fb
IT Systems 7-8/2020 Veřejný sektor a zdravotnictví CRM systémy 4. 9. 2020 10:14

Čeká nás ještě dlouhá cesta

Na jaké úrovni je skutečně elektronizace veřejné správy a zdravotnictví ČR?

ReservioV posledních několika letech můžeme sledovat, jak se jednotlivá odvětví drasticky mění ve víru technologického pokroku. S nástupem modernizace se před námi rýsuje budoucnost, která může výrazně ulehčit a zpříjemnit životy pro mnohé z nás. Troufám si však říct, že pokud se organizacím nepodaří moderní trendy správně uchopit a implementovat do již existujících systémů, může být naděje na lepší zítřky v nedohlednu.

Veřejná správa České republiky je jasným důkazem nevyužitého technologického potenciálu. Přestože je v rámci e-government strategie slibováno usnadnění styku veřejnosti s úřady, reálná situace je mnohdy opačná. Jako Slovák, který z důvodu potvrzení přechodného pobytu strávil nespočet hodin v čekárnách českých státních institucí, můžu z vlastní zkušenosti potvrdit, že aktuálně nastavený systém není k občanům přívětivý. Avšak nejsou to jen úřady, k tlumení inovací dochází rovněž v českém zdravotnictví. V obou případech je za hlavní brzdu nejčastěji považován strach ze zneužití informací, jelikož riziko úniku dat se přirozeně váže na technologický pokrok.

Česká strategie pro e-government je nedostačující

Troufám si říct, že řízení českých úřadů je extrémně neefektivní, i když elektronizace je součástí veřejné správy více než 10 let. Procesy dodnes nadále zůstávají na mnohých státních institucích pomalé, což je těžko pochopitelné, pokud vezmeme v úvahu, že na úřednických místech je zaměstnán obrovský nadbytek lidí. Český veřejný sektor tedy zbytečně vynakládá miliardy ze státního rozpočtu na pracovníky, kteří by reálně mohli dělat něco jiného, a jejich základní pracovní náplň by zvládly moderní technologie. Dnes již máme možnosti, které by dokázaly lidský kapitál nahradit a celé fungování úřadů tak výrazně zefektivnit.

Jako základní problém v budování e-governmentu vnímám nemožnost validace identity jedince před orgány státu. V praxi totiž občané musí neustále a opakovaně svoji totožnost prokazovat velkým množstvím informací a dokladů. Situaci ani neulehčuje fakt, že vládní systémy spolu zpravidla nespolupracují a informace si vzájemně nesdílí.

Účinné řešení lze najít u úspěšných společností, jako jsou například Google či Facebook, které ověření svých uživatelů zvládají díky moderním technologiím velmi jednoduše. Tyto firmy fungují na autorizačních systémech, na základě kterých se člověk přihlásí do jakékoliv libovolné aplikace, a přitom si nemusí pamatovat desítky různých hesel ani neustále vyplňovat registrační údaje.

Z mého pohledu je tohle zásadní bod, který český e-government postrádá. Momentálně se sice rodí nápady o validaci identity ze strany bank, avšak obávám se, že bankovní instituce nepokryjí všechny potřeby občanů. Vytvoření jednotné identity na úrovni státu by mělo daleko pozitivnější dopad. Výhodu by totiž mohl čerpat i soukromý sektor, jako třeba sféra zdravotnictví nebo pojišťovnictví, kde ověření totožnosti je rovněž zapotřebí.

Další důležitou složkou pro správné fungování e-governmentu jsou dobře fungující rezervační systémy. Aktuální způsob objednávání je omezen především na osobní kontakt nebo poštovní korespondenci. Hlavní problém vnímám v nevyužívání zdrojů technologických firem, které by pomohly vytvořit dobře fungující rezervační systémy. Zásadní brzdou je však aktuálně nastavená strategie e-governmentu, která tomuto směru není otevřena. Naopak vede ke zbytečnému vytváření vlastních řešení, která jsou technologicky zastaralá a hotové systémy si jednotlivé úřady mezi sebou ani nijak nesdílí. Přitom státní útvary v zahraničí jsou inovativním spolupracím zcela nakloněny, například velvyslanectví ve Španělsku aktivně využívá náš rezervační systém. Českým soukromým školkám jsme během karantény pomohli se zápisem dětí, takže i u nás to jde. Bohužel zatím až na výjimky pouze v soukromém sektoru.

Na druhou stranu některé úřady u nás již umožňují sjednání schůzky přes online systém, většinou to však s sebou nese určité limity. Z mé zkušenosti mohu zmínit absurdní situaci, kdy rezervace při podání žádosti o přechodný či trvalý pobyt jsou umožněny pouze těm, kteří už měli styk s policií. Aby mohly existovat rezervační systémy bez omezení pro všechny, je nejprve potřeba umět jednoduše ověřit identitu občanů.

Inovace pomohou všem

Jsem si jistý, že zrychlení tempa inovací by přispělo k blahobytu celé společnosti. Spousta úkonů ve veřejném sektoru už totiž může být řešena digitálně a pomocí automatizovaných procesů. Na poskytnutí informací dnes nepotřebujeme člověka v informačním okénku, stačí mít pouze dobře nastaveného chatbota. Tím by se také docílilo potřebných úspor státního rozpočtu.

Zároveň myšlenka, že si díky technologiím budou moci státní instituce sdílet své kapacity, a tak vytíženému pražskému úřadu může na dálku vypomoct někdo z malé vesnice na druhé straně republiky, nejen několikanásobně zlepšuje efektivitu státní správy, ale také otevírá nové pracovní příležitosti pro lidi z oblastí s větší mírou nezaměstnanosti. Myslím si, že prorazit rigidní přístup k technologiím ve státním sektoru by tedy mělo být v zájmu nás všech.

Zdravotnictví bojuje s citlivostí dat

Obdobná situace se odehrává na poli zdravotnictví, i tam je totiž velký strach z úniku osobních údajů, a tak se inovacím nedává dostatek prostoru. Přitom začíná být zřetelné, že co nás má chránit, nás v podstatě ničí.

Nadbytečná administrativa a špatně nastavený zdravotnický systém snižuje efektivitu lékařů. Vzhledem k tomu, že Českou republiku momentálně trápí nedostatek zdravotnických pracovníků, jedná se o poměrně akutní problematiku. Tématem se zabývám už delší dobu a mám od českých lékařů zpětnou vazbu, že někdy jsou administrativní prací až chronicky zatěžováni. Důsledkem je pak ošetření menšího množství pacientů. Automatizace a digitalizace procesů by tedy rozhodně přispěla ke zlepšení aktuálního stavu.

Názornou ukázkou příznivého vlivu inovací může být relativně nové převedení receptů do elektronické formy, což se výborně osvědčilo v období koronakrize. Pokud někdo nutně potřeboval předepsat léky, nebyl zbytečně vystavován styku s okolím, jelikož lékař mu recept zaslal rovnou domů v elektronické podobě.

Jak by však mohli inovační pokroky pokračovat dál? Může to být například realizace elektronického sdílení karet mezi lékaři. Tenhle krok by mohl výrazně ušetřit čas lékařům a zároveň zefektivnit celý proces vyšetření. Pacienti totiž často nevědomky zatají, kterým onemocněním trpí nebo jaké léky užívají. Přitom jde o informace, které mohou mít zásadní vliv na léčbu. Díky efektivnímu sdílení karet by lékař měl všechna tato data k dispozici, ušetřil by čas a mohl se tak plně věnovat pacientovi.

Zásadní problém je i v tom, že zdravotnictví vnímá čas člověka jako nedůležitý. Bez výčitek jsou lidé necháváni v čekárnách dlouhé hodiny. Jestliže průměrně člověk stráví čekáním u lékaře 5 hodin, tak na úrovni národa dochází ke ztrátám v milionech hodin. Produktivita celého státu je pak další otázkou k zamyšlení.

Je tedy jasné, že stejně jako v oblasti veřejné správy i ve zdravotnictví je potřeba, aby fungovaly správně rezervační systémy. Zde by však měl být kladen mnohem větší důraz na interní řízení. V některých případech je totiž potřeba, aby samotní lékaři měli možnost spravovat systém. Někdy totiž diagnóza pacienta vyžaduje rychlejší postup a jedině kvalifikovaný zdravotník dokáže určit vhodný termín. Moderní rezervační systémy tak mohou nemocnicím pomoct efektivně využívat jejich lidské zdroje. To jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli na začátku letošního roku. Ačkoliv zdravotnictví bylo proti větším změnám několik let, až díky pandemii koronaviru se celá situace otočila. Během měsíce jsme náš rezervační systém zdarma poskytli největším českým nemocnicím, kde dodnes pomáhá s efektivitou testování na COVID-19.

Vytíženost pracovního personálu, úspora času a lidské životy, to vše je důvodem, proč se uchýlit k zavádění automatizovaných procesů ve zdravotnictví. Zdlouhavé vyčkávání na žádanku k testování je naprosto zbytečné, pokud stejný úkon zvládne vykonat přednastavený robot během pár vteřin. Naše technologické možnosti by dnes dokonce umožnily, aby roboti byli schopni podle priorit určovat, kteří pacienti mají nárok na testování přednostně. Bohužel velká obava z chybovosti zřejmě zapříčiní to, že budeme stále dlouhé hodiny sedět v přeplněných čekárnách, kde jsme navíc vystaveni riziku přenosných nemocí.

Boris Bošiak Boris Bošiak
Autor článku je zakladatelem a CEO společnosti Reservio, která poskytuje jednoduchý rezervační systém. Dříve se živil převážně jako freelancer v oblasti webdesignu, grafiky a kódování, krátce působil i v reklamní agentuře Sova Net. Ještě při studiích na VUT založil se spolužákem Františkem Mazuchem projekt Reservio, se kterým uspěl v brněnském akcelerátoru Starcube a který dnes, šest let od svého spuštění, působí ve 130 zemích a funguje ve 12 jazykových mutacích.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 9 IT Systems 7-8 IT Systems 6 IT Systems 5
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1