fb
2. 10. 2019 8:22

Umělá inteligence má personalistům pomáhat, nikoli je nahradit

Profesia.czHR je jednou z oblastí, kam již v současné době začíná významně pronikat umělá inteligence. Zatím se v praxi využívá hlavně pro první selekci uchazečů o místo, automatizovanou komunikaci s uchazeči, případně onboarding. Co se stane s oborem HR, až firmy začnou v masovém měřítku zaměstnávat místo lidí roboty? Budou jednou roboti najímat roboty?

V souvislosti s rozvojem umělé inteligence a robotizace se v oblasti HR vynořuje řada otázek. Jako první přijde na řadu většinou to, ve kterých oborech a nakolik automaty přeberou lidskou práci a co si s tímto uvolněným lidským potenciálem počít. Jenže zatímco všichni litují řidiče, dělníky a pracovníky call center, že jim roboti vezmou práci, málokdo se pozastavuje nad tím, jak to bude vypadat v samotné oblasti HR. „Nabízí se otázka, zda to nebudou HR specialisté, kteří budou roboty nahrazeni jako první,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.

HR je totiž oblastí, kde se již automatizace silně prosazuje. Například v samotném náboru zaměstnanců: firmy, které nabírají velké počty lidí, vlastně ani nemají jinou možnost, než se touto cestou z kapacitních důvodů vydat. Automatizace a digitalizace se zapojuje do procesu komunikace s potenciálními kandidáty. Předvýběr provádí umělá inteligence podle zadaných parametrů s cílem určit ty, které jsou na základě empirických dat těmi nejvhodnějšími kandidáty. Roboti někdy dokonce řeší i přímou komunikaci a dotazy prostřednictvím chatboxu. Tento postup se uplatňuje například u obchodníků, pracovníků call center, klientského servisu a dalších pozic, kde jsou parametry úspěšného uchazeče přesně definované. Mnoho firem využívá systémy ATS (Applicant Tracking System), které přebírají i e-mailovou komunikaci - jedná se o počáteční „děkovný“ e-mail, plánování interview i samotný onboarding proces.

Chytrá automatizace v HR tedy umí převzít převážnou část rutinní práce, zbývá zde tedy prostor pro lidský faktor? I když automat je drtivě rychlejší než člověk a netrpí sympatiemi, takže nehodnotí uchazeče na základě dojmů, v oblasti lidských zdrojů je lidský přístup nenahraditelný. To ukázal i pokus firmy Google se samoučícím se botem, který vyhodnocoval životopisy uchazečů. Ten brzy přestal do dalších kol výběrového řízení pouštět ženy, protože měly statisticky kratší délku pracovní praxe, většinou kvůli rodičovské dovolené. Jako ideální se tedy pro HR jeví spojení silných stránek obou přístupů - rychlost, transparentnost a bezchybnost robota, spolu s city, empatií, zájmem a individuálním přístupem člověka.

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1