AI už není jen trend, ale potvrzuje svou reálnou sílu v byznysu
Generativní umělá inteligence už není jen experimentem technologických nadšenců, ale stává se významnou součástí fungování firem a organizací. Často se prezentuje marketingovým pozlátkem, ale pokud má fungovat ve složitém světě organizací, nestačí jen začít. Důležité je vybudovat celé zázemí, které jí dá reálnou hodnotu. To je hlavní poselství 22. ročníku technologické konference SOFTECON 2025, kterou pořádala společnost SOFTEC. Akce se zúčastnilo přes 300 odborníků z bank, pojišťoven, telekomunikací i veřejného sektoru.

Obr. 1: Peter Morávek, CEO, SOFTEC, při zahájení konference v prostorách Divadla Aréna: „AI není o tom nahradit člověka, ale naučit se s ní žít a rozumně ji využít. A hlavně je potřeba si to ‚odpracovat‘.“
„Umělá inteligence dnes už není jen módní výstřelek. Stojíme před tím, jak ji efektivně a zodpovědně zařadit do každodenní praxe a nedělat to jen proto, že to dělají všichni ostatní,“ řekl Slavomír Pšenák, technologický ředitel společnosti O2 Slovakia. Jak ukázal na konkrétních příkladech, AI má potenciál zlepšit zákaznickou péči, prodej i vnitřní procesy od designu po operativu. Naráží však i na limity: „U AI agentů je potřeba kombinovat technologii s lidským prvkem. Jinak to končí frustrací zákazníků nebo nadhodnocenými očekáváními.“
Obr. 2: Slavomír Pšenák, technologický ředitel, O2: „Stojíme před tím, jak AI efektivně a zodpovědně zařadit do každodenní praxe a nedělat to jen proto, že to dělají všichni ostatní.“
O netradičním přístupu hovořil Tomáš Horníček z VÚB banky, který představil koncept „inovací na pankáče“: „Místo velkých transformačních projektů jsme začali s AI přímo na vývojářském notebooku. Dnes máme interní AI komunitu, která umí rychle přetavit nápady do konkrétních nástrojů. Výsledkem je zvyšování produktivity a nákladová efektivita. Bez toho, aby byl ohrožen lidský kontakt se zákazníkem.“
Obr. 3: Tomáš Horníček, Enterprise Architect, VÚB banka: „Místo velkých transformačních projektů jsme začali s AI přímo na vývojářském notebooku.“
Obr. 4: Daniel Duranka, CEO, Pixel Federation: „Když se řídíte jen daty, skončíte u průměrnosti. Potřebujete odvahu následovat i svůj pocit, jinak se ničím neodlišíte od konkurence.“
Technologie nezabíjejí kreativitu – spíš naopak. Daniel Duranka, CEO Pixel Federation, ve své přednášce přiblížil, jak se v herním byznysu balancuje mezi daty a intuicí: „Když se řídíte jen daty, skončíte u průměrnosti. Potřebujete odvahu následovat i svůj pocit, jinak se ničím neodlišíte od konkurence.“ AI využívají k optimalizaci zážitku hráčů, A/B testování i generování vizuálů. Klíčem k úspěchu je ale lidský faktor, schopnost experimentovat a vytvořit komunitu hráčů, která zůstává věrná dlouhé roky.
Diskuse se nevyhnula ani tématu vzdělávání. Peter Agh, autor učebnic informatiky, ve své inspirativní prezentaci upozornil: „Děti musí vědět, že AI není kamarád, ani autorita. Je to nástroj a právě proto je musíme naučit, jak ho smysluplně používat.“ Nová informatika ve školách by podle něj měla učit kritickému myšlení, efektivní práci s prompty a schopnosti ověřovat výsledky. „AI dokáže hodně, ale nikdy za vás neprožije váš život,“ dodává Peter Agh.
Obr. 5: Peter Agh, autor učebnic o informatice: „AI dokáže hodně, ale nikdy za vás neprožije váš život.“
„SOFTECON 2025 potvrdil, že AI není o tom nahradit člověka, ale naučit se s ní žít a rozumně ji využít tam, kde může přinést reálnou hodnotu. A hlavně si to musíme odpracovat, aby se stala trvalou součástí organizace. Ne náhodou, ale cíleně. Ne podle módy, ale podle potřeby,“ uzavírá Peter Morávek, CEO společnosti SOFTEC.
SOFTECON 2025 ukázal, co musí firmy dělat, aby využily potenciál generativní AI a kde zatím AI nedokáže nahradit člověka.