštích letech toho okamžiku dosáhneme a označíme toto období za začátek této cesty, ale to je ještě daleko. Jak bude takový okamžik vypadat, je věčná otázka. Související morální a společenské otázky jsou příliš složité na to, abychom se jimi na tomto prostoru zabývali, ačkoli profesor Stuart Russell tak učinil v cyklu přednášek 2021 Reith Lectures.

Dnes máme jen novou technologii, nic víc, nic míň. ChatGPT je počítačový systém, který se velmi zdokonaluje v komunikaci a generování, což je úžasný pokrok, ale skutečně zajímavé je jeho využití společně s dalšími nástroji, vědeckými metodami a lidskou inteligencí. Poměrně záhy odhalujeme jeho nedostatky a limity. Kritické přemýšlení o kombinacích a aplikacích je to, jak a kde můžeme využít potenciál umělé inteligence ke změně života k lepšímu. Opět bychom měli hledat, jak technika může rozšiřovat lidské možnosti a posouvat nás všechny kupředu. Abychom to mohli udělat, musíme nejprve pochopit její omezení a to, že jsme vždy uprostřed dějin, nikdy na jejich konci.

Joe Baguley Joe Baguley
Autor článku je viceprezident a technologický ředitel společnosti VMware pro region EMEA.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1