fb
IT Systems 4/2021 Trendy ICT Stavebnictví - BIM, CAFM 7. 5. 2021 10:12

Virtuální realita mění architekturu, stavebnictví i obchod s nemovitostmi

S virtuální realitou dnes umí pracovat i běžné aplikace pro tvorbu vizualizací. Například populární modelář Revit vyžaduje pouze doinstalování pluginu Enscape.Stavebnictví a reality jsou oblastí, kde se možnosti virtuální reality uplatnily mezi prvními. Věrné a detailní zobrazení je totiž praktické nejen pro architekty, kteří zvažují proporce celých budov i jejích detailů, ale také pro konstruktéry, stavební pracovníky a klienty. Neopomenutelná je samozřejmě i sféra bezpečnostního výcviku, ve které virtuální realita stabilně poskytuje lepší výsledky než veškeré dosud používané techniky.

Od architektonického návrhu, přes konstrukční řešení až po stavbu

Práce architekta musí kromě umělecké invence a konstrukčních zákonitostí pracovat i s mnoha dalšími specifiky budov. Zahrnuje nutnost vyřešit osvětlení jednotlivých prostor s co nejvyšším zastoupením přirozeného světla, funkční návaznosti jednotlivých místnosti, ale i technickou proveditelnost a konstrukční detaily. Jde o velice náročný proces, který postupuje od studia potřeb zadavatele, přes základní návrh a půdorysy, až po vizualizace a obhajobu návrhu před investorem. Vše pak ještě výrazně komplikuje jakákoli spolupráce s dalšími kolegy, nebo více osobami v roli klienta. Každý krok totiž v takovém případě vyžaduje kooperaci a schvalování, které je obzvláště v době omezených možností setkávání poměrně problematické, a i za běžných okolností zvyšuje časovou náročnost a náklady. Virtuální realita a online spolupráce v reálném čase tak může znamenat jejich dramatickou úsporu. Spolupráce přímo v prostředí virtuální reality, kde je možné se v reálném čase setkat u trojrozměrného škálovatelného modelu a pracovat s ním, je totiž samozřejmě výrazně efektivnější než cyklické výměny emailů.


Kooperace bez ohledu na vzdálenost s pomocí virtuální reality a modeláře Revit.

Virtuální realita navíc pomáhá architektům i v prvotních fázích návrhu, kdy ladí jednotlivé detaily. Dává jim totiž možnost vlastní model okamžitě navštívit v reálném měřítku a simulovat nejrůznější situace. Ihned tak získají představu o množství světla, které dopadá do místnosti v průběhu dne, nebo o skutečném měřítku prostor. S pomocí bohatých knihoven virtuálních objektů si navíc mohou snadno a rychle vyzkoušet i to, jak bude prostor působit po vybavení nábytkem či technikou.

To platí i v případě návrhu průmyslových budov, kde je třeba navíc řešit logistiku materiálu i pohyb personálu. Možnost pracovat s prostorem v reálném měřítku je tak ještě důležitější. S virtuální realitou je možné vše řádně otestovat ještě před prvním kopnutím do země, nebo dokonce řešením konstrukčních detailů. Pro okamžik schvalování investice ze strany zadavatele je pak architekt skvěle připraven a zároveň má v rukou nástroj, který zprostředkuje zadavateli přístup do domu či továrny tak, jako kdyby již byl projekt realizovaný. Vše pak lze snadněji vysvětlit a obhájit. Celé jednání přitom může díky softwarům jako Iris VR, nebo HTC Vive Sync probíhat přímo ve virtuální realitě.

Výhody představuje virtuální realita i pro řešení konstrukčních detailů. Projektant s její pomocí může rychle prostudovat všechny klíčové prvky konstrukce v trojrozměrném 360° zobrazení, a tak snadno odhalit jakékoli chyby. Při samotné stavbě pak poslouží především mobilní nezávislé headsety, jako HTC Vive Focus Plus, s jejichž pomocí lze přímo v lokaci jednotlivým pracovníkům ukázat, jak přesně mají detaily vypadat.

Trénink pracovníků pro vyšší bezpečnost i efektivitu

Bezpečnostní výcvik a vzdělávání jsou oblastí, kde je dnes virtuální realita využívána stále častěji. Ve srovnání s běžným formátem školení, nebo zácvikem v reálném prostředí má totiž nesporné výhody. Umožňuje realisticky simulovat i nebezpečné situace, což v reálném světě není možné, a navíc zefektivňuje celý trénink. Ten totiž může z velké části probíhat bez přítomnosti školitele. Studie také ukazují, že retence nově nabytých vědomostí i schopnost si je vybavit, je při VR vzdělávání dramaticky vyšší než v případě tradičních výukových metod, a to včetně reálného nácviku. Kromě možnosti obsáhnout výrazně více scénářů neočekávaných situací totiž také nabízí i omezenou možnost zažít následky nedodržení předepsaných postupů. Benefitem je i fakt, že tvorba softwarového zážitku je výrazně rychlejší a levnější, než příprava reálných kulis a nákup výcvikových pomůcek.


Bezpečností výcvik pracovníků s pomocí HTC Vive Focus Plus a aplikace Elevate XR.

V prostředí aplikace Elevate XR je například možné připravit zážitek simulující riskantní výškové práce, aniž by došlo k reálnému ohrožení školeného pracovníka. Ten však, pokud nedodrží jakoukoli z bezpečnostních procedur, může zažít alespoň virtuálně dopady svého chování. Opomene-li se například vybavit ochrannou přilbou, může celý výcvik skončit ve chvíli, kdy mu na hlavu spadne malá část konstrukce z vyšších pater. Pokud opomene jištění, může zažít pád z lešení… Možnosti scénářů jsou bezbřehé. Jisté však je, že poučení si zaměstnanec odnese spíše než z powerpointové prezentace. Výcvik lze navíc opakovat a průběžně modifikovat pro nácvik řešení dalších a dalších situací, které mohou při stavbě nastat.

Velkou výhodou je i možnost dodatečného hodnocení výcviku. Školitel tak může vzdělávat několik pracovníků najednou a průběh tréninku vyhodnotit až po jeho ukončení. Moderní headsety s technologií sledování pohybu očí jako je HTC Vive Pro Eye navíc umožňují ještě hlubší vhled. Software může s jejich pomocí obohatit záznam tréninku o mapu distribuce pozornosti. Školitel tak může postřehnout nejen jak si trénovaný zaměstnanec počínal, ale také, zda pohledem zkontroloval veškerá bezpečnostní zařízení.

Jan Frič
Autor článku je kulturolog, PR manager a nadšenec pro virtuální realitu (email@fricjan.cz).

Kalendář akcí
Konference - Semináře - Školení
Časopis IT Systems/Speciál
Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1
Archív časopisu IT Systems
IT Systems 1-2 IT Systems 12 IT Systems 11 IT Systems 10
Archív časopisu IT Systems Special
Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1 Aktuální číslo časopisu příloha #1